Newsflash
Cultură

Dialog spiritual

de Candid STOICA - aug. 4 2017
Dialog spiritual
     Regizorul Lucian Giurchescu, creatorul atâtor spectacole pe scenele teatrelor din România și din lumea întreagă, revine în atenția publicului românesc la vârsta venerabilă pe care o are, nu cu un spectacol de teatru, ci cu o incitantă carte biografică. De fapt, este vorba de un dialog spiritual de peste 400 de pagini cu Vera Molea, istoric de teatru, căreia i se confesează cu subiecte ce vor fi de interes în mod sigur nu numai pentru oamenii de teatru, ci și pentru publicul larg.
     Am participat la evenimentul de lansare a cărții, intitulate sugestiv „Capriciile destinului”, alături de critici și istorici de teatru (Claudia Dimiu, I. Cazaban), scenograful Puiu Antemir, actorii Sanda Toma, Eugen Racoți etc. Criticul Adrian Mihalache a vorbit pe un ton ce s-a vrut glumeț atât despre cariera fulminantă a regizorului de la începuturile ei anevoioase, trecând prin sângeroasa etapă a vizionărilor ceaușiste până la ultimele spectacole create în deplină libertate. De asemenea, s-a referit la activitatea laborioasă a acestuia ca director în două mandate, cât și despre personalitatea Verei Molea, care a știut să „atace” cu minuțiozitatea-i caracteristică atât momentele-cheie ale vieții artistului, cât și pe cele mai umbroase (plecarea și stabilirea definitivă în străinătate, alungarea din Teatrul de Comedie etc.). Nu s-a ferit să-l întrebe nici despre animozitățile pe care le-au stârnit spectacolele sale anumitor oameni de teatru (critici, dramaturgi etc.), înregistrând mărturisiri vitriolante de multe ori despre anumiți oameni de teatru, încercând pentru o clipă să dea jos aureola encomiastică a multora pe care posteritatea s-a obișnuit să-i recepționeze.
     Actrița Sanda Toma a reiterat anii de muncă pe care i-a dus alături de regizor, rolurile pe care le-a creat alături de el, dar mai ales prietenia ce a legat-o de cel care o aprecia și îi dădea încredere în forțele și talentul său în momentele ei de restriște sau de nesiguranță. Eugen Racoți a citit, în lipsa autorului (din motive de sănătate), cu blândețea-i caracteristică, stârnind zâmbetele celor prezenți, un scurt și amuzant articol al regizorului despre cei care sunt de fapt cărăușii „măscăricilor”, cum îi denumește dramaturgul și actorul Gh. Ciprian, în amintirile sale, pe regizori. Personal, am precizat, încă de la începutul cuvântării mele, că principala coordonată a regizorului și omului de teatru Lucian Giurchescu este îndrăzneala pe care a avut-o în lupta neobosită pe care a dus-o an de an, neîntrerupt, la mai toate spectacolele sale, cu celebra cenzură, cu securitatea, care i-a amputat multe din spectacolele sale, ceea ce l-a îndemnat până la urmă să părăsească țara și să-și continue cariera pe alte meleaguri. Am fost alături de el în multe spectacole create la Teatrul de Comedie atât în primul, cât și în al doilea directorat, precum și în momentele dureroase ale vieții sale când pur și simplu a fost alungat din acest teatru de un grup de presiune format din oameni pe care el îi ajutase nemijlocit cu ani în urmă. Niciunul din actorii Teatrului de Comedie, inclusiv directorul, nu au fost prezenți, inclusiv cei pe care i-a ajutat efectiv în carieră, ca de exemplu directorul Teatrului Metropolis.
     Relevante și poate în premieră sunt dezvăluirile sale despre cenzura și vizionările care au amărât viața multor oameni de teatru, de care a avut parte matematic la fiecare spectacol. Sunt peste 400 de pagini dense de mărturisiri, unele șocante, altele vitriolante, deloc encomiastice, despre viața sa și a celor cu care a colaborat, actori, scenografi etc., care s-au împletit nemijlocit cu viața teatrului românesc. A realizat, după părerea unanimă, spectacole de marcă, interesante, de factură europeană, adevărate succese pentru care merită multe felicitări. Iar prin singularitatea persoanei sale și a destinului său poate deveni un exemplu tipic al intelectualului care a fugit (obligat) din „raiul” comunist, eventual personajul principal al unei drame existențialiste, deviza nedeclarată a acestui personaj fiind: Fără concesii!
     Când a revenit în țară, după Decembrie ʼ89, a fost un opozant deschis al noului regim, care se instalase pe cadavrele celor uciși de așa-ziși teroriști, militând pentru o nouă așezare a schemelor de plată, care să aibă un singur criteriu: valoarea. Nu a reușit decât parțial. A fost un spectator sincer și asiduu al „Pieței Universității” și al idealurilor ei. A urât de-a lungul vieți impostura, deși s-a lovit de ea în mai toate etapele vieții sale.
     A avut de luptat cu mulți ștabi, comuniști, autentici demagogi. Majoritatea au murit (V. Silvestru, Traian Șelmaru, Radu Popescu, Amza Săceanu), dar unii încă trăiesc (Dinu Săraru, I. D. Bălan sau Dumitru Popescu, poreclit și Dumnezeu). Pot spune fără să greșesc că astăzi, când foarte mulți se împăunează cu dizidența lor din timpul regimului ceaușist, Lucian Giurchescu a fost neîndoios prin spectacolele sale, un disident autentic.
     În încheiere Vera Molea, foarte emoționată, a mulțumit celor de la editura Elikon pentru tipărirea acestei cărți într-un timp record și a vorbit despre personalitatea extraordinară a regizorului dar și a omului pe care l-a cunoscut bine în decursul atâtor ore, zile, de-a lungul lunilor în care l-a întâlnit pentru a-l intervieva. A dat un mic exemplu despre cum proceda celebra cenzură a vizionărilor: „În general, spectacolele de teatru puteau fi oprite în felurite feluri și la felurite ore: înainte de prima repetiție, în timpul repetițiilor, la prima sau la a doua vizionare, după un număr de spectacole jucate, la o schimbare esențială de linie politică, la arestarea unui interpret. Personal am avut parte de mai toate «specialitățile cenzoriale»”.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe