Nu mai puţin de cinci veacuri au trecut de când zidurile faimoasei ctitorii a lui Neagoe Basarab au fost pictate de zugravul Dobromir din Târgovişte. Au tot fost, de atunci, ruinări şi restaurări, dar astăzi, după un laborios proces, cele 231 de fragmente de pictură murală sunt redate ochilor noştri.
O relatare semnată de Paula Romanescu, de la vernisajul expoziţiei „Mărturii. Frescele Mânăstirii Argeşului“, la rubrica Arte frumoase.
"> Comori din lada de zestre cu artă veche românească - Viața Medicală
Cultură

Comori din lada de zestre cu artă veche românească

de Paula ROMANESCU - ian. 9 2013
Comori din lada de zestre cu artă veche românească

Nu mai puţin de cinci veacuri au trecut de când zidurile faimoasei ctitorii a lui Neagoe Basarab au fost pictate de zugravul Dobromir din Târgovişte. Au tot fost, de atunci, ruinări şi restaurări, dar astăzi, după un laborios proces, cele 231 de fragmente de pictură murală sunt redate ochilor noştri.
O relatare semnată de Paula Romanescu, de la vernisajul expoziţiei „Mărturii. Frescele Mânăstirii Argeşului“, la rubrica Arte frumoase.

   Negru Vodă vine în strai de lumină, cu sfinţi militari şi domni din cei mari, să ne dea de ştire că au trecut, iată, cinci veacuri de artă de când zugravul Dobromir din Târgovişte şi-ale lui calfe au aşezat pe zidurile interioare ale bisericii Mânăstirii Argeşului – ctitoria lui Neagoe Basarab (1512–1521) – ansamblul decoraţiei, preţios tezaur de artă veche, de un rafinat gust artistic, care a marcat evoluţia picturii medievale în Ţara Românească.
   Şi timpul şi-a rotit anotimpurile peste ctitoria cu turle înşurubate în văzduh („din dorul pământului de-a fi mai lângă cer“, cum ar zice Nichifor Crainic). Şi tot astfel, vreme a trecut, vreme vine şi ce n-a putut ruina „vecinica trecere“ au ruinat năvălitorii care ne-au tot călcat pământul înainte de a se muta şi ei sub iarbă, în uitare. Prin 1882, frescele au fost extrase, cu ocazia restaurării întreprinse sub coordo­narea arhitectului francez André Lecomte du Noüyîntre anii 1875 şi 1887. Era pe vremea când, devenită regat, România se afla sub „asediul“ arhitecţilor fran­cezi, care ambiţi­onau să facă din Capitala noastră un „mic Paris“. Şi-au ivit din schiţele lor Palatul Casei de Depuneri şi Eco­nomii, Palatul Poştei, Palatul Băncii Naţionale, perla perlelor – Ateneul Român (ca să nu le numim decât pe acestea).
   Şi-au mai trecut alţi 130 de ani şi, după altă restaurare, cele 231 de fragmente de pictură murală sunt redate astăzi ochilor noştri ca urmare a unui laborios proces efectuat de numeroşi specialişti pe parcursul celor două decenii de deschidere europeană sub vântul democraţiei cel mereu schimbător. De data aceasta, coordonarea restaurării s-a făcut de către prof. univ. Ovidiu Boldura, prof. univ. Dan Mohanu şi Romeo Gheorghiţă. La Muzeul Naţional de Artă al României, secţia Artă veche românească, a avut loc, în decembrie, vernisajul expoziţiei „Mărturii. Frescele Mânăstirii Argeşului“, eveniment de excepţie, prin care timpul ne ajunge cu întregul parfum al celor cinci veacuri de când lacrima Anei lui Manole se va fi topit în ochii larg deschişi ai voievodului Neagoe Basarab, ai doamnei Despina şi ai fiilor şi fiicelor lor Teodosie, Ioan, Petru, Anghelina, Stana, Ruxandra, ai lui Mircea cel Bătrân, ai Fiului omului – Iisus, mare împărat şi arhiereu, ai Botezătorului, ai Mariei Fecioare dar şi ai celor sfinţi militari împlătoşaţi.
   Cele 31 de fragmente de pictură murală (alte patru, aflate la Patriarhia Română, sunt reprezentate prin foto­grafii) sunt expuse de jur-împrejurul unor schele de lemn (superbă metaforă a şantierului fără de sfârşit nemurit în legenda Mânăstirii Argeşului, bijuterie-unicat a creaţiei populare de cânt-cuvânt).
   Odată în plus, este de binecuvântat ştiinţa, care a propulsat omenirea pe trepte nebănuite – de-ar fi numai virtuala reconstituire 3D a poziţiilor ocupate de frescele expuse în cadrul ansamblului monumental înainte de extragerea lor. Pe zidurile albe, imaculate, îşi reiau locul, ca-n ziua cea dintâi, chipurile zugrăvite de meşterul Dobromir, iar coloanele care susţin bolţile deschid cale spre locurile în care şi-au ales adăstare pentru veşnică odihnă regele Carol I şi regina-poetă Carmen Sylva, Ferdinand întregitorul de Românie Mare, frumoasa regină Maria. Untouch screen cu o aplicaţie interactivă permite accesul la desenele şi schiţele realizate de pictorul Gheorghe Tattarescu la Curtea de Argeş, în 1860, reunite în „Albumul naţional“, care copiază tablourile votive din interiorul bisericii şi exteriorul monumentului înainte de restaurare.
    Dacă proiectul scenografic (excelent) semnat de echipa de arhitecţi Abrupt Arhitectura (Cristina Constantin, Mirela Vlăduţă şi Cosmin Pavel) ne invită pe noi, vizitatorii Muzeului Naţional de Artă al României, să ne amestecăm printre calfele, zidarii şi zugravii de altădată, anulând cu o respiraţie cinci veacuri şi regăsindu-le în straie noi, prin noi, nu mai puţin emoţionant este să ne oprim privirile şi asupra altor piese de patrimoniu, printre care caftanul lui Neagoe Basarab, din catifea brodată cu fir din argint aurit, chivotul din argint ce reproduce biserica, lucrări de grafică din secolul XIX, fotografii din albumul „Episcopia Curtea de Argeş“, realizat de Carol Popp de Szathmáry în 1866.
   La zestrea-tezaur de artă veche românească a MNAR, s-au adăugat, în amintita expoziţie, două fresce care aparţin Muzeului Naţional de Istorie a României, precum şi planuri, relevee şi fotografii din perioada restaurării Mânăstirii Argeşului, aparţinând Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu“.
   Sugerăm ca, pe parcursul desfăşurării întâlnirii publicului cu arta veche românească (până la 26 mai 2013), să se organizeze şi un recital „Legenda Meşterului Manole“ (în limbile română, franceză, engleză), după ediţia realizată de Editura Eparhiei Argeşului şi Muscelului (2009), asociind picturii arta cuvântului ziditor de frumuseţe.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe