Newsflash
Cultură

Cortina finală

de Anca FLOREA - oct. 5 2011
Cortina finală
   Obosiţi peste măsură, selectând din multitudinea manifestărilor (care, şi de această dată, s-au suprapus, spre disperarea celor astfel nevoiţi să renunţe la concerte sau spectacole pe care ar fi dorit să le urmărească), am continuat să alergăm de la o sală la alta, ultima săptămână din Festivalul „Enescu“ debutând la Ateneu prin reuşitul program susţinut de Romanian Brass în colaborare cu Orchestra de cameră Radio, sub conducerea apreciatului oboist Adrian Petrescu (dovedind rigoare şi siguranţă şi la pupitrul dirijoral), din nou într-un repertoriu de secol XX (Copland, Stravinski, Hindemith), ba chiar mai recent (Rondo de noapte de Adrian Iorgulescu în primă audiţie), excelent realizate şi deci îndelung aplaudate. Apoi, la sala Palatului – arhiplină – am ascultat opusuri de Ceaikovski în versiunea Filarmonicii din Israel, care, sub bagheta celebrului Zubin Mehta, nu a convins nici în Simfonia nr. 4, nici în Concertul al cărui solist a fost vestitul Vadim Repin (o doamnă contrariată de maniera sa de cânt m-a întrebat dacă… avea probleme cu arcuşul sau dacă era bolnav…), parcurse anost şi plat, asemeni primei lucrări anunţate ca fiind Andante cantabile pentru violoncel (dar… unde era prezumtivul solist, oricum neanunţat în vreun program?…), Simfonia nr. 5 de Mahler rămânând departe de splendoarea unei alte partituri mahleriene interpretate de acelaşi ansamblu, cu acelaşi Mehta, într-o ediţie anterioară a festivalului; nu a entuziasmat nici vestitul pianist Yefim Bronfman în Brahms, cântat permanent în forţă, iar Uvertura de concert de Enescu…
   În zilele următoare, Orchestra Santa Cecilia din Roma, de asemenea familiară melomanilor noştri, a evoluat sub conducerea lui Antonio Papano, aflat pentru prima oară la noi, realizând cu nerv, incisivitate şi destul de expresiv Simfonia nr. 6 de (acelaşi) Ceaikovski, dar mai ales suita Şeherazada de Rimski-Korsakov, deosebit de frumos construită, cu pagini pline de strălucire şi suprafeţe transparente de mare fineţe, după o „chinuită“ citire a Simfoniei de cameră de Enescu; şi din nou ne-am minunat de ce oare pianista Helene Grimaud se încăpăţânează să cânte Brahms (pe care şi în urmă cu câţiva ani l-a masacrat…), iar de la pianistul rus Denis Matsuev aşteptam o versiune de neuitat a Concertului nr. 2 de Rachmaninov dar… nu s-a „întâmplat“, în schimb s-a simţit în elementul său în bisul cu prelucrarea după Grieg, derulată într-un tempo năucitor.
   Dar chiar şi cei care nu cunoşteau Orchestra de tineret au fost impresionaţi de prospeţimea şi calitatea deosebită a excelenţilor instrumentişti care, ca de obicei cu Cristian Mandeal la pupitru (acumulând astfel şase apariţii în festival!), au răspuns cu supleţe şi entuziasm la cerinţele dirijorale, oferind o versiune poate mai lentă a Rapsodiei I de Enescu, o splendidă tălmăcire a suitei Pasărea de foc de Stravinski, un (mai cuminte) Vals de Ravel, acompaniind impecabil Concertul beethovenian al cărui solist a fost răsfăţatul violonist David Garrett, sunetul frumos, tehnica performantă şi dezinvoltura sa nonconformistă nereuşind să confere consistenţă celebrului opus, convingându-ne însă, în special în cel de al treilea bis, că muzica rock sau de jazz îi sunt mult mai „pe măsură“.
   Revenind la Ateneu, St. Martin in the Fields şi dirijorul Jaime Martin au propus lucrări de Schonberg, Dvor˘ák, Lipatti (cu pianiştii Luiza Borac şi Viniciu Moroianu, rafinaţi interpreţi în Simfonia concertantă pentru două piane), Kremerata baltika şi îndrăgitul violonist Gidon Kremer optând pentru un „proiect Bach“ în orchestraţii semnate de… diverşi, solistul preferând pagini lente, de atmosferă, interpretate cu mare fineţe, ansamblul excelând şi în Octuorul enescian, atât de pretenţios şi greu de realizat la un nivel adecvat.
   Un reper deosebit de aşteptat a fost programul Mozart prezentat de Ansamblul baroc din Amsterdam condus de Ton Koopman, incluzând Requiem (abordat în maniera muzicii preclasice, mai detaşat expresiv şi destul de monocolor, departe de stilul mozartian), Ave Verum Corpus şi Missa Încoronării (mult mai bine „tratate“), beneficiind de un cvartet vocal omogen, din care s-au detaşat însă tenorul Tilman Lichidi şi, cu mici rezerve, soprana Dorothee Mields; dar, cu siguranţă, prefer să ascult ansamblul în repertoriul care l-a făcut celebru…
   Excepţională a fost însă Orchestra of the Age of Enlightement, cântând parţial pe instrumente „de epocă“, alături de un cor şi solişti de mare clasă, fie cu temperamentalul Trevor Pinnock la pupitru în oratoriul Creaţiunea de Haydn (Christina Landshamer, Toby Spence, Matthew Rose cucerind prin glasurile de o calitate remarcabilă, dar mai ales prin eleganţa şi ştiinţa cântului; dar pentru prima oară, în seria „de noapte“ atât de „gustată“ de-a lungul vremii, după pauză sala s-a golit dezolant şi nedrept pentru interpreţi), poate pentru că era trecut de miezul nopţii, poate pentru că mulţi au crezut că… lucrarea s-a terminat, aplaudând şi ovaţionând îndelung… înainte de a părăsi Ateneul; au revenit în seara următoare pentru a asculta o altă partitură haydniană – Anotimpurile –, dar sub conducerea reputatului Adam Fischer.
   Am asistat şi la baletul Romeo şi Julieta prezentat la Teatrul Naţional, o coproducţie în coregrafia lui Thierry Malandain, pe muzică de Berlioz, imaginând o multiplicare a cuplului de îndrăgostiţi, cu mişcări de grup nu foarte ofertante (exceptând cele câteva minute rezervate lui Mercutio şi lui Thybalt), printre (sau pe) cutii mari de aluminiu, mutate permanent, deschise-închise, în care dansatorii intră, se îmbracă-dezbracă etc.
   Şi la Opera Naţională s-au programat producţii aparte decupate din repertoriul permanent al teatrului, semnate de Balanchine sau Kylian, dar au avut loc şi reprezentaţii cu opera Evgheni Oneghin de Ceaikovski, în montarea de succes realizată în 2009 în regia lui Ion Caramitru, cu acelaşi Iurie Florea la pupitru, iar în rolurile principale oaspeţi cu glasuri frumoase, bine conduse şi (în general) cu apariţii scenice adecvate personajelor întrupate – baritonul Levente Molnar, soprana Tamar Iveri, tenorul Marius Brenciu –, alături de distribuţia „casei“, bine ştiută şi omogenă (excepţie făcând Sorana Negrea în Filipievna).
  Au fost şi alte (multe) momente eclectice, de la un recital de lied şi poezie la cel al Jerusalem Chamber Music Festival, la redutabilul trio condus de pianistul Itamar Golan sau la Trio „Contraste“, dar şi muzică libiană, japoneză sau iudeo-spaniolă, au continuat serile oferite în oraşe din ţară, pentru ca finalul de festival să aducă Orchestra Naţională a Franţei care, dirijată de apreciatul Danielle Gatti, a oferit Simfonia nr. 9 de Mahler (superbă în final) şi opusuri de Brahms, Enescu (solistă Han-Na Chang, deşi în 2007 nu convinsese deloc…), Debussy, Ravel.
  Prea mult şi prea „amestecat“, Festivalul care, la ceas aniversar, aşteptam să fie impresionant, a avut doar câteva repere care au convins cu adevărat – în rest…
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe