Newsflash
Cultură

Cu sacul la pomul lăudat

de Candid STOICA - nov. 17 2017
Cu sacul la pomul lăudat
      Poate că cele mai așteptate spectacole din Festivalul național de teatru au aparținut tânărului regizor Radu Afrim, un nume deja de referință în lumea teatrului. Fiecare montare a sa suscită discuții aprinse, dezbateri, păreri pro și contra. Regizorul are adepți înfocați, dar și critici acerbi, care nu-i agreează spectacolele, însă teatrele se îngrămădesc, se înghesuie să-i obțină colaborarea.
     Cele două spectacole regizate de Radu Afrim prezentate în festival au fost realizate la Teatrul Național din Iași, respectiv la Teatrul Național din Craiova. La piesa „Măcelăria lui Iov” de Fausto Paravidino (un tânăr dramaturg italian) – nu am putut participa din două motive: regizorul a preferat în locul sălii scena teatrului, pe care a instalat gradene. Al doilea a ținut de faptul că UNITER, Teatrul Național și conducătoarea festivalului au ales să alunge ziariștii. La celălalt spectacol, realizat de Teatrul Național din Craiova și jucat pe scena mare, cu cele 900 de locuri ale Teatrului Național din București pline până la refuz, m-am putut totuși strecura, deși am fost privat de invitație.
      Piesa dramaturgului bosniac Adnan Lugonić – „Dacă am gândi cu voce tare” – esteun lung și nesfârșit montaj alcătuit din mici scene, unele fără nicio legătură între ele, care durează aproximativ trei ore. Regizorul a realizat un spectacol prolix, de multe ori provocator, cu multe scene care oferă o senzație de déjà vu, scoțând la iveală cu precădere mai toate obsesiile sale nevrotice și sexuale. Am citit destule comentarii, atât bune, cât și rele, scrise în jurul producțiilor sale de pe la alte teatre, văzusem chiar unele dintre spectacole comentate ditirambic, dar spectacolul Teatrului din Craiova nu m-a dat pe spate. Recunosc, poate să fie și din vina mea: venisem cu un sac mare de așteptări la pomul lăudat. Am descoperit doar un regizor talentat, ambițios, care caută cu înfrigurare o nouă formulă de spectacol, dar care a ales să folosească de această dată o schemă pe care a mai încercat-o și altă dată. După vizionarea piesei „Dacă am gândi cu voce tare”, nu pot să afirm mare lucru despre originalitatea ei.
     Pe scurt, piesa este o poveste despre o adunătură de vecini dintr-un bloc: un cuplu de proaspăt părinți, un învățător moralist și foștii lui elevi, o prostituată agresivă și un șofer de taxi care se îndrăgostește de ea, doi bătrâni singuri, un gay amorezat de un soț bisexual, o soție tăcută, un mort prin sinucidere, doi liceeni rebeli. Avem de-a face cu un întreg univers de personaje, ale căror vieți mărunte și gânduri nespuse uneori se contopesc pe scenă, scriitorul dorind cu tot dinadinsul să creeze „o piesă în care personajele să-și exprime sentimentele cu voce tare, fără să le fie frică de comunicarea directă”.
    Regizorul a ales drept cadru de desfășurare a acțiunii marea scenă a Teatrului Național, pe care scenografa Vanda Maria Sturdza a mobilat-o cu douăsprezece canapele de diferite culori, cu roți, care puteau fi deplasate cu ușurință spre orice destinație de pe scenă. Astfel am putut vedea cum în spatele unei canapele, prostituata, jucată de Romanița Ionescu, își face de mai multe ori vizibil și cu dexteritate meseria, rotindu-și în același timp coama lungă a părului blond, cum unul dintre personaje își mușcă de fund iubitul, cum o soție în bikini își agresează iubitul acaparat de computer și multe alte acțiuni și gesturi destul de ciudate. Actorii teatrului din Craiova, mai noi și mai vechi, s-au lăsat seduși de intențiile regizorului, reacționând interesant, veridic, cu mult talent și uneori chiar cu virtuozitate.
     Ar mai fi de menționat că în spectacol apar, ca o raritate, doi actori în vârstă: Constantin Cicort și Tamara Popescu. Aceștia își fac cu probitate, profesionalism, dar mai ales cu modestie meseria, așa cum au învățat-o. Spun asta cu simpatie, pentru că în teatrele bucureștene majoritatea actorilor în vârstă aproape au fost alungați, rolurile de oameni în vârstă fiind acaparate de actori de vârsta a doua.
    „Sunt genul de regizor care nu se ascunde discret în spatele actorului. Eu țin să mă bat cu dramaturgul, să concurez cu el. Cred că e mai mult o însoțire decât o bătaie. Trebuie să-l apropii de mine”, a declarat Radu Afrim.
    Festivalul a mai cuprins – cum îi stă bine unui eveniment de o asemenea amploare – numeroase alte spectacole. Unele mai cuminți, altele vrând cu tot dinadinsul să epateze, cum a fost „Maestrul și Margareta” de la Teatrul Național din Târgu Mureș, regizat de László Bocsárdi. Altele au vrut să șocheze cu orice preț, trecând cu tăvălugul peste textul propriu-zis, cum a fost cazul piesei „Macbeth” la Teatrul Bulandra, în regia cehului Michal Dočekal. În fine, altele au fost foarte bune, ca „În adâncuri”, al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, sau „Angajare de clovn”, al Teatrului Național „I. L. Caragiale”. Teatrul Național din București a avut și el în festival patru spectacole excelente.
    Un alt spectacol care a făcut impresie a fost „Kimberly” de la Teatrul de Comedie, regizat de Andreea Vulpe. Regizoarea a fost ajutată de scenografa Cristina Milea – care a construit un ingenios decor – și de excelenții interpreți: Virginia Mirea, Laura Creț, Ioan Coman, un mănunchi de actori care mai de care mai buni, mai serioși, mai aplecați cu sinceritate și modestie spre a reda nuanțele caracterelor pe care le întruchipează. Dincolo de compoziția ce conține mult adevăr, piesa scoate la iveală o excelentă actriță – Laura Creț –, până acum anonimă, care reușește să creeze un excelent rol.
    Sintetizând, în festival au fost piese scrise de autori consacrați precum Shakespeare, Molière, Maxim Gorki, Kafka, Dostoievski, Bulgakov și mulți alții. Alături de ei, o mulțime de compilatori, dramatizatori, adaptori și un singur dramaturg debutant, și acela mort: C. C. Buricea-Minarcic.
    La sfârșitul celor două festivaluri mamut de la București, ținute la început de stagiune, se poate pune întrebarea legitimă, căreia, dacă ar gândi cu voce tare, i-ar da glas foarte mulți comentatori ai fenomenului teatral autohton: Ajută cuiva aceste festivaluri: colectivelor participante, publicului spectator? Sau sunt un mijloc sigur și eficient de a „sifona” fonduri din visteriile primăriilor în scopuri personale, sau pentru a ajuta clientela politică?

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe