Newsflash
Cultură

Dragon 2 recidivează

de Candid STOICA - mai 15 2015
Dragon 2 recidivează
   Cenaclul Dragon doi a fost înfiinţat acum doi ani de un grup de dramaturgi pasionaţi (Dinu Grigorescu, C. Turturică, Puşi şi Denis Dinulescu, Marilena Dumitrescu şi subsemnatul), care şi-au propus promovarea valorilor dramaturgiei româneşti încă ne­ştiute, încă latente, încă nebăgate în seamă de teatrele profesioniste. Iniţiatorii au dorit să reprezinte o contrapondere a lipsei de iniţiative a managerilor acestor insti­tuţii, existând o nevoie imperioasă de a aduce pe scenă realităţile zilelor noastre. La Clubul Calderon a avut loc cea de-a patra şedinţă pe anul în curs, când s-a prezentat piesa mea, într-un act, O afacere, sau tot tacâmul pentru tot românul, care s-a bucurat de interpretarea cunoscuţilor actori Claudiu Istodor, Florentina Tănase, Doina Ghiţescu, Vali Pena, Eugen Racoţi, Constantin Duicu, la care s-a adăugat poetul Constantin Capiţa. Mânuiţi cu abilitate de autorul regizor, au reuşit să închege un spectacol coerent în ciuda nenumăratelor „acrocuri“ inerente unei asemenea înscenări.
   În asistenţă s-au aflat prof. dr. Radu Iftimovici (autorul unei istorii a medicinii şi farmaciei), Marilena Dumitrescu (autoarea piesei „Mătuşa Tamara“, jucată cu ani în urmă de grupul „Vouă“), poetesele Coca Popescu (autoarea volumului „Incertitudine“) şi Claudia Voiculescu (autoarea lucrării „Trepte-n adânc“), regizorul Radu Băieşu, poetul şi ziaristul Ion Andreiţă, (autorul cărţii „Scrisori pariziene“), teatrologul Dan Predescu (deţinătorul blogului „Ciocu mic“), dramaturgii Denis Dinulescu (deţinătorul blogului „Călimara cu cerneală“), Puşi Dinulescu (autorul piesei „Casa cu ţoape“ şi a volumului „Poezii bestiale“), Sebastian Ungureanu (în civil „bancherul“ Silberstein, autorul piesei „Investiţia“), oamenii de radio Puşa Roth şi Costin Tuchilă (site-ul Revista teatrală radio) .
   S-a simţit lipsa redutabililor „debaters“ literari (care au înfiinţat cenaclul) Dinu Grigorescu şi C. Turturică, absenţi din varii motive (unul fiind la Sinaia, celălalt în Drumul Taberei).
   Piesa într-un act a subsemnatului, actor şi dramaturg încă nejucat (autor al volumului cu titlul pirandellian „Şase piese în căutarea unui teatru“) a fost prezentată într-o lectură destul de originală, cu o minimă mişcare de scenă, de fapt, ca o adevărată înscenare – deşi actorii ţineau textele în mână. „O afacere…“ încearcă să ilustreze cu umor câteva din racilile, din neajunsurile, din păcatele vieţii cotidiene ale României postdecembriste: lipsa mijloacelor de subzistenţă, goana nebună după averi şi îmbogăţirea prin orice moduri oricât de meschine şi triviale. O goană care poate duce la alienarea fiinţei umane.
   În piesă se dezbate dramatic ideea banilor obţinuţi cu orice preţ, dar mai ales imperativul de a supravieţui al omului simplu, ieşit din vechiul regim comunist, dar complet nepregătit pentru legile dure ale statului capitalist. După ce a suferit rigorile statului socialist comunist, fiind alungat de la învăţătură pentru simplul fapt că tatăl său a avut o sifonărie la Periş, protagonistul se zbate să supravieţuiască în jungla capitalistă, încercând dramatic să-şi păstreze, totuşi, demnitatea. „Şi ce dacă se plăteşte gras, Venero? Adică numai banu’ contează, Venero? Da’ idealu’ Venero? Să fi dispărut idealu’, Venero, şi toţi să fi devenit robii banului, Venero? Adică să ieşim cu fundul gol pe stradă, Venero, că aşa cere piaţa? Şi ce dacă cere piaţa, Venero?“, se întreabă hamletian unul dintre personajele piesei măcinat de dorinţa de a-şi păstra cinstea şi integritatea împotriva agresiunilor societăţii capitaliste şi a atotputerniciei banului.
   La finalul lecturii, cenaclul fiind în ultimă instanţă un laborator, autorul a cerut cu modestie soluţii pentru un eventual act doi, o continuare a întâmplărilor din primul act şi, surprinzător, a primit cu generozitate nenumărate rezolvări ale conflictului iniţial, care de care mai spectaculoase şi mai interesante. În schimb, unii vorbitori au remarcat că lucrarea n-ar mai trebui continuată, ea închizând admirabil conflictul respectiv.
   Ca întotdeauna s-a remarcat absenţa de la asemenea manifestări a directorilor şi secretarilor literari din teatrele profesioniste, care au dovedit de-a lungul anilor că tratează cu suficienţă şi superficialitate asemenea evenimente. (De parcă ei ar activa în domeniul agriculturii, nu în lumea teatrului.) În ciuda lipsei de interes a anumitor cercuri oficiale, Dragon 2 îşi propune să recidiveze, aducând la cunoştinţa marelui public, lună de lună, lucrări dramatice autentice, sub auspiciile sloganului: „Liber, deasupra oricăror cercuri!“
   Denis Dinulescu, autorul piesei „O zi din viaţa lui N. Ceauşescu“ a recidivat şi a prezentat, deocamdată într-o lectură  dramatizată, piesa Locatarul legii universale care, de data asta, este în esenţă tot o zi, dar  din viaţa a şapte cupluri de locatari de vârsta a treia dintr-un bloc din enigmatica şi misterioasa Românie a zilelor noastre. Bântuit de sindromul  univoc al zilei unice din viaţa oamenilor, această nouă şi originală operă poate fi asemănată în ceea ce are ea mai bun şi mai autentic cu unul dintre cele mai bune romane ale epocii ceauşiste,  „Lumea în două zile“, al lui George Bălăiţă, sau chiar cu capodopera literaturii universale „Ulise“ de James Joyce – deşi în prima e vorba de două zile, iar în a doua, doar de o zi şi o noapte, iar în piesa prietenului nostru este vorba doar de o singură zi.
   Trecând peste  micile amănunte, peste micile şi meschine nepotriviri de epoci, de ani, de luni şi bineînţeles de zile, Denis Dinulescu dovedeşte cu această nouă operă, pe care numai publicul o poate atesta cu prefixul capo, în primul rând că este conectat atât la filonul de mare calitate artistică a literaturii universale, cât şi la cel românesc – care de multe ori îl întrece pe cel dintâi, şi în al doilea rând, că a citit cu creionul în mână şi cu mintea trează capodopera lui nenea Iancu „Conu Leonida faţă cu reacţiunea“. Astfel, a creat nu unul, ci şapte tipuri de conu Leonida şi şapte tipuri de Efimiţe, cum s-a exprimat în luarea sa de cuvânt de la sfârşitul lecturii, înaintea trataţiei cu fursecuri vin şi bere, infatigabilul Dinu Grigorescu, autor a peste 30 de minunate piese şi a excepţionalului volum „Rezervaţia dramaturgilor“, unde se aminteşte printre alte nume prodigioase şi de dramaturgul Candid Stoica.
   Cuplurile respective sunt români neaoşi, se numesc Emilia şi Virgil, Valentina şi Grigore, Florica şi Petrică, Ion şi Maria, Teo şi Vanesa, Paul şi Mariana, Ioana şi Gheorghe Vasilescu. Vin din medii cât mai diverse: pensionari, actori, funcţionari, intelectuali, contabili, cântăreţi, şomeri, chiar răufăcători. Toţi au o calitate intrinsecă: sunt săraci lipiţi.
   Lectura oferită de actorii Florentina Tănase şi Candid Stoica a fost un regal cu două tăişuri, deoarece excelenta lor interpretare a umbrit de multe ori textul olograf al autorului, atenţia spectatorilor fiind furată de la înţelesul uneori ascuns şi subtil al replicilor despre filozoful de notorietate Liigheanu, la interpretarea lor briantă, plină de colorit şi de inventivitate. Dar cine să fie oare filosoful Liigheanu care tortura şi aliena mintea celor şapte cupluri de locatari cu panseurile sale tulburătoare care sunau aşa: „Viaţa e un pachet de pachete“ sau „Dacă dragostea nu e pe statul de plată, atunci nu plăteşti”, reţinându-i de multe ori de la ocupaţia lor presantă de a intra ori benevol, ori prin rabat, ori printr-o şmecherie oricât de facilă, în posesia fabulosului câştig cu report de la loto 6 din 49, obţinut de colocatarii lor?
   Nici măcar laborioşii şi redutabilii dramaturgi Horia Gârbea şi Lucia Verona, conducătorii de facto ai cenaclului, n-au reuşit să ne lămurească. N-a reuşit nici experimentatul politician şi dramaturg Radu F. Alexandru, a plecat înainte de dezbateri şi n-a putut aduce o undă de adevăr despre misteriosul filozof Liigheanu care a avut o influenţă atât de covârşitoare asupra celor şapte cupluri dintr-un bloc peste care destinul a hotărât ca unul dintre ei să câştige un fabulos premiu la 6 din 49.
   Actorii respectivi, apucaţi de un amok inexplicabil, s-au aruncat cu toate forţele lor creatoare asupra acestui text cu vagi pretexte filozofice creând ad-hoc un halou de perplexitate, ilaritate şi bună dispoziţie.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe