Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Concerte la Viena și la Baia Mare

Viața Medicală
Anca FLOREA vineri, 20 ianuarie 2017
    Tradiția împământenită de decenii îi determină pe melomanii din întreaga lume să aștepte cu nerăbdare, ca într-un adevărat ritual, concertul de Anul Nou transmis în direct de televiziuni și posturi de radio în fiecare zi de 1 ianuarie, din eleganta sală Musikverein din Viena. La pupitrul Filarmonicii s-au aflat, de-a lungul vremii, „baghete” celebre, rulând în general cam același repertoriu, prea puțini încercând să aducă și alte piese pe lângă cele cântate invariabil. Tocmai de aceea, pare cel puțin surprinzător faptul că publicul ce asaltează sala, dar și cele „50 de milioane de iubitori ai muzicii din 90 de țări” care ascultă la radio sau vizionează pe micul ecran acele programe, își doresc să se bucure de reîntâlnirea cu (mereu) acele lucrări, fără a da „semne” de saturație.
   Pare totuși că organizatorii au simțit că ar trebui să ofere și ceva noutăți, astfel încât anul acesta l-au invitat pe venezueleanul Gustavo Adolfo Dudamel Ramirez, mizând pe faptul că este cel mai tânăr dirijor care preia conducerea concertului-simbol, precum și pe prezența sa atipică la pupitru, cu o gestică dezlănțuită, mișcări și atitudini care pe mulți îi cuceresc. Din 1870, când a fost inițiată întâlnirea cu valsuri și polci îndrăgite în prima zi din an, lucrarea de debut – valsul „Dunărea albastră” de Strauss – este urmată de urările adresate de dirijor, însoțite de un „La mulți ani” rostit de instrumentiști. Și acum s-a petrecut la fel. S-au cântat apoi piese scrise de familia Strauss – Johann-tatăl, Johann-fiul, Josef –, precum și de Lehar, Waldteufel, Suppé sau Nikolai. În final, a răsunat, desigur, „Marșul Radetzky”. Secvențele coregrafice derulate în ambianța rafinată a unuia dintre vestitele palate vieneze au purtat semnătura lui Renato Zanella (cel care, de câteva luni, coordonează baletul Operei bucureștene), în interpretarea unor apreciați soliști de la Staatsoper. Ca de obicei, a fost un succes aparte, publicul simțindu-se bine în „compania” unor creații pe care vrea să le reasculte la fiecare 1 ianuarie.
    Astfel de concerte se derulează și la noi de o vreme, dar la sfârșit de decembrie sau chiar în primele zile de ianuarie, dedicate însă tot noului an. De această dată, chiar în ziua de Sfântul Vasile, la Baia Mare s-a organizat un asemenea eveniment, cota de inedit fiind dată însă de locație – Catedrala episcopală ortodoxă –, semn de mare deschidere în condițiile în care, din principiu, în biserica ortodoxă nu se admite utilizarea instrumentelor muzicale și, oricum, rigorile de sorginte bizantină nu ar permite ca într-un astfel de spațiu să se cânte altceva decât muzică religioasă. Dar un ansamblu orchestral, sub conducerea lui Cristian Sandu, a prezentat un program amalgamat, cuprinzând pagini din opere – „Elixirul dragostei” de Donizetti, „Boema” de Puccini (solist tenorul Ioan Hotea), „Bal mascat” de Verdi (baritonul Florin Estefan), „Faust” de Gounod, „Gianni Schicchi” de Puccini (soprana Diana Țugui), duete din „Norma” de Bellini (Diana Țugui și Cristina Maria Damian) sau „Pescuitorii de perle” de Bizet (Hotea și Estefan), cvartetul din „Rigoletto”, arii din operete de Kalman – „Juditta” și „Silvia” (soprana Cristina Maria Damian), uvertura la „Liliacul” de Strauss, alături de o lucrare de T. Brediceanu, valsuri și polci de (același) Strauss, Ivanovici, Doga, Scutăreanu, iar în încheiere, evident, „Marșul Radetzky”. Cum au sunat polca „Tritch-tratch” sau „Valurile Dunării” sub cupola Catedralei? Cu siguranță foarte bine, pentru că acustica a fost excelentă. Nu știu cum au reacționat enoriașii la o asemenea noutate. Poate că unii spectatori au observat și erorile sau stângăciile existente în programul de sală, ce părea scris de cineva destul de străin de lumea scenei lirice. Să scrii, de exemplu, „Juditta–Silvia–Kalman” chiar dacă este vorba, de fapt, de două operete diferite. Sau „Quando – Je veux vivre – Faust – Ch. Gounod” – deși cu primul cuvânt în italiană (Quando mʼen vo) începe o arie din „Boema”, iar „Je veux vivre” este (în franceză) o arie din „Romeo și Julieta” de același Gounod –, e chiar nemaivăzut. Poate că dirijorul ar fi trebuit să observe. Importantă rămâne, probabil, reușita demersului muzical.
    Iată că în aceeași zi, la Viena și la Baia Mare s-au cântat, în concerte de Anul Nou, partituri de mare atractivitate, unele regăsindu-se în ambele programe, fiind nelipsite din orice asemenea structură repertorială. În rest...

 

 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC