Newsflash
Cultură

De cine fuge Louki?

de Geo VASILE - oct. 30 2014
De cine fuge Louki?
Academia Suedeză a făcut cunoscut şi numele laureatului premiului Nobel pentru literatură 2014: romancierul şi scenaristul Patrick Modiano, 69 de ani, născut la Boulogne-Billancourt, din tată evreu francez de origine italiană. Motivaţia pomenitei Academii ţine să sublinieze, printre meritele naratorului premiat, arta memoriei cu care a evocat as­pec­tele cel mai puţin sesizabile ale destinului uman şi cu care a înfăţişat universul Ocupa­ţiei. Credem că juraţii se referă la universul Parisului sub ocupaţie na­zistă, obsesia dominantă a celor peste 30 de cărţi ale lui Modiano.
După debutul din 1968 cu „La Place de l’étoile“, Modiano este distins în 1978 cu premiul Goncourt pentru „Rue des boutiques obscures“, iar în 1996 cu Grand Prix National des Lettres pentru opera omnia. Nu este de neglijat faptul că trei cărţi ale lui Modiano au fost ecranizate. „Dans le caffé de la jeunesse perdue“, tradus impecabil în limba română de poetul şi romancierul Constantin Abăluţă, a fost publicat de Editura Art sub titlul În cafeneaua tinereţii pierdute (2012). Titlul cărţii este împrumutat dintr-o frază a lui Guy Debord, fondatorul situaţionismului: „În mijlocul drumului vieţii adevărate eram împresuraţi de o melancolie obscură, despre care s-au spus o groază de triste şi dispreţuitoare cuvinte în cafeneaua tinereţii pierdute“.
Paris, Cartierul Latin. În apropiere de Odéon se afla cândva o cafenea unde în fiecare seară se întâlneau din întâmplare, din plictiseală sau din obişnuinţă, tineri studenţi, scriitori aspiranţi şi nu lipsiţi de un anume mister, clienţi apropiaţi prin bănuiala unui trecut inavuabil sau de o aceeaşi soartă maşteră. În fiecare zi, unul dintre ei însemna într-un caiet numele şi poreclele tuturor celor ce treceau pe acolo, notând data, ora şi cât timp rămăsese fiecare în local. Nu exista în acea înregistrare punctuală o motivaţie propriu-zisă, sau cu atât mai puţin o dorinţă de control, ci mai curând incontur­nabila necesitate de a găsi oarece puncte de referinţă în viaţă.
Cafeneaua Condé este ca un magnet sau, mai bine-zis, un loc de hotar, o graniţă, o oază în oraş, un port care îi primeşte pe cei aflaţi în derivă, hotărâţi o vreme să ancoreze. De altfel, cam toate personajele lui Modiano sunt „orfane“, mai ales atunci când au o familie: tinere femei marcate de o feroce singurătate, absente şi aflate sub zodia hazardului, mereu pe fugă de ele însele spre a se regăsi. Este cazul lui Jacqueline, căreia junii clienţi ai cafenelei îi zic Louki. Este una dintre acele figuri feminine care imediat ce intră într-o încăpere şi se aşază într-un colţ, captează privirea şi atenţia tuturor. Una dintre acele apariţii de plan secund ce într-un film captează lumina mai abitir decât protagoniştii.
Astfel, întreg romanul se învârte în jurul ei şi, pagină după pagină, toţi încearcă s-o definească – o veritabilă cercetare a vieţii, pe patru voci ce-i relatează povestea din patru unghiuri. Unii dintre bărbaţii care vorbesc despre ea o iubesc: pentru ei, Louki întrupează o stagiune irepe­tabilă a vieţii şi o dorinţă inaccesibilă. Louki, precum cei ce i se alătură în colin­darea unui Paris hipnotic şi enigmatic (care ne duce cu gândul la povestirile lui Julio Cortázar), este un personaj lipsit de rădăcini, care trăieşte clipa născocindu-şi felurite identităţi, renăscând în permanenţă şi fugind, riscând cele mai primejdioase urmări, spre a ţine pasul cu un prezent perpetuu sau, mai bine zis, cu o eliadescă Eternă Întoarcere.
De cine fuge Louki? De o mamă laconică angajată la Moulin Rouge şi de un tată necunoscut. Încă din adolescenţă, ea se pierde în peregrinări nocturne de-a lungul şi de-a latul unui Paris oferit cititorului minuţios de exact (topografia este o altă obsesie a lui Modiano).
Mereu figurantă şi nicicând protagonistă, mereu ocrotită de un halou de mister şi de farmec, Louki este un fel de Nadja a lui A. Breton, de Odile a lui R. Queneau, dar mai pământeană, sau o Karina a lui Godard: mai puţin temerară şi rarefiată, mai melancolică, într-un cuvânt, mai umană. Modiano este un maestru al relatării amănuntului semnificativ, al relatării sobre, concise. O sobrietate ce încearcă să ţină în frâu o durere primară, îndepărtată în timp, dar nu complet cicatrizată, precum o rană suturată fără anestezie.
Şi totuşi, protagonista romanului nu este atât evanescenta şi nefericita Louki, cât Parisul. În romanul lui Modiano, el devine şi mai labirintic decât era, cu străzile sale, celebrele bulevarde, dar şi cu alte locuri mai periferice, ascunse, pe care personajul Roland le numeşte „zone neutre“… Gândul ne duce involuntar spre scene din filmele ce au impus curentul nouvelle vague, unde protagoniştii sunt tineri în plin derapaj.
Altfel spus, o carte concepută parcă de scriitorul, regizorul şi filosoful francez Guy Debord (1931–1994). Un omagiu funebru şi descurajant pentru o epocă pierdută, în stilul sobru al lui Modiano, aproape mereu grijuliu cu detaliile propriei „pierzanii“ narative cu blazon proustian, dar, în acelaşi timp, miraculos de limpezi.


Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe