Newsflash
Cultură

Concertul medicilor, la început de an universitar

de Madeleine KARACAŞIAN - oct. 25 2012
Concertul medicilor, la început de an universitar
   Un recent concert al cunoscutei Orchestrei Medicilor „Dr. Ermil Nichifor“ a avut loc odată cu inaugurarea noului an universitar. Evenimentul a avut loc, ca de obi­cei, sub cupola Ateneului Român, în colaborare cu Filar­monica „George Enescu“, atrăgând sute de personalităţi şi slujitori din lumea vieţii medicale româneşti.
   La începutul serii, a luat cuvântul dl prof. dr. Mircea Penescu, preşedintele Fundaţiei „Medicina şi Muzica“, managerul Spitalului Clinic de Nefrologie „Carol Davila“ din Capitală, dar şi concertmaistru al ansamblului slujitorilor lui Hipocrat, care, pentru încă o seară, au schimbat halatele albe cu smochingul. Preocupările artistice (muzica, artele plastice, creaţia literară) permit medicilor o mai eficientă cunoaştere a naturii omeneşti, o mai mare sensibilitate faţă de suferinţele bolnavilor de fiecare zi, iar idealul adevăraţilor muzicieni corespunde tocmai pe deplin mottoului: „Muzica îi aduce pe oameni mai aproape“. Transmiţând tuturor colegilor medici şi studenţilor mult succes în noul an universitar, dl prof. dr. Mircea Penescu a salutat prezenţa în sală a numeroşi invitaţi de vază, printre care şi prof. dr. Alexander Rokitansky, din Viena, celebru specialist în chirurgie toracică la copil, personalitate cu numeroase titluri academice, urmaş direct al baronului Carl von Rokitansky, marele anatomopatolog din a doua jumătate a secolului al XIX-lea.
   Creată în urmă cu aproape 60 de ani, Orchestra Medicilor este dirijată de două decenii de Iosif Ion Prunner. Cu fiecare apariţie a sa, maestrul dovedeşte devotament faţă de această formaţie muzicală, care a fost şi o rampă de lansare a sa la pupitrul dirijoral al unei orchestre simfonice, specialitatea sa fiind dirijatul Corului Filarmonicii „George Enescu“.
   Programul concertului a fost deosebit de plăcut, concentrat mai ales pe muzica de operă, fără a se uita contextul în care se desfăşura. Ca atare, a fost primită cu interes şi entuziasm Uvertura academică, compusă de Johannes Brahms în 1880, în semn de gratitudine faţă de Universitatea din Breslau, care îi acordase titlul de doctor honoris causa cu un an în urmă. Interpretarea medicilor a pus în valoare această lucrare maiestuoasă, animată, electrizantă, care demonstrează capacitatea lui Brahms în tehnica orchestrării, subliniind câteva teme muzicale proprii tineretului şi culminând cu triumfătorul imn Gaudeamus igitur.
   Partea vocală a fost susţinută prin contribuţia unor tineri cântăreţi, afirmaţi în ultimii ani pe scenele lirice din ţară şi din străinătate, în concursuri, spectacole, recitaluri etc.
   Prim-solist al Operei Naţionale Bucureşti, experimentatul bariton Ionuţ Pascu, cu un glas amplu şi convingător, a cucerit un succes binemeritat cu dramaticul Prolog al comediantului Tonio din opera Paiaţe de Leoncavallo, dar şi cu Credo-ul perfidului Iago din Otello de Giuseppe Verdi, două piese de rezistenţă din repertoriul de operă.
   Tânăra mezzosoprană de coloratură Oana Andra, şi ea prim-solistă a Operei Naţionale Bucureşti, cu un bogat palmares internaţional, a dat o interpretare dramatică ariei O don fatale a principesei Eboli din Don Carlos de Verdi, după cunoscuta piesă de Schiller, dar şi o interpretare zglobie ariei Nacqui all’affanno a Angelinei din Cenuşăreasa lui Rossini.
   O tânără pereche de cântăreţi, soprana Lavinia Mamot şi tenorul Adrian Dumitru, a dat o caldă şi emoţionantă interpretare duetului de dragoste O soave fanciulla dintre Mimi şi Rodolpho, din îndrăgita operă Boema de Puccini. Soprana Lavinia Mamot, afirmată în ultimul deceniu în varii spectacole şi concerte, s-a dovedit o interpretă sensibilă în Chi il bel sogno di Doretta, aria Magdei din comedia lirică pucciniană La Rondine. Adrian Dumitru a interpretat şi el o pagină de mare popularitate – La donna e mobile, faimoasa arie a ducelui de Mantova privind frivolitatea femeii, din Rigoletto de Verdi.
   Între arii şi duete, orchestra a pigmentat programul cu uvertura la Nabucco de Verdi, uvertura la Coţofana hoaţă de Rossini, iar, la sfârşit, cu finalul Simfoniei III cu orgă de C. Saint-Saëns, avându-l ca solist pe distinsul muzician Nicolae Licareţ, într-o lucrare foarte dramatică, producând o profundă impresie asupra auditoriului.
   Ca şi în alte împrejurări, concertul Orchestrei Medicilor s-a dovedit deosebit de atractiv, fiind susţinut cu dăruire, dinamism şi pasiune de către slujitori lui Hipocrat şi de colaboratorii lor.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe