Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  CULTURĂ  »  Cultură

Dorința de a fi neconsolat

Viața Medicală
Candid STOICA vineri, 18 martie 2016
     Suntem în UE? Suntem! Deocamdată, cultural și turistic. Cu ocazia asta ne asumăm, neobligați de nimeni, ca în problema spinoasă a imigranților, să cunoaștem literatura dramatică a țărilor din marea familie europeană din care am avut dorința nestrămutată să facem parte. „Lut“ face parte, probabil, din această interesantă operațiune de comprehensiune a culturilor țărilor care și-au unit destinele, vrând să arate practic lumii întregi că numai printr-o mare unire se poate realiza bunăstarea mult visată.
     Pe vremea comunismului, teatrelor din România le revenea sarcina obligatorie ca, pe lângă literatura dramatică originală, scrisă în stilul realismului socialist, să aducă pe scenă literatura dramatică a țărilor socialiste. Ani de zile s-au jucat piese mai bune sau mai rele, recomandate de vechile comitete de cultură din Uniunea Sovietică, Polonia, Bulgaria, Ungaria, Cehoslovacia și chiar Republica Democrată Germană. Acum, se joacă cu frenezie, anunțate cu surle și tromboane, piese destul de modeste, triste, care prezintă viața unor marginali, homosexuali în majoritate, refuzați de viață, din Suedia, Norvegia, Portugalia, Grecia. Se joacă cu succes, de ani de zile, o piesă extrem de scandaloasă, intitulată „Șefele“, a germanului Wermer Schwab, la Teatrul Odeon. În mod normal, această piesă n-ar avea ce căuta pe scena unui teatru.
     „Lut“, în ultimă instanță, este o modestă piesă olandeză, tradusă de Liliana Alexandrescu, izvorâtă, după cum mărturisește autoarea Marijke Schermer (regizoare, romancieră), dintr-un eseu al scriitoarei flamande Patricia de Martelaere, intitutlat „Dorința de a fi neconsolat“. Este o piesă inabil construită, jucată monoton de o echipă de actori excelenți, condusă de un regizor care nu mai e demult tânăr, Vlad Masaci, într-un decor „mișcător“, semnat de Andu Dumitrescu, extrem de colorat, ce se vrea original (poate și este), care-și propune să dezvolte grafic, la vedere, stările emoționale ale personajelor.
    Pe scurt, eroina, jucată destul de patetic de vedeta de televiziune Irina Movilă (fostă într-o vreme actriță a Naționalului), cu lungi și inutile explicații, se îndrăgostește puternic, în tinerețe, de un bărbat, care la un moment dat o părăsește inexplicabil, ca apoi să revină, la fel de misterios, peste 15 ani, cerându-i imperios să-și părăsească noua familie. Ea acceptă pentru moment, luând cu sine doar o lopată, după care, răzgândindu-se, revine în vechiul loc, dar fără lopata misterioasă.
     Dacă tinerele Natalia Călin (sora eroinei) și Cristina Constantinescu (rodul iubirii din tinerețe al eroinei) au roluri mici și destul de nesemnificative, dar de care se achită excelent, iar Claudiu Istodor, achiziționat de la Teatrul Mic, reușește cu brio să încheie un personaj taciturn, cu ajutorul căruia eroina a traversat o lungă perioadă din viața ei, greul spectacolului este dus de Mircea Rusu, într-o compoziție impresionantă. Inițial, el apare ca un fel de Jean Valjean misterios, dar apoi ca un om care vrea să-și înfrângă destinul.
     Este, poate, al treilea rol de „amant fatidic“ pe care actorul îl joacă în ultimele stagiuni cu succes, ceea ce nu-i de ici-de colo.
     Până la urmă, spectacolul se termină cu „pupat piața independenței“, spre mulțumirea spectatorilor, care au avut impresia două ore că au asistat la un colț de viață adevărată dintr-o țară prosperă la care visează intens.
     Și totuși, te poți întreba dacă un spectacol ca „Patima roșie“ de Mihai Sorbul, care nu s-a mai jucat de ani de zile, n-ar fi fost mai potrivit.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 de lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC