Newsflash
Cultură

De la criza de sens spre lumina cunoştinţei

de Elena SOLUNCA - dec. 22 2014
De la criza de sens spre lumina cunoştinţei
   După câte se pare, diagnosticul este sigur şi confirmat de numeroşi gânditori: lumea contemporană traversează o acută criză de sens, cu manifestări numeroase şi diverse şi multiple consecinţe încă neprevizibile. Criză se perpetuează şi pentru că este insuficient cercetată; mulţi, foarte mulţi o afirmă şi prea puţini şi-o asumă. În absenţa unor metode de cercetare inter- şi transdisciplinare, metoda cea mai folosită este constatarea. Împreună cu lamentările neputincioase, simpla afirmare induce confuzie şi face să se extindă zona crepusculară a existenţei noastre bogat regăsită în aglutinarea a tot mai multe scenarii apocaliptice. Aşa s-a făcut că, în fiecare ani, sunt cam două-trei scenarii despre sfârşitul lumii, mediatizate în termeni ultimativi.
   Cu un anume temei, s-a spus că nivelul conştiinţei omului contemporan este mult sub cel al dezvoltării ştiinţei şi, mai ales, al tehnologiei. E cum nu se poate de adevărat şi asta pentru că toate eforturile au fost orientate spre ştiinţă şi tehnologie în speranţa că pot fi un netăgăduit panaceu la toate maladiile acestui timp. Ştiinţele umaniste au fost marginalizate. Nu se ştie cum, însă a apărut un scurtcircuit pe drumul de la informaţie la cunoaştere spre înţelegere, ceea ce trimite omul într-un spaţiu virtual. Mai departe, se întrevede riscul propriei virtualizări a omului, care continuă să trăiască în timp real printr-o vicleană unidimensionare. E ca şi cum, în bagajul său existenţial, omul zilelor noastre îşi pune pachete de informaţii, ceva paradigme, metode şi reguli de utilizare tocmai bune pentru a satisface exigenţele pragmatismului eficient şi individualismului. Până şi cultura se discută în termenii „consumului“, iar mult dezbătuta cultură organizaţională nu reuşeşte să răspundă autenticelor nevoi ale omului, orientată fiind preponderent spre tehnologiile informaţionale. Sensul nu mai pare posibil în orizontalitatea unei confuzii sufocante, pentru că presupune înălţimea, transcendenţa. Ştiinţa însăşi nu pare a fi folos câtă vreme s-a divizat exponenţial depărtându-se de unitatea în care înţelesul fiecăreia să se împlinească în rostul ei integrator. Şi apoi, oricât ar fi de dezvoltată, ştiinţa nu poate întemeia o morală viabilă. S-a spus că fragmentarea ştiinţei a dus la segmentarea gândirii şi asta în timp ce internetul creează iluzia libertăţii cu efecte nocive pe care mai ales specialiştii în neurologie şi psihiatrie le cercetează cu seriozitate. În această lume, intelectualii, apărători ai adevărului, traversează un proces galopant de destituire descris de Yves Charles Zarka, metamorfozându-se în simpli histrioni fără operă şi autoritate. Au renunţat să mai caute adevărul, care, în relaţia cu puterea, se arată mereu subversiv şi ocultat. La schimb, primesc un loc bine determinat în reţeaua puterii pentru a se menţine în „vizibilitatea mediatică“ investiţi cu rol de „predicator mediatic“. În felul său, intelectualul contemporan îl aminteşte pe Pilat, care a preferat puterea politică şi a admis scarificarea Adevărului care l-ar fi făcut liber.
   Cum nimic nu este nou sub soare, să amintim că Sf. Apostol Pavel atrăgea atenţia spunând: „Cunoaşterea semeţeşte, iubirea zideşte“. Temei al încrederii în sine, cunoaşterea, cea ştiinţifică în special, conferă sentimentul tonic al puterii, fiind însă pândit la tot pasul de tendinţa spre exces după o „reţetă“ a ucenicului vrăjitor. Şi în toată zarva aceasta cu gust de „deşertăciune a deşertăciunilor“, parcă îl auzi pe Micul Prinţ, cu înţelepciunea lui plină de candoare, învăţând că o casă frumoasă nu înseamnă „câţi bani costă“ şi explicând cât şi cum anume ne sunt de folos cunoştinţele deprinse în anii de studiu. Simptomatic pentru criza de sens actuală, Micul Prinţ s-a „născut“ pe la mijlocul secolului trecut şi de atunci e cu noi, fără ca noi să ne dăm seama. Totuşi, povestea lui poate fi un adevărat manual de restituire a sensului pierdut. Metoda este simplă: pune întrebări cu încăpăţânare şi ele devin repere pe drumul regăsirii de sine prin iubirea pentru celălalt. Vi-l amintiţi? S-a arătat ca din senin în deşert tocmai când pilotul era necăjit că i se stricase avionul şi nici provizii nu mai prea avea. Când Prinţul copil a auzit că vine de departe cu avionul, spune limpede că nu poţi zbura prea departe cu un astfel de aparat. Aşa e, oricât de sofisticată ar fi, tehnologia nu ne ajută să mergem prea departe. El venea de departe, din sclipirea de lumină a unei stele, e drept, foarte mică, aidoma copilăriei, şi voia să ne amintească tuturor că am fost odinioară copii chiar dacă, înveşmântaţi în uitare, nu mai ştim. Conturând sensul, spune deschis că a venit să caute oameni şi să-şi facă prieteni. Pentru asta a fost nevoie să viziteze alte planete unde a întâlnit un împărat, de la care află că „autoritatea se bazează pe raţiune“, un vanitos, un beţiv, un om de afaceri, un lampagiu, un geograf. Pe scurt, o adevărată tipologie umană unidimensionată, dar de la fiecare a înţeles câte ceva pe o cale ce l-a dus nu la descoperirea sensului, ci la crearea lui spre a-l dărui. „A dărui“ şi a o face „din prinos, nu din prisos“ este seva dătătoare de viaţă a sensului.

O floare pe care nimeni nu o vede

   E un drum către sine pe care îl descoperi cu uimire pe măsură ce-l parcurgi şi se dezvăluie minunea unei flori „venite cine ştie de unde“ şi ea are nevoie să fie îngrijită cu drag. Încet-încet vedem că „numai timpul petrecut cu floarea ta face ca ea să-ţi fie atât de preţioasă“. Nu acel obsedant „timp real“ care zdrobeşte fiinţa până o face de nerecunoscut, ci anume timpul care zideşte; timpul care face ca numai o singură floare să fie de neînlocuit chiar dacă seamănă cu alte cinci sute de mii. Postmodernismul, cumulând tot ceea ce i-a precedat după legi neştiute, promovează cultura lui „carpe diem“, reuşind să pună semnul egal între preţ şi preţios şi valoarea şi succes, ceea ce face ca omul, văzând, să nu vadă. Sună ca o provocare cuvintele Micului Prinţ: „Limpede, nu vezi cu inima; ochii nu pot pătrunde în miezul lucrurilor“ şi că „Lucrul cel mai important rămâne nevăzut“. De luat aminte că tocmai vulpea îl conduce pe Micul Prinţ în acest labirint către descoperirea unei taine pe care o primeşte ca un dar nepreţuit într-o neţărmurită înţelegere a prieteniei.
   Mai este şi ritualul care trebuie respectat pentru a deprinde, pas cu pas, cum se face că „suntem răspunzători de-a pururi pentru ceea ce îmblânzim“. Dar cine mai ia seama la răspundere, deşi, o vreme, s-a spus că eşti atât de liber câtă răspundere îţi asumi. Răspunderea este azi doar o vorbă între altele ce se pierde pe căile redundante ale comunicării sufocate de informaţie searbădă dar zornăitoare. De pe o altă stea, vine Micul Prinţ şi arată că sensul nu este pierdut, doar că omul nu are capacitatea să-l perceapă. El ni-l oferă cu gingăşie: „Stelele sunt frumoase datorită unei flori pe care nimeni nu o vede“. Preocupaţi peste cap de lucruri „importante“, suntem nepăsători faţă de răspunderea care ne revine pentru ceea ce „îmblânzim“. Dar Micul Prinţ şopteşte, nu fără grija ocrotitoare, că s-ar putea întâmpla ca, fără să ne dăm seama „ceea ce îmblânzim“ să moară. Atunci, e „ca şi cum, dintr-o dată, toate stelele s-ar stinge“. Şi întrebarea lămuritoare: „Şi nici asta nu e important?“.
   Toate le deprindem de copilul care am fost odinioară şi care poate aşteaptă în tăcere să-i vorbim pentru că se simte orfan în lumea indiferentă a uitării. Obsedaţi de succes, spre care râvnim pătimaş şi îl comercializăm ostentativ, n-am observat că lumea „s-a dezvrăjit“, că suntem stingheri într-un ţinut al ambiguităţilor, unde rătăcim ca „experţi“ prin labirintul cunoaşterii. Şi vine vremea când simţim cu strângere de inimă cât de „singur poţi fi şi printre oameni“. Nu mai suntem capabili să vedem frumuseţea pădurii cu toate ale ei din cauza copacului devenit obiect de studiu şi „materie primă“ pentru câte şi mai câte. Da, ştiinţa este putere, ştim încă de la Francis Bacon. Uităm însă că singură cunoaşterea semeţeşte, ne face să ne credem stăpâni ai unei lumi pe care nu noi am făcut-o, ci am moştenit-o pentru a o îmbogăţi cu ceea ce avem bun în noi şi a o dărui celor care, numai în acest fel, ne vor putea duce mai departe. Descoperim că forma supremă a cunoaşterii este iubirea ziditoare de fiinţă, singura care ne ajută să disociem între toate cele câte îngăduite cele ce ne sunt de folos. Într-o lume a relativităţii, unde „Toate-s vechi şi nouă-s toate“, Eminescu sfătuieşte: „Ce e rău şi ce e bine, tu întreabă şi socoate“. Răul, absenţă a binelui şi încătuşarea omului metamorfozat în rob al întunericului de nepătruns al morţii. Binele, expresie nemijlocită a adevărului descătuşător al omului, care doar aşa se poate împlini în frumos, adică în armonia pe care Leibniz o înţelegea ca restabilire a unităţii în diversitate.

Contemporan cu veşnicia

   Cine ştie, poate aşa este rânduit, cum spus-a Ecleziastul, ca să fie un timp prielnic pentru toate în lume; că Dumnezeu face tot lucrul frumos şi la vremea lui; că pus în inima lor chiar şi gândul veşniciei, „măcar că omul nu poate cuprinde, de la început la sfârşit, lucrarea pe care a făcut-o Dumnezeu“. Şi tot psalmistul se întreba deplin lămuritor pentru sensul pe care se cuvine a ni-l restitui nouă înşine: „Doamne, ce este omul că Te-ai făcut cunoscut lui?“. Ca un corolar citim: „Fericit este poporul care are pe Domnul ca Dumnezeu al său“. Fericit, pentru că se poate împărtăşi din veşnicia vieţii, împlinirea apoteotică a sensului în lumină. Scria Sf. Apostol Ioan că viaţa veşnică este „a te cunoaşte pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat şi pe Iisus Hristos pe care L-ai trimis“. Sensul se rostuieşte spre desăvârşire în Lumina divină nesfârşit iubitoare eliberând omul de sub robia efemerului, făcându-l, după un vers al lui Vasile Voiculescu, medic, poet şi martir, „contemporan cu veşnicia“.
   Semne sunt. Vin colindătorii din ţara lui „demult“ şi „departe“ să dea vestea care a schimbat lumea şi istoria ei: „Astăzi s-a născut Hristos, Mesia chip luminos“. Să-i primim şi să căutam să descifrăm chipul divin tăinuit în fiecare şi să cântăm cu păstorii: „Slavă întru cei de sus, pe pământ pace, între oameni bunăvoire“. Să luăm aminte la cei trei magi, învăţaţi ai timpului lor, cum şi-au plecat capul în faţa înţelepciunii divine în chipul unui prunc adăpostit cu drag în braţele Fecioarei Maria. Să nu uităm steaua care i-a condus ca o taină mare şi care a apus în faţa Luminii lumii şi să mărturisim: „Naşterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina cunoştinţei. Că întru dânsa cei ce slujeau stelelor de la stea au învăţat să se închine ţie, Soarelui dreptăţii şi să Te cunoască pe Tine, Răsăritul cel de sus“. Atunci, ne vom face părtaşi tainei celei mari, arătându-ne dimpreună cu cei de odinioară „gazde a lui Hristos“ şi, făcând loc la masă „pruncuţului Hristos“, vom vieţui ca o reînnoită Euharistie.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe