Newsflash
Cultură

Din bube, mucigaiuri şi noroi

de Alexandra NISTOROIU - oct. 22 2014
Din bube, mucigaiuri şi noroi
„Bacteriile au o frumuseţe care te inspiră“, spune Anna Dumitriu. Un zâmbet convins şi convingător umple ecranul programului prin care comunicăm la distanţă. Anna nu este microbiolog. E un artist ale cărui lucrări pun sub semnul întrebării necesitatea unei distincţii între artă şi ştiinţă. Anna nu creează într-un atelier improvizat într-o mansardă, ci în laboratoare şi clinici, lângă microbiologi şi biomatematicieni, care i-au făcut, treptat, loc în lumea lor. Aici construieşte poveşti folosind culturi de bacterii patogene, de la MRSA şi VRSA la Mycobacterium tuberculosis sau Clostridium difficile.
 
 
 
   Anna este britanică. Numele de familie l-a păstrat de la fostul ei soţ, de origine română. S-au cunoscut în 1991. Era studentă la arte în primul an şi venise în România să facă voluntariat într-un orfelinat. I-a plăcut mult aici, aşa că a rămas aproape un an. Au locuit în Galaţi, până au decis să se mute împreună în Marea Britanie. Ea ar mai fi rămas în ţară, dar „nu aveai unde să te ascunzi de frig în acea iarnă“.
   S-a întors acasă, şi-a terminat studiile şi a devenit unul dintre cei mai cunoscuţi exponenţi ai curentului BioArt. În linii mari, BioArt cuprinde toate creaţiile artistice în a căror realizare sau expunere sunt folosite organisme vii. Lucrând cu bacterii, Anna este nevoită, în cele mai multe cazuri, să le omoare înainte de a muta instalaţiile în galerii de artă. Excepţii fac bacteriile din clasa 1, care pot supravieţui expoziţiei, fiind mai sigur de manevrat în spaţii publice. De obicei, însă, înainte de a scoate creaţia din laborator, aceasta trece printr-un proces complex de sterilizare, similar celor folosite pentru blocurile operatorii. Pentru public nu reprezintă absolut niciun pericol.
   Fascinaţia Annei pentru microbiologie s-a născut în primii ani de şcoală. Au înfricoşat-o şi fascinat-o poveştile despre epidemia de ciumă bubonică din Anglia lui 1665. Le auzea la televizor, la şcoală: „Câteva săptămâni bune ne-au vorbit numai despre asta, aveam opt ani şi, normal, eram înspăimântată. Dar cred că tocmai din acea spaimă s-a născut dorinţa mea de a şti cât mai multe despre asta“. Mulţi ani mai târziu şi-a învins teama, lucrând în laborator cu Yersinia pestis, care produce ciuma bubonică.
   Nu e uşor să lucrezi cu organisme vii. Spre deosebire de acuarelă, bronz sau sticlă, bacteriile nu sunt materiale previzibile. Modifici un singur element al mediului optim şi nu vei obţine cultura pe care ţi-o doreşti. „Fac ce vor ele, trebuie să văd ce se întâmplă şi să răspund la asta.“ Nu face design, aşa că nu caută cu încăpăţânare forma perfectă. Înţelegerea procesului e mult mai importantă. Dacă ar asemăna ce face cu un curent din pictură, acela ar fi expresionismul abstract, picturile viscerale în care factorii externi intervin liber. „E o colaborare serioasă între mine, oamenii de ştiinţă şi bacterii. Doar că ele mor la final“, spune Anna râzând.

 

Declaraţia feministă a textilelor

 

   Între 27 septembrie şi 30 noiembrie, Berlinul e gazda expoziţiei [micro]biologies I: the bacterial sublime,o retrospectivă la scară mică, explică Anna. Printre exponate vor fi Rochia VRSA şi Quilt-ul MRSA, ambele create cu ajutorul stafilococilor rezistenţi la antibiotice. Artista a cultivat bacterii în materiale textile şi apoi a creat tipare cu ajutorul antibioticelor.
   Anna foloseşte des textile în arta ei. Pe de-o parte, îi vine mai uşor să le vorbească prin acest mediu celor care ar fi, altfel, dezgustaţi de ideea artei cu şi despre microbi. Pe de altă parte, textilele sunt o declaraţie despre repoziţionarea rolului femeii în artă şi ştiinţă. A citit mulţi reprezentanţi ai iluminis­mului şi scrierile lui Rousseau au marcat-o. „Defineau regulile cunoaşterii ştiinţifice, iar femeile nu erau incluse. Erau văzute ca un obiect ce putea fi studiat, nu ca un potenţial subiect. Micile noastre creiere erau fenomene interesante, nu participanţi la înţelegerea lumii. Rousseau vorbeşte despre ce le este permis femeilor să înveţe: au voie să înveţe puţin desen, dar numai suficient cât să le ajute la broderie. Nu trebuie să le fie permis să picteze, e prea mult pentru ele.“ Fasci­nată de această per­spectivă închisă, a vrut să folosească broderia ca modalitate de a exprima artistic ştiinţa. Să spună ceva despre tradiţionala scoatere a femeilor din istoria ştiinţei, folosind tocmai tradiţionala activitate care ar fi trebuit să le ocupe timpul. Lucrurile s-au schimbat între timp, dar inegalităţile încă persistă, chiar şi în domeniul ei, cel artistic, în special în aspectele financiare. „În artă încă avem bărbaţii blockbuster. Dar azi o avem şi pe Marina Abramovi´c. Poate ne va fi de ajutor.“ E feministă, dar nu înverşunată. Apără mai degrabă dreptul fiecăruia la acces la cunoaştere. Nu i se pare necesară operarea unei distincţii între artă şi ştiinţă: ambele sunt o formă de a investiga lumea. Visează la un sistem educaţional care să creeze portiţe între discipline, să nu mai eticheteze. „Încă ţi se spune: tu eşti bun la artă sau tu eşti bun la ştiinţă, chiar din primii ani de şcoală. Şi, pe măsură ce creşti, ţi se tot confirmă această etichetă. Or, sunt mulţi oameni de ştiinţă care vor să fie implicaţi în procese creative şi sunt mulţi artişti interesaţi de ştiinţă. Au nevoie doar de o cale de acces.“

 

Romantica tuberculoză

 

   Cel mai recent proiect completat de Anna este o explorare artistică a tuberculozei, din perspectivă istorică. De la superstiţii şi tratamente rudimentare până la analiza genetică a bacteriei, expoziţia Boala romantică surprinde toate aspectele bolii care a inspirat cel mai mare număr de poeţi, romancieri, artişti de-a lungul anilor. Creaţiile artistice din această expoziţie sunt rezultatul unei combinaţii de artă textilă şi materie biologică: tulpini de Mycobacterium vaccae, M. bovis şi M. tuberculosis, sterilizate înaintea expoziţiei. A lucrat alături de cercetători de la Universitatea Oxford şi cu specialişti britanici în sănătate publică şi microbiologie.
    Pentru o lucrare numită „Unde e praf e pericol“, a creat o serie de plămâni din lână, fetru şi praf, în care a introdus ADN de Mycobacterium vaccae şi tulpini de M. tuberculosis. Titlul instalaţiei este, de fapt, prima propoziţie dintr-un pliant emis în 1902 de Societatea britanică pentru prevenirea tuberculozei. Pe-atunci, praful era considerat principalul vinovat pentru apariţia bolii.
   Înainte de a fi cu adevărat înţeleasă, tuberculoza a fascinat. Era o boală la modă în cercurile artistice din epoca romantică. Lord Byron îi scria lui Thomas Moore: „Mi-ar plăcea să mor din cauza tuberculozei, pentru că atunci doamnele ar spune «Uită-te la săracul Byron, ce interesant arată murind!»“. În replică la această nepotrivită popularitate a bolii, Anna a conceput Rochia bolii romantice, impregnând materialul unei rochii foarte vechi cu ADN de M. tuberculosis produs într-un laborator de maximă siguranţă. A folosit coji de nucă pentru a vopsi ţesătura maro, a brodat-o cu mătase vopsită cu rădăcină de roibă şi şofrănel şi a decorat-o cu flori uscate. Toţi cei trei pigmenţi erau folosiţi ca tratament al tuberculozei, când boala a fost iniţial descoperită. Folosirea acestor vopsele naturale s-a dorit a fi şi o aluzie la rolul lor în dezvoltarea agenţilor antibiotici. Anna spune că a inspirat-o şi munca lui Paul Ehrlich, cel care a observat că membranele celulelor animale şi pereţii celulelor bacteriene au diferite afinităţi pentru pigmenţi şi a sugerat că ar fi posibilă dezvoltarea unor substanţe chimice care să ucidă bacteriile patogenice fără a face rău gazdei.
   O altă piesă interesantă din expoziţia dedicată tuberculozei este Odihnă, odihnă şi odihnă! – o machetă mică, alcătuită dintr-un pat de spital şi un ecran din trei părţi. Instalaţia trimite la faptul că, înainte de introducerea terapiei cu streptomicină în 1940, managementul tuberculozei se limita la încercarea de a stimula sistemul imunitar printr-un regim de odihnă la pat, mese periodice, aer proaspăt.

 

Comunicarea bacteriilor

 

   Printre lucrările din centrul expoziţiei retrospective de la Berlin se va afla şi Rochia cu bacterii comunicante. Proiectul explorează noile cercetări ştiinţifice din domeniul comunicării bacteriene. Finan­ţată de The Wellcome Trust, lucrarea are ca scop creşterea nivelului de înţelegere, în rândul publicului larg, a acestei potenţiale forme noi de control al infecţiei.
   Cercetările privind posibilitatea con­trolării infecţiei intervenind în mecanismele comunicării bacteriene şi ale sensibilităţii la cvorum sunt într-un stadiu incipient. Ştim deja că sensibilitatea la cvorum le permite bacteriilor să funcţioneze ca organisme multi­celulare, controlând procese ca bioluminis­cenţa, secreţia factorilor de virulenţă, sporularea şi conjugarea. Este vorba de procese care sunt neproductive atunci când realizate de o bacterie individuală, dar devin eficiente când sunt realizate de un grup. Blocarea receptorilor care primesc semnale de sensibilitate la cvorum ar putea face ca bacteriile să nu mai poată declanşa aceste procese, făcând organismele patogenice mult mai puţinpericuloase.
    Rochia surprinde bacteriile în procesul comunicării chimice. Pe o rochie albă, de epocă, Anna a cusut de mână imagini ale bac­teriilor şi ale reţelelor de comunicare. Apoi a aşezat rochia într-un vas Petri improvizat, de un metru pătrat, şi a inoculat-o cu CV026, o variantă modificată genetic a Chromo­bacterium violaceum, care nu poate trimite semnale de comunicare chimică. Timp de o zi, bacteria a crescut, a fost absorbită de fibre şi a călătorit de-a lungul motivelor bro­date. Apoi, rochia a fost expusă la varianta originală de C. violaceum. Semnalele de comunicare transmise au călătorit de-a lungul ţesăturii, bacteria albă devenind violet. Procesul a fost filmat folosind tehnica înregistrării secvenţiale. În gale­rie, aceste imagini au fost proiectate pe rochie prin video mapping, pentru ca rochia – acum pasteurizată – să continue să povestească procesul comunicării bacteriene.

 

 

Etica artei vii

 

   Ca artă ce implică folosirea de organisme vii sau procese vitale, bioarta a stârnit numeroase reacţii critice. Limitele etice ale acestei practici artistice reprezintă o zonă de maxim interes pentru Anna, deşi, în cazul ei, linia este mai uşor de tras. Lucrează numai cu bacterii, astfel că grupurile pentru protecţia animalelor nu au venit încă să protesteze. Chiar şi-aşa, sunt aspecte etice de care trebuie să ţină cont. Manevrând organisme modificate genetic sau bacterii superrezistente, trebuie să aibă grijă să sterilizeze corespunzător lucrările înainte de a le scoate în public.
   Aspectele etice problematice ale bioartei sunt tema centrală a proiectului „Trust me: I’m an artist“, pe care l-a fondat alături de un profesor de etică. Este vorba de o serie de dezbateri publice, desfăşurate în context internaţional. La fiecare întâlnire, un artist prezintă o propunere de proiect artistic în faţa unui comitet de etică şi a unor spectatori neutri. Comitetul de etică dezbate propunerea şi decide dacă ar da sau nu undă verde proiectului, după care atât artistul, cât şi publicul primesc dreptul la replică. Primele patru evenimente au avut loc în Londra, Amsterdam, Paris şi Irlanda. Anna şi-a prezentat ideea în Irlanda. Propunerea viza con­struirea unui labo­rator cu nivel de biosecuritate 2 în cadrul unei galerii de artă. Un vis la care încă nu a renunţat. Reacţia comisiei a suprins-o. I-au spus că ar fi de acord ca ea să facă asta, pentru că, din perspectiva lor, este aproape un microbiolog, studiind atât de mult domeniul. Doar că astfel i-ar încuraja şi pe alţii să facă la fel. „Unul dintre ei a zis: microbiologia ar trebui să fie un privi­legiu, nu un drept.“ Anna nu este de acord. Crede că toată lumea ar trebui să aibă ocazia şi dreptul să participe la înţelegerea microbio­logiei, că toată ştiinţa acumulată ar trebui comu­nicată mai eficient publi­cului. „Toc­mai pen­tru că publicul nu înţelege ce se întâmplă, avem proble­me grave, precum epu­i­zarea antibioticelor.“

 

Cercetări nenecesare

 

   Anna crede în dreptul oamenilor de a-şi urmări curiozitatea. Artistică sau ştiinţifică. Este motivul pentru care a fondat Institutul de cercetare nenecesară, reunind un grup de artişti, oameni de ştiinţă şi filozofi care fac cercetare „obsesivă, condusă doar de curiozitate“. A simţit nevoia mcreării unei astfel de reţele când a realizat că putea obţine finanţare pentru o colaborare artă–ştiinţă pe un subiect „nenecesar“. Aşa s-a întâmplat cu proiectul Normal Flora, despre cele mai banale bacterii, cele comensale. La începutul anilor 2000, tema „nu prezenta interes medical sau comercial. Eu puteam obţine fonduri să o studiez în scop artistic, dar ştiinţific era o zonă nulă“. Lucrurile s-au schimbat şi acum studiul microbiomului uman este în mare vogă. „Dar trebuie să ne întrebăm: unde tragem linia în legătură cu ceea ce putem studia? Vrem să studiem tot sau cât mai mult posibil? Cine ar trebui să studieze lumea? Şi dacă am face cu toţii asta? Dacă fiecare ar face propriul proiect de cercetare nenecesar, răspunzând propriilor întrebări de cercetare?“
   Aşa arată utopia Annei. O utopie în care este vitală diferenţa dintre inutil şi nenecesar. Şi în care toată lumea poate participa la conversaţia despre cunoaştere.

Fotografiile provin din colecţia personală a Annei Dumitriu

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe