Un recent concert al cunoscutei Orchestrei
Medicilor „Dr. Ermil Nichifor“ a avut loc odată cu inaugurarea noului an
universitar. Evenimentul a avut loc, ca de obicei, sub cupola Ateneului Român,
în colaborare cu Filarmonica „George Enescu“, atrăgând sute de personalităţi şi
slujitori din lumea vieţii medicale româneşti.
La începutul serii, a luat cuvântul dl prof.
dr. Mircea Penescu, preşedintele Fundaţiei „Medicina şi Muzica“, managerul
Spitalului Clinic de Nefrologie „Carol Davila“ din Capitală, dar şi
concertmaistru al ansamblului slujitorilor lui Hipocrat, care, pentru încă o
seară, au schimbat halatele albe cu smochingul. Preocupările artistice (muzica,
artele plastice, creaţia literară) permit medicilor o mai eficientă cunoaştere
a naturii omeneşti, o mai mare sensibilitate faţă de suferinţele bolnavilor de
fiecare zi, iar idealul adevăraţilor muzicieni corespunde tocmai pe deplin
mottoului: „Muzica îi aduce pe oameni mai aproape“. Transmiţând tuturor
colegilor medici şi studenţilor mult succes în noul an universitar, dl prof.
dr. Mircea Penescu a salutat prezenţa în sală a numeroşi invitaţi de vază,
printre care şi prof. dr. Alexander Rokitansky, din Viena, celebru specialist
în chirurgie toracică la copil, personalitate cu numeroase titluri academice,
urmaş direct al baronului Carl von Rokitansky, marele anatomopatolog din a doua
jumătate a secolului al XIX-lea.
Creată în urmă cu aproape 60 de ani,
Orchestra Medicilor este dirijată de două decenii de Iosif Ion Prunner. Cu
fiecare apariţie a sa, maestrul dovedeşte devotament faţă de această formaţie
muzicală, care a fost şi o rampă de lansare a sa la pupitrul dirijoral al unei
orchestre simfonice, specialitatea sa fiind dirijatul Corului Filarmonicii
„George Enescu“.
Programul concertului a fost deosebit de plăcut,
concentrat mai ales pe muzica de operă, fără a se uita contextul în care se
desfăşura. Ca atare, a fost primită cu interes şi entuziasm Uvertura academică, compusă de Johannes
Brahms în 1880, în semn de gratitudine faţă de Universitatea din Breslau, care
îi acordase titlul de doctor honoris
causa cu un an în urmă. Interpretarea medicilor a pus în valoare această
lucrare maiestuoasă, animată, electrizantă, care demonstrează capacitatea lui
Brahms în tehnica orchestrării, subliniind câteva teme muzicale proprii
tineretului şi culminând cu triumfătorul imn Gaudeamus igitur.
Partea vocală a fost susţinută prin contribuţia
unor tineri cântăreţi, afirmaţi în ultimii ani pe scenele lirice din ţară şi
din străinătate, în concursuri, spectacole, recitaluri etc.
Prim-solist al Operei Naţionale Bucureşti,
experimentatul bariton Ionuţ Pascu, cu un glas amplu şi convingător, a cucerit
un succes binemeritat cu dramaticul Prolog
al comediantului Tonio din opera Paiaţe
de Leoncavallo, dar şi cu Credo-ul
perfidului Iago din Otello de
Giuseppe Verdi, două piese de rezistenţă din repertoriul de operă.
Tânăra mezzosoprană de coloratură Oana
Andra, şi ea prim-solistă a Operei Naţionale Bucureşti, cu un bogat palmares
internaţional, a dat o interpretare dramatică ariei O don fatale a principesei Eboli din Don Carlos de Verdi, după cunoscuta piesă de Schiller, dar şi o
interpretare zglobie ariei Nacqui
all’affanno a Angelinei din Cenuşăreasa
lui Rossini.
O tânără pereche de cântăreţi, soprana
Lavinia Mamot şi tenorul Adrian Dumitru, a dat o caldă şi emoţionantă
interpretare duetului de dragoste O soave
fanciulla dintre Mimi şi Rodolpho, din îndrăgita operă Boema de Puccini. Soprana Lavinia Mamot, afirmată în ultimul
deceniu în varii spectacole şi concerte, s-a dovedit o interpretă sensibilă în Chi il bel sogno di Doretta, aria Magdei
din comedia lirică pucciniană La Rondine.
Adrian Dumitru a interpretat şi el o pagină de mare popularitate – La donna e mobile, faimoasa arie a
ducelui de Mantova privind frivolitatea femeii, din Rigoletto de Verdi.
Între arii şi duete, orchestra a pigmentat
programul cu uvertura la Nabucco de
Verdi, uvertura la Coţofana hoaţă de
Rossini, iar, la sfârşit, cu finalul Simfoniei III cu orgă de C. Saint-Saëns,
avându-l ca solist pe distinsul muzician Nicolae Licareţ, într-o lucrare foarte
dramatică, producând o profundă impresie asupra auditoriului.
Ca şi în alte împrejurări, concertul
Orchestrei Medicilor s-a dovedit deosebit de atractiv, fiind susţinut cu dăruire,
dinamism şi pasiune de către slujitori lui Hipocrat şi de colaboratorii lor.