Newsflash
Cultură

Convingătoare demonstraţie a unei realităţi care ne bântuie

de Nicolae BUCUR - ian. 16 2014
Convingătoare demonstraţie a unei realităţi care ne bântuie
   Omul secolului XXI nu a fost niciodată mai solicitat şi expus ca astăzi unor ameninţări obsedante şi incomode, încercat şi chinuit de neliniştile şi spaimele ce-l înconjoară, devenind de multe ori neputincios în faţa propriei sale existenţe, a posibilităţii unei vieţuiri decente. Iată de ce un titlu ca Fârtatul diavolului, dar mai ales conţinutul cărţii nu ar putea, în zilele noastre, să nu-i trezească interesul cititorului, dar şi factorilor direct răspunzători, chemaţi să extragă substanţa unor învăţăminte. Suntem în faţa unei cărţi-document, un tratat ştiinţific atât de necesar şi util în lumea noastră zbuciumată prin multitudinea evenimentelor, uneori neaşteptate şi nocive. Dacă titlul de pe copertă te invită la lectură, subtitlul din interior – „Despre sinuciderile din Ciucul de Sus“ – incită curiozitatea spre acel flagel sinistru şi incomod pentru spiritul fiinţei umane. M-am apropiat cu oarecare rezervă de cartea celor doi autori – Vadas Gyula, doctor în sociologie medicală, şi dr. Veress Albert, doctor în ştiinţe medicale – în primul rând, din considerentul unei teme atât de profunde cum este psihanaliza, psihiatria, în concret, cercetarea fenomenului suicidar. (…)
   Parcurgând această carte, ai impresia că eşti în faţa unui manual, în care „ansamblului“ i se adaugă o sumedenie de exemple reale, mărturii, care impun sensul şi măsura, devenind pentru mulţi lecţii deschise pline de sinceritate şi tristeţe. Autorii specialişti vin în întâmpinarea – am simţit acest lucru – celor care gândesc cam aşa: „Se întâmplă ceva cu mine şi nu ştiu bine ce“, dar totodată cred că şi-au dorit să tragă draperia peste mesajul pe care l-aş putea formula astfel: „Fă să ajungă la lumina zilei ceea ce unii au văzut în beznă“.
   Este o şansă pentru analiză că acest fenomen straniu, despre care nu ne place să vorbim, scrierea autorilor ni-l scoate în faţă şi-l trimite în casă ca pe un musafir nepoftit, atât de tragic şi funest. Cei doi autori au întreprins tot ce le-a stat în putinţă pentru a face accesibil celorlalţi ceea ce ştiau şi dobândiseră ca experienţă. (…) Dacă în filozofie (dar nu numai) este vorba nu atât de a rezolva, cât de a descoperi şi, în consecinţă, de a pune problema (Bergson), acest lucru se întâmplă şi-n cartea în discuţie prin text, exemplificări, iconografie, hărţi, tabele, notele de la subsolul paginilor şi, evident, bogata bibliografie şi lucrările de specialitate enumerate în cuprinsul cărţii. Pe lângă componentele sale ştiinţifice, suntem şi în posesia unei lecturi agreabile prin referinţele istorico-literare, filozofice şi religioase la care ne invită autorii. (…)
   De ce oare doi specialişti a căror activitate se bizuie pe ceea ce englezii numesc privacy (intimitate, singurătate, secret) vin în faţa publicului? Răspunsul în epoca noastră nu pare a mai surprinde pe nimeni: psihanalistul, psihiatrul, în calitatea sa de curant şi om de ştiinţă, doreşte să comunice ceea ce a descoperit sau a crezut că descoperă în timpul tratării pacienţilor. Nu-i destulă constatarea, analiza, cercetarea, teoretizarea, ci toate acestea trebuie să primească unda verde a scrisului. Cuvântul devine astfel convingere, iar drama atât de animată din culise iese pe „scenă“ pentru a fi cunoscută, inclusiv de cititorul mai puţin avizat. Îmi pot imagina travaliul prin care au trecut autorii, de a pune în pagini de carte toate acele cercetări, manuscrise acumulate în timp, grija şi corectitudinea de a restitui cât mai exact şi fidel experienţa analitică în domeniu. Scrierile care tratează un asemenea domeniu medical şi social, care-şi au raţiunea lor doctă, pragmatică, logică, au nevoie de un „tratament“ aparte în ce priveşte limbajul, acea ştiinţă şi grijă chinuitoare la alegerea „cuvintelor potrivite“, înţelegând mai curând acel cuvânt adecvat, pe cel propriu, în genul transferului, adică o legătură cu cititorul.
   Se fac interesante şi pertinente referiri la literatura orală, tradiţii şi credinţe atât de la noi, cât şi din Ungaria, se dau citate din opera clasică şi modernă a unor autori, preocupaţi de tematica în discuţie. Ne oprim la acest citat: „Toate relele şi nenorocirile sunt uneltirea Diavolului. Chiar şi sinuciderea (…) iar fiinţele supranaturale din credinţele populare au devenit aliatele Diavolului“. Luăm cunoştinţă şi de „fantoma sinucigaşului“, care depinde de credinţe, variază în funcţie de regiuni şi poate lua forma diferitelor animale sau a lucrurilor neînsufleţite. Au fost realizate cercetări între anii 2010 şi 2011 în localităţile din Ciucul de Sus (Mădăraş, Dăneşti, Cârţa, Sândominic) unde cazurile de sinucideri sunt destul de numeroase. În urma sondajelor făcute, se ajunge la concluzia: suicidul se transmite prin tradiţie familială sau e moştenire de familie. Etica Bisericii catolice condamnă aspru sinuciderea, iar obiceiurile de înmormântare ale sinucigaşului sunt diferite de cele ale muritorilor de rând, având în cimitir un spaţiu clar delimitat. Aşa cum reiese din documentele consultate, cu predilecţie surse etnografice (anii 1923–1925 şi anul 1936 – comitatele din Ungaria), în regiunile locuite de familii extinse, numărul cazurilor de sinucidere este semnificativ mai mic, comparativ cu regiunile locuite de familii restrânse. Autorii ajung la concluzia că igiena mentală şi psihologia clinică sunt părţi integrante ale problemei suicidului, fenomenul fiind o chestiune de politică familială – prin urmare trebuie prevenit şi tratat.
   Un capitol special al cărţii se ocupă cu sinuciderile din Vestul Europei, începând cu secolele XVI–XVII, în ţări ca Anglia, Franţa, Germania, fiind pomeniţi numeroşi autori cu studiile lor, dar şi date statistice comparative din Belgia, Austria, Italia, Danemarca etc. sau din statele Coroanei Maghiare. (…) Interesant este „antidotul“ pentru prevenirea flagelului, pe care-l recomandă Voltaire: „mişcare, muzică, vânătoare, teatrul şi o doamnă fermecătoare“; sfatul lui era: „să muncim, să nu facem pe deştepţii, acesta este singurul mod prin care putem să ne facem viaţa suportabilă“ („Candide sau optimismul“). (…)
   Un capitol amplu, bine documentat şi ilustrat poartă titlul „Contribuţii la fenomenul suicidar maghiar“, care cuprinde şi o colecţie de 97 de opere literare despre sinucidere, precum şi o selecţie cronologică de fragmente, mărturii din presa epocii. Cu privire la situaţia din Ardeal, aflăm că în ultima treime a secolului al XIX-lea, numărul sinuciderilor anuale se apropia de 300, de trei ori mai mare decât cu o jumătate de secol în urmă, având o incidenţă extrem de ridicată în Trei-Scaune. (…)
   În capitolul „Familie mare (extinsă) cu mai multe generaţii ori prevenirea necazurilor naţionale“ se caută răspunsuri la modalitatea eficientă de prevenire a fenomenului suicidar, cum s-ar putea scădea numărul sinuciderilor, al alcoolicilor, al bolnavilor psihici, al bolilor psihosomatice, al delincvenţilor şi al altor deviaţii sociale. Autorii ajung la concluzia, printre altele, deşi în condiţiile de astăzi pare o utopie, că reimplementarea în viaţa naţiunii a familiilor mari, cuprinzând mai multe generaţii ar putea fi una dintre importantele soluţii. În urma studiului din judeţul Harghita, s-a ajuns la concluzia că sinuciderea este cauzată de traiul într-o familie disfuncţională sau de lipsa traiului într-o comunitate puternică şi funcţională. Individul care şi-a pierdut apartenenţa la comunitatea lui este mai puternic ameninţat de pericolul sinuciderii decât unul care aparţine unei comunităţi cu o bună coeziune, ţin să sublinieze autorii. Citeam undeva: singurătatea este teribilă mai ales când te gândeşti la ea – este infernul însuşi! (…)
   Ultimul capitol – „Nici noi nu suntem o naţiune sinucigaşă“ – aduce în atenţie o situaţie cunoscută, anume că incidenţa foarte crescută pe teritoriul Ungariei a sinuciderilor după Trianon a scăzut începând cu anul 1984 (ultimele trei decenii), dar, pe viitor, se precizează, înnobilarea spirituală şi morală, cu o redeşteptare economică şi demografică trebuie să stea în atenţia societăţii. Pentru individ, doar o societate funcţională poate fi oglindă, societatea „îi stabileşte un preţ“, familia şi societatea funcţională îi permit să se descopere pe sine; poate să evolueze ca personalitate într-o societate normală şi poate deveni un om matur plăcut, cu ţinută morală, în care se poate avea încredere – se evidenţiază în această carte.
   Autorii sunt îndreptăţiţi să afirme că există o mulţime de programe de igienă mentală cu scop preventiv, sunt instituţii, asociaţii, centre, fundaţii, campanii, emisiuni şi programe media etc. pentru ameliorarea stărilor de lucruri, a devianţelor sociale, pentru mântuirea societăţii, dar nu se văd rezultatele acestor străduinţe.
   Fârtatul diavolului este o carte tristă, adânc omenească, prin realitatea ei faptică şi cuvântul cu neliniştile ce-l emană. Este firesc să vedem în paginile acestei cărţi modificările sensibile ce trebuie aduse socialului, aplanarea şi chiar anularea stării obscure de tensiune şi conflict între oameni, scoaterea individului din substanţa „singularului“ său, uneori atât de absurd. A veni în ajutorul vieţii interioare a multora, neputincioşi în faţa realului cotidian şi a celui metafizic, este „reţeta“ înmânată de autori.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe