Newsflash
Cultură

Delicii și intrigi politice

de Candid STOICA - sept. 17 2021
Delicii și intrigi politice

Teatrul Naţional a redeschis stagiunea cu spectacolul Papagalul mut, în regia reputatului regizor de film Nae Caranfil. Artistul a mai montat în 1986 piesa „Acești nebuni făţarnici”.

bleont_si_tomi_cristin Sursa foto TNB
Sursă foto: TNB

Piesa nu este, în opinia mea, un text dramatic, ci doar o înșiruire de fapte și de întâmplări, unele de almanah, altele care au intrat pe ușa din spate a istoriei sau au devenit celebre prin autenticitatea lor, altele amuzante, dar cam vetuste, simple bârfe preluate de la unii istorici, care au făcut într-o vreme amuzamentul unor generaţii în­tregi și care ar sta foarte bine în paginile unei cărţi de curiozităţi.

În final, este vorba de un episod din viaţa cavalerului d’Eon, trimis la Curtea ţarinei Ecaterina I, în calitate de „femeie”, dar care acţionează ca agent de influenţă în favoarea Franţei, reușind cu această identitate să câștige mai repede încrederea suspicioasei ţarine, dar tulburând, în același timp, multe minţi și inimi.

Un spectacol despre spionaj, intrigi politice și amoroase în care artiștii se descurcă de minune, purtând cu eleganţă atât perucile epocii, cât și frumoasele costume create de Dragoș Buhagiar.

Atât Claudiu Bleonţ, în rolul povestitorului (prezent pe tot parcursul piesei), cât și tânărul Vlad Logigan, dar mai ales Raluca Petra, în dificilul rol al ţarinei, ne-au oferit un regal actoricesc.

Claudiu Bleonţ a fost mereu vivace, antrenant, ironic, manierat, ca orice ins din marea societate engleză, jucând cu succes nedumerirea sa faţă de unele obiceiuri „tipic franţuzești”.

Raluca Petra a avut prestanţă, inteligenţă și chiar brutalitate, calităţi care i-au permis personajului respectiv să ocupe tronul într-o ţară și într-o vreme în care femeia trebuia să stea neapărat în spatele bărbatului.

Revedere cu bucurii

Într-un rol secundar am revăzut-o cu mare plăcere pe Magda Catone, această extraordinară comediană care a fost ţinută pe tușă ani de zile. N-am mai văzut-o de la spectacolul „O scrisoare pierdută”, din anul 1999, regizat de Alexandru Tocilescu, în care o întruchipa cu eleganţă și fină ironie pe Zoe Trahanache.

Privind-o, ascultându-i replicile, se vede ușor că are școala solidă de teatru autentic, așa cum se făcea, culmea, înainte de ,89. Astăzi, cu fiecare an care trece, generaţiile de absolvenţi de teatru sunt tot mai slabe.

Vlad Logigan, care la 38 de ani deja are în spate o frumoasă carieră, jucând roluri importante la diverse teatre – în actuala ipostază, îmbrăcat în rochii somptuoase, cum purtau femeile în acele timpuri, ne face să credem, fără să exagereze, că e... femeie, deși noi intuim că e bărbat, fapt nebănuit de cei de la curtea ţarinei.

Excelent decorul datorat aceluiași Dragoș Buhagiar, precum și mișcarea scenică condusă de Florin Fieroiu. Spectacolul este destul de lung, uneori cu pasagii plicticoase, dar suportabil în ultimă instanţă, în lipsă de altceva, cum ar fi, de exemplu, o piesă, o dramă puternică sau o comedie autentică românească, care să prezinte corupţia, ipocrizia, minciuna care domnesc în clasa politică actuală.

Citește și: Puricele în ureche, la Herăstrău

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe