În premieră, la Teatrul Metropolis din Capitală, a fost prezentat, la finalul lunii ianuarie, spectacolul Ţarul Ivan îşi schimbă meseria. O feerie teatrală bulgakoviană pe care ne-o prezintă Paula Romanescu.

"> Coşmarul nostru cel de toate zilele - Viața Medicală
Cultură

Coşmarul nostru cel de toate zilele

de Paula ROMANESCU - feb. 6 2013
Coşmarul nostru cel de toate zilele

În premieră, la Teatrul Metropolis din Capitală, a fost prezentat, la finalul lunii ianuarie, spectacolul Ţarul Ivan îşi schimbă meseria. O feerie teatrală bulgakoviană pe care ne-o prezintă Paula Romanescu.

   Cum e să fii ţar într-un timp în care omul simplu a deprins binefacerile statutului de cetăţean-tovarăş dăruit cu drepturi de care… nu mai ştie cum să scape? Cum e să fii simplu cetăţean şi să te vezi proiectat într-un timp în care ai putea ajunge chiar ţar? Unul „cumplit“ de bun, de n-ar fi fost chiar „groaznic“! Cum e să fii măruntă figurantă într-un imperiu al cinematografiei şi să te trezeşti stea cu ifose şi pretenţii de „totul mi se cuvine“, chiar şi (sau mai cu seamă) schimbarea partenerului de viaţă cu o cioară de pe gardul de aur calp al celebrităţilor de o vacanţă şi-al unei ipotetice repartizări într-un apartament nou-nouţ şi foarte social? Cum e să fii inventator genial într-un timp căruia puţin îi pasă de genii? Dar hoţ-prestidigitator dintr-un timp (ei, aici cam greu de ales care anume…)?
   Mihail Afanasievici Bulgakov (1891–1940), medic, apoi scriitor şi dramaturg genial, căruia chiar „tătucul popoarelor“, Stalin, îi telefona din când în când să-l întrebe de… sănătate (într-un teribil joc de-a şoare­cele şi motanul), autor al romanului apărut postum „Maestrul şi Margareta“, a fost prezentat în premieră, în ultima decadă a lunii ianuarie 2013, pe scena Teatrului Metropolis din Capitală, în spectacolul Ţarul Ivan îşi schimbă meseria, text alcătuit din piesa de teatru „Ivan Vasilievici“ şi fragmente din proza satirico-fantastică „Drăcovenia“, culegere apărută în 1924, odată cu romanul realist „Garda albă“.
   Versiunea scenică semnată de Gelu Colceag este de o mare fineţe, ingeniozitate şi bogăţie de sensuri, cu rezolvări subtile întru tălmăcirea interpretativă a întregii echipe actoriceşti de o savoare ce răspunde gustului nostru pentru descătuşare a gândului într-un hohot de râs. Subiectul piesei: visul dintotdeauna al omului pieritor de a supune timpul, acest mare min­cinos, „domnul pe care nicio vamă nu l-a putut vreodată întoarce înapoi“, cum zicea Radu Stanca, cel mutat prea devreme în timpul fără trecere. Numai că, iată, Bulgakov obligă timpul să vină înapoi, cu prezentul nostru cu tot, să ne convingă că ne-a fost dat să trăim „în cea mai bună dintre toate lumile posibile“. Sărmanul inventator al maşinii timpului nu prea are el bani să-şi plătească întreţinerea la bloc (dar ce, noi avem?), dar mintea lui conectată la sinus şi cosinus face concurenţă raţiunii supreme, iar somnul, ca repetiţie a „plecării puţine“ în haosul dintâi, rezolvă şi visul stăpânirii timpului de către muritor, chiar dacă acesta nu-i decât un coşmar din care fiecare personaj ar vrea să se trezească.
   Pe cine să lauzi mai întâi dintre toţi actorii Metropolisului care au creat feeria teatrală bulgakoviană „Ţarul Ivan îşi schimbă meseria“? Pe regizor, categoric da! Pe Ivan cel Groaznic / Bunşa Koretki (administratorul blocului de locatari) – plecăciune, Doru Ana! Pe sărăntocul inventator, învinsul învingător (şi ce dacă!) într-o viaţă de doi bani, care, vai!, cum mai seamănă cu noi; mulţumim Vlad Corbeanu, că ne-ai amintit cât de mari putem fi noi, cei mărunţi şi mai mereu înşelaţi de alţii (dacă nu chiar de visul nostru mincinos!). Salutare Marius Gâlea – Timofeev, tu, a cărui naştere este o eroare care-ar putea fi consemnată sever la catastif! Ce bine că exişti Liliana Andreevna, altfel de unde-am mai afla noi cine cu cine şi, mai cu seamă, de ce şi cum, şi când, şi până când! Bine-ai făcut să te metamorfozezi în Mariana Dănescu, ca să pricepem şi noi cum e cu grija de aproapele…
   Ce vis frumos (pentru bărbaţi, desigur!) mai eşti şi tu, Zinaida Mihailovna, cu splendida ta inocenţă (a se citi prostie curată) ca un coşmar diafan de Evă gata oricând s-o zbughească din Paradis, dar având grijă să lase poarta întredeschisă în cazul când… Iakin (cum, care?!), fluturaşul fluşturatec după care se dau în vânt doamnele mobile, n-ar primi în veci un apartamenţel în lumea-n care ţarii ar fi fericiţi să ajungă administratori de imobil! Bravo Diana Cavaliotti şi Silviu Debu!
   Laudă ţie, purtătorule de mănuşi, maestre prestidigitator în faţa căruia niciun lacăt nu-i atât de rezistent cât să nu cedeze! Păi cum adică? Cei care au adunat bogăţii că nici nu le mai ştiu numărul şi valoarea nu sunt tot nişte purtători de mănuşi într-o lume de coate goale? Bravo Vlad Logigan, ne-ai convins! Personajul tău este singurul pentru care timpul se dovedeşte neputincios. El va dăinui cu sau fără ţari (dar în niciun caz fără politicieni). Bonus special pentru Gabriel Costin în rolul lui Spak Anton Semionovici. Parcă (pentru a câta oară?) luciditatea şi bunul-simţ se deghizează în saltimbanc de serviciu (n-o fi chiar consilier?) pe lângă mai marele dintr-un timp cu „a fost odată ca mai mereu“.
   Şi toată şleahta de saltimbanci dintr-un circ cu ţarină, patriarh, diplomaţi suedezi însoţiţi de pitici (oameni şi jumătate, adică), opricinici cu halebarde de onoare din suita ţarinei (ce revărsare de splendori sclipitoare!), decoruri şi costume cât să tot visezi cu ochii deschişi (excelentă creaţia Ioanei Pashca) într-o ilustraţie muzicală de adevărat răsfăţ de ritmuri slave, semnată de Gabriel Bassarbescu, cu o mişcare scenică (Vlad Logigan) în care n-ar fi indicat să te rătăceşti dacă ţii cât de cât la integritatea ta fizică… Un spectacol de zile mari!

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe