Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  CULTURĂ  »  Cultură

Competiţie pentru dirijori

Viața Medicală
Anca FLOREA marţi, 23 septembrie 2014
   Deşi o mediatizare mai discretă a făcut ca prea puţini melomani să afle detalii despre derularea evenimentului, la Bucureşti a avut loc cea de-a cincea ediţie a concursului de dirijat organizat, sub egida Jeunesses Musicales România, de Elite Art Club UNESCO. Cei trei finalişti au beneficiat de colaborarea cu orchestra Filarmonicii „George Enescu“, în sine un câştig pentru orice tânăr dirijor. În prima etapă s-au înscris 88 de concurenţi din 37 de ţări, provenind din Europa, Asia sau cele două Americi. Timp de cinci zile, juriul prezidat de Horia Andreescu a evaluat cincizeci de tineri (sub 35 de ani), hotărând ca în finală să se califice doi dirijori din China şi unul din Bulgaria.
   Conform tradiţiei, etapa finală s-a desfăşurat cu public. O sală aproape plină a urmărit, la Ateneu, evoluţia concurenţilor într-un repertoriu ce alătura pagini din opere italiene şi părţi din opusuri de Schumann. Pentru început, Yang Jiao a abordat, cu o gestică precisă, dar uşor mecanică şi, poate paradoxal, cumva „coregrafică“, duetul din ultimul act al operei Traviata de Verdi, în compania sopranei Irina Iordăchescu şi a tenorului Adrian Dumitru. Dirijorul s-a străduit să-i acompanieze cât mai corect, chiar dacă fluctuaţiile lor de tempo erau destul de derutante. Apoi, în partea I din Simfonia nr. 2, a relevat cunoaşterea lucrării şi dorinţa de a da toate intrările necesare, de a respecta construcţia în ansamblu, fără a aduce ceva deosebit în plan expresiv. Instrumentiştii au răspuns prompt solicitărilor sale, rezultatul fiind  doar corect.
   A urmat la pupitru Haoran Li, mult mai dezinvolt şi temperamental, cu date certe şi un talent ce se reliefa pregnant. Implicându-se (şi cu tot corpul) în demersul interpretativ, a reuşit să susţină eficient suportul orchestral al ariei din Luisa Miller de Verdi, în care glasul excelent al tenorului Adrian Dumitru s-a simţit în largul său.  În partea I din Simfonia nr. 1 Primăvara, dirijorul a reuşit să contureze momente de anvergură şi de fineţe, într-o coloristică diversă, destul de aproape de încărcătura romantică. Ansamblul a răspuns cu reală plăcere unor solicitări perfect logice, argumentate de scriitura complexă.
   În fine, Donka Miteva a convins că ştie clar structura partiturilor, că poate conduce cu gesturi la fel de clare, mai apropiate însă de cele ale dirijorului de cor, rămânând la formule scolastice. Nu a lăsat loc şi pentru aspecte de interpretare, deşi a urmărit atent intenţiile expresive şi de tempo ale sopranei Irina Iordăchescu în aria lui Mimi din opera Boema de Puccini, pe care orchestra a acompaniat-o încercând să evite dezechilibrele. Iar în partea I din Simfonia nr. 4, tânăra aspirantă la un loc pe podiumul dirijoral a confirmat elementele remarcate încă de la început, nereuşind să iasă din canoanele reci ale studiului atent asupra notelor de pe portativ.
   După o deliberare de câteva minute, juriul a revenit în sală, iar maestrul Horia Andreescu a anunţat şi premiile speciale, şi propunerile venite din partea Filarmonicii din Iaşi şi a celei din Polonia de a oferi finaliştilor posibilitatea să susţină concerte în viitoarea stagiune. Clasamentul a fost unul previzibil. Premiul I i-a revenit lui Haoran Li, pe locul al II-lea situându-se conaţionalul său, Yang Jiao, iar pe locul al III-lea Donka Miteva.
   O seară apreciată de spectatori, cu muzică bună, glasuri frumoase şi dirijori care au încercat să demonstreze că au şanse într-o viitoare carieră, cu premii care, chiar dacă nu au o valoare financiară deosebită, sunt importante prin oportunitatea de a lucra cu Filarmonica şi de a conduce apoi orchestre din ţară şi din străinătate. Pentru că, aşa cum sublinia maestrul Andreescu, un dirijor are nevoie, în primul rând, de „instrumentul“ său, orchestra, pentru a se forma şi dezvolta atingând performanţa artistică.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 de lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC