Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Dincolo de frumuseţea muzicii

Viața Medicală
Dr. Eugenia GROSU-POPESCU joi, 11 octombrie 2012
   Despre măiestria participanţilor la Festivalul Internaţional al Orchestrelor Radio RadiRo (desfăşurat în perioada 23–29 septembrie 2012, la Sala Radio şi la Sala Palatului) au avut şi au cuvântul specialiştii. Pentru noi, ceilalţi, însă, Festivalul a constituit un prilej de bucurie pe multiple planuri. În primul rând, iniţiativa Radio România de a organiza un eveniment de o asemenea anvergură, odată la doi ani, între ediţiile Festivalului Enescu, reprezintă concomitent o dovadă de creativitate, de curaj, de capacitate organizatorică şi de răspundere faţă de marele public. S-a vrut, am înţeles de pe site-ul evenimentului, aducerea laolaltă a unor „ansambluri radio de renume din întreaga lume“ şi a publicului „care, până acum, n-a putut să le audieze de cele mai multe ori, decât pe calea undelor“. Se aduce un omagiu directorului artistic al Festivalului, Christian Zacharias. Sunt prezentaţi partici­panţi ca Isabelle van Keulen, director artistic al Norwegian Chamber Orchestra, soprana germană Sibylla Rubens, excepţionalul clarinetist Paul Meyer, binecunoscutul Maxim Vengerov, austriacul Sebastian Holecek, Juraj Valcuha – prim dirijor al Orchestrei Sinfonica Nazionale della RAI, Torino, dirijorul finlandez Jukka-Pekka Saraste, acum la pupitrul Orchestrei BBC. Îmbucurătoare şi întâlnirea cu Ruxandra Donose, Luiza Borac, Alexandru Tomescu, Dan Mihai Goia. Pentru prima dată ca dirijor în România, dar binecunoscut în lume, a fost, în Festival, Ion Marin, fiul maestrului Marin Constantin, fondatorul Corului de Cameră „Madrigal“.
   Prestigioase orchestre radio din Italia, Franţa, Marea Britanie s-au alăturat Orchestrei Naţionale Radio, înfiinţate de Mihail Jora, odată cu lansarea postului public de radio, în 1928, şi Orchestrei de Cameră Radio, înfiinţate două decenii mai târziu. Au venit orchestrele cu muzica şi – ce bucurie! – cu experienţa lor în lucrul cu marele public, cu educaţia şi autoeducaţia. Iată, de pildă, Orchestre Philharmonique de Radio France a creat un website dedicat tinerilor ascultători şi a format asociaţia „ProPhil“ în care muzicienii orchestrei colaborează cu şcolile, sunt prezenţi în saloanele spitalelor de copii şi au înfiinţat o „Academie Filarmonică“ pentru tinerii muzicieni, în colaborare cu Conserva­torul din Paris. Orchestra Simfonică BBC susţine aproximativ douăsprezece concerte pe an şi un număr impresionant de reprezen­taţii educaţionale sub multiple forme. Cele mai populare sunt: „Orchestra de familie“, cu un repertoriu pentru toţi membrii familiei; „Cot la cot“, care aduce laolaltă pe scenă profe­sionişti cu neprofesionişti; „Intro“, cu bilete pentru cei cu venituri mici; concerte pentru copii cu nevoi speciale. Orchestra beneficiază şi de câte un „artist asociat“ – compozitor şi dirijor – ca să cunoască mai bine muzica şi perso­nalitatea compozitorului respectiv. Vineri, 28 septembrie, şi sâmbătă, 29 sep­tem­brie, Orchestra BBC a încheiat Festivalul de la Bucureşti cu creaţii enes­ciene, alături de Bruch, Schubert, Rahmaninov (cu Dan Grigore la pian), Şostakovici.
   Performanţele „oamenilor de radio“ au fost pe măsură. Remarcabil efortul, deosebită competenţa cu care specialiştii de la Radio România au însoţit cu prezenţa în direct, cu comentarii, interviuri şi dezbateri desfăşu­rarea Festivalului.
   După testarea unor astfel de strălucite idei, cum a fost memorabilul Festival sau, tot recentă, întrecerea tinerilor interpreţi din Japonia (întrecere care poartă numele României şi s-a soldat cu concerte la noi în ţară), mă întreb dacă muzica bună n-ar putea însoţi pe viitor şi festivaluri internaţionale ale radioştiinţei, radiofilosofiei sau, poate, ale radioculturii în ansamblul ei.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC