Compozitorii şi interpreţii de muzică clasică devin adesea mândria ţării în care s-au născut. Faptul că Institutul Italian de Cultură a organizat la Bucureşti un concert de pian ar fi putut însă trece neobservat, dacă solistul în cauză n-ar avea o metodă de interpretare… neconvenţională. Amănunte, în articolul dnei dr. Raluca Bulea, la rubrica Institute culturale.

 "> Curajul de a rescrie muzica - Viața Medicală
Cultură

Curajul de a rescrie muzica

de Dr. Raluca BULEA - mai 10 2012
Curajul de a rescrie muzica

Compozitorii şi interpreţii de muzică clasică devin adesea mândria ţării în care s-au născut. Faptul că Institutul Italian de Cultură a organizat la Bucureşti un concert de pian ar fi putut însă trece neobservat, dacă solistul în cauză n-ar avea o metodă de interpretare… neconvenţională. Amănunte, în articolul dnei dr. Raluca Bulea, la rubrica Institute culturale.

 

   Italia este o ţară a muzicii. De la cei mai rafinaţi compozitori şi interpreţi care s-au remarcat de-a lungul timpului, la faimoşii gondolieri de pe canalele veneţiene, până la puştanii care fredonează mergând pe stradă, toţi sunt cuprinşi de spiritul deosebit al sunetelor şi armoniei. Însăşi limba italiană are o melodicitate aparte, remarcată atât de cei care o cunosc şi îi savurează farmecul, cât şi de cei care au avut măcar parte să o asculte o perioadă mai îndelungată chiar la ea acasă. În aceste condiţii, este cum nu se poate mai firesc ca Institutul Italian de Cultură să aibă adesea în agendă manifestări muzicale, recitaluri, concerte de diferite genuri sau conferinţe şi prelegeri legate de această manifestare deosebită a spiritului creator al omului.
  Mai mult decât atât, din vreme în vreme apar în peninsulă şi muzicieni mai aparte, care au curajul să rupă bariere şi să facă lucrurile în felul lor, înfruntând critica şi dezaprobarea şi reuşind în timp să câştige darul cel mai râvnit: aprecierea şi dragostea publicului. Este şi cazul solistului pe care prietenii noştri l-au invitat să ne ofere un recital imediat după sărbătorile pascale, Maurizio Mastrini, renumit în special datorită faptului că este singurul pianist din lume care cântă partiturile titanilor muzicii clasice într-un fel aparte, şi anume… invers, de la ultima notă, una câte una, pentru a încheia cu prima. În acest mod, partituri celebre devin de nerecunoscut, ca nişte lucrări noi pe care avem bucuria de a le descoperi. Pe lângă acestea, maestrul Mastrini este şi compozitor, iar recitalurile şi discurile pe care le înregistrează cuprind multe creaţii proprii.
   Am avut marea bucurie, odată cu acest recital, să descopăr un muzician complet atipic şi lipsit de înfumurare, care vrea să facă muzică şi să comunice cu publicul în felul său. Cu codiţe afro şi desculţ, dar îmbrăcat cu frac, ne-a arătat de-a lungul întregii seri că iubeşte să interacţioneze cu auditoriul şi că, în plus, are un deosebit simţ al umorului, aşa că momentele dintre piese au fost presărate de anecdote sau povestiri legate de modul în care au luat naştere lucrările respective sau de momente deosebite când au mai fost prezentate pe scenă.
   Atunci când pianul este cel care „vorbeşte“, Maurizio Mastrini se transfigurează, punând în felul în care interpretează o bucată muzicală întreaga sa vitalitate, energie şi exuberanţă, care fac ca uneori instrumentul să fie zguduit la propriu, iar în sens figurat cel zguduit este publicul, care nu poate rămâne indiferent în faţa unei asemenea pasiuni şi dăruiri de sine.
   Despre cântatul pe dos ne-a mărturisit că a început în urmă cu şapte ani, după ce renunţase de o bună perioadă de timp la muzica clasică în favoarea impresariatului, în timp ce se gândea la un nou disc şi ce ar putea să includă pe acesta. Aşa a avut ideea de a face înregistrări „faţă în faţă“, de la început la sfârşit şi apoi de la sfârşit la început, idee care în timp a avut succes şi a ajuns să îl definească pe artist. Iar dacă vi se pare că nu poate fi vorba decât de o mare cacofonie, adevărul este că şi în această ordine diferită a notelor lucrările maeştrilor rămân în continuare demne de ascultat.
   Şi pentru că şi muzica are parfumul ei, Maurizio Mastrini şi-a încheiat recitalul cu două piese din suita Il profumo della musica, ce nu mai are nevoie de traducere şi pe care am comparat-o, după explicaţiile autorului, cu celebrul „În căutarea timpului pierdut“ al lui Marcel Proust. Dacă scriitorul francez pornea de la gust pentru a-şi aminti de persoane şi momente din trecut, lui Mastrini parfumurile sunt cele care îi trezesc aduceri aminte, îl poartă înapoi în timp într-un mod pe care a simţit nevoia să îl transforme în muzică şi să îl împărtăşească şi cu noi, publicul său bucureştean.
   Orice am face însă, simţim nevoia de a rememora şi de a ne întoarce la origini şi asta a făcut în final şi pianistul clasic Maurizio Mastrini, cu o piesă compusă ca un omagiu pentru toţi marii compozitori ai secolelor trecute, cu a căror muzică s-a format ca instrumentist.
   Publicul care a umplut până la refuz salonul Institutului Italian de Cultură a savurat din plin acest dar muzical şi, fără îndoială, ar dori să îl mai revadă pe artist şi cu altă ocazie. Cine ştie, poate primim vreo surpriză la noaptea Institutelor…

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe