Newsflash
Cultură

Debut de stagiune la Opera din Bucureşti

de Anca FLOREA - sept. 27 2012
Debut de stagiune la Opera din Bucureşti
   Stagiunea Operei Naţionale Bucureşti s-a deschis cu Bal mascat de Verdi, noua producţie inclusă în repertoriu în luna iunie, într-o montare pe care am detaliat-o la acel moment. Revăzând spectacolul, am avut aceleaşi uimiri şi dezamăgiri ca şi atunci, ba chiar s-au mai adăugat şi altele. Spre exemplu, în scena „spânzurătorii“, Renato şi apoi complotiştii intră în scenă din fundal, Riccardo se salvează ieşind în culise prin dreapta, rugându-şi prietenul să o însoţească pe Amelia pentru a o feri de agresori; ei bine, şi cei doi ies în final… prin dreapta! Şi atunci, se naşte o întrebare de bun-simţ: de ce Amelia nu a plecat imediat cu Riccardo în acea direcţie, fără a mai genera alte complicaţii? Pentru că… drama trebuia să continue! Dar stupizenia regizorală rămâne… Din păcate, nu este un aspect singular.
   Trecând peste elementele de regie şi scenografie, publicul – nu chiar foarte numeros – a urmărit două debuturi aşteptate cu real interes. Pentru prima oară pe scena ONB, tenorul Cristian Bălăşescu, de la Opera din Timişoara, a susţinut rolul Riccardo cu siguranţă, având experienţa apariţiilor în partitura verdiană la teatrul timişorean, etalându-şi glasul calitativ, condus cu îngrijire şi muzicalitate, cu o frazare frumoasă, aducând şi accente expresive în plan vocal, rezolvând cu dezinvoltură ţesătura dificilă şi acutele solicitante, optând însă nefiresc, în aria din ultimul act, pentru o emisie nazală, ceea ce a diminuat din unitatea demersului său solistic, în general demn de a fi aplaudat. După reacţiile „unora“ din sală, a fost clar însă că parte dintre spectatori veniseră pentru a împărţi ovaţii altor interpreţi, o voce distinctă strigând cam prea subliniat „bravo“ şi când nu prea era cazul… Dar apreciata soprană Sorina Munteanu a debutat în rolul Amelia (ceea ce ar fi fost normal să se menţioneze pe „fluturaşul-program“), dorind probabil să contureze un personaj mai delicat, pentru că nu a mai avut aplombul cu care ne-a obişnuit, o anume ezitare în maniera de cânt, respiraţia deficitară şi acutele la limita stridenţei lăsându-ne să bănuim fie că nu s-a acomodat cu scriitura, fie că starea ei de sănătate nu era chiar la cote maxime; se prea poate ca la următoarea sa apariţie în rol să o regăsim temperamentală şi implicată în momentele dramatice sau de mare intensitate emoţională. L-am reascultat pe baritonul Iordache Basalic în Renato, admirându-i încă o dată timbrul cald şi generos, intenţia de a-şi colora expresiv cântul, dar ca amploare a fost doar o umbră a anvergurii din anii precedenţi, iar jocul de scenă s-a rezumat la strictul necesar, vizibila poziţionare a picioarelor, înainte de „ata­carea“ ariilor, astfel încât să-i creeze un plus de siguranţă, trădând… nesiguranţa şi probleme pe care sper sincer să şi le rezolve cât de curând.
    În rest, ca şi în vară, soprana Veronica Anuşca s-a străduit să fie un paj Oscar agreabil, dar mult prea familiar cu cei de rang înalt, iar sub aspect vocal a confirmat nivelul… neutru din toate punctele de vedere, peste care mă îndoiesc să treacă vreodată. Încercând să fie „fioroasă“ în Ulrica, mezzosoprana Andrada Roşu a tubat fără rost, Mihnea Lamatic şi Marius Boloş au fost din nou Samuel şi Tom în nota ştiută, ca şi Florin Simionca în Silvano, Constantin Negru şi Şerban Cristache susţinând roluri episodice, iar balerinii Oana Bădănoiu, Magdalena Rădulescu, Virgil Ciocoiu şi Lucas Campbell au format cuplurile ciudate simbolizând taberele iubirii pure şi complotului întunecat, dar imaginea balerinelor trimite involuntar la… lebăda albă şi lebăda neagră (cu tutuul de rigoare), însoţite de un prinţ în alb şi un… partener cu frac negru, într-o coregrafie fără relief (nu se ştie de cine semnată, căci pe „fluturaş“ este notat doar asistentul…).
   Şi dacă tot m-am referit la acel program, (nu) m-a frapat că, din prezentarea tenorului, nu rezulta că apare în debut absolut la ONB, în schimb citim că în repertoriu are şi rolul… Germont. Cine mai ştie câte ceva despre operă, va înţelege că este vorba despre Alfredo (Germont) şi nu de tatăl său (Giorgio) Germont.
   Din off, publicul a fost invitat să revină la Operă şi joi, pentru a urmări Gala absolvenţilor studiOpera 2012, în care au fost programaţi peste 20 de solişti, urmând să primească diploma toţi cursanţii, inclusiv cei de la tehnic. Dar între reprezentaţia de deschidere a stagiunii şi următoarea programată pe scenă va trece exact o săptămână – vom vedea dacă e semn că se va repeta „schema“ din lunile trecute, când publicul era invitat la multe producţii de foaier şi foarte puţine în sală. Poate nu…
   Aş vrea sincer să pot propune melomanilor repere cu adevărat atractive pe care merită să le urmărească la ONB. Poate altădată…
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe