Newsflash
Cultură

Circul ca o lume

de Paula ROMANESCU - ian. 9 2014
Circul ca o lume
„Nu ne mai miră nimic niciodată
A fost extirpată mirarea,
Atavism care ne-apropia de maimuţă“(M. Sorescu)

 

   Ai spune că după tot circul care a devenit viaţa noastră cea de toate zilele (cam ajunge, Doamne, ne e dor de o lacrimă adevărată!), cu saltimbanci de mucava şi paiaţe evadate parcă din menajeria bipedelor vorbitoare (care n-au nimic de spus), nimic n-ar mai fi de adăugat în arena cu numele de Lume. Şi totuşi!…
   În vastele spaţii expoziţionale de la Biblioteca Naţională a României din Capitală, îl găsim pe artistul pictorMatei Şerban Sandu, român dintre aceia care, odată ajunşi în lumea mare (mai precis depărtată, lumea aceea care în poveste nu-i de aflat decât peste mări şi ţări), nu conteneşte a surprinde, lăsându-i cu gura căscată a uimire pe privitorii ca la teatru (teatru al absurdului, desigur!) de pe amintitele tărâmuri. Vorbim de privitori cărora li s-a cam uzat binoclul prin care obişnuiau să ne privească pe scena noastră minusculă şi stranie, cu personaje pitoreşti de etnie nomadă ori legendar sangvinare, à la Vlad cel cu ţeapă (autentică, nu economico-financiară!).
   Matei Şerban Sandu a venit cu un Grand Circus a cărui cupolă nu-i alta decât cerul – cam înnorat înaltul, cam învârtejit de mereu nebănuite furtuni, cam prevestitor de nelinişti, dar oricum, tot cer, adică vama de neatins de dincolo de creştetul omului gânditor cu viaţa lui. Pentru că nu alta este acea Prostituată de sub cerul Bărăganului, care-şi leagă sandala (o fi cumva ecoul celebrului poem într-un vers „De când îţi legi sandala s-au dezlegat milenii“) pe când în jurul său pustiul tot creşte şi tot creşte, iar afişe cu „Circus“ hălăduiesc în vânt. Pentru că deloc alta este Femeia masivă, cu burtă (purtătoare de prunc? rotunjită de pofte?) din Apus de soare, însoţită (păzită?) de un înger păzitor-clown purtător de taler (gol), cu faţa spre un soare-apune, cu vălul nopţii ridicat pe cerul… de noapte.
   Ce alta este lumea fără cer din Considerandum ora – parabolă a vieţii fiinţei muritoare raportată la rotirea stelelor care-i guvernează trecerea, ora, secunda, nelăsându-i timp cât să se întrebe măcar: „Dar de ce eu? De ce acum? De ce deja? şi încotro?“ Da, încotro, când roata nu-i decât universul redus la rotundul din care ieşire nu există?!…
   Cine este Matei Şerban Sandu? Ucenic al artistului Traian Alexandru Filip, el a devenit după moartea maestrului său (1994) continuator al lucrărilor începute de acesta în cadrul celebrei Caroll Turner Gallery din ţara tuturor posibilităţilor. Lucrările sale din seria Cavaleri l-au impus în lumea colecţionarilor de artă din America. A urmat apoi redesenarea din Château des Cavaliers, din Camargues, Franţa, expoziţiile de la National Library din Oslo şi de la Parlamentul European din Strasbourg, expoziţiile din California, Germania, Elveţia, România.
   Pictorul român trăieşte şi creează în prezent în Bucureşti, oraşul unde s-a şi ivit în lumină. Este fiul scriitorului Mircea Ciobanu. A fost prin anii ’90 profesor de gravură la Liceul Tonitza, se stabileşte pentru câţiva ani în New Mexico, la Santa Fe, iar din 1995 se întoarce acasă „pentru a plonja – Aurelia Mocanu dixit – imaginar şi pictural în decadentismul european al sfârşitului de secol 19“. Biblioteca Naţională din Oslo i-a achiziţionat nouă stampe. Colecţii publice şi private de dincoace şi de dincolo de Atlantic îl păstrează între cele mai noi prezenţe din universul artei contemporane.
   Lucrările sale, de mari dimensiuni, reclamă spaţii generoase de expunere. Dar cum lumea e mare, loc sub coviltirul-cer al marelui circ cu numele de Pământ al oamenilor se va găsi desigur pentru arta lui Matei Şerban Sandu. Dacă nu pe pereţii apartamentelor de bloc de pe la noi, cu siguranţă în memoria noastră păstrătoare de imagini colorate şi scene din uluitorul spectacol cu saltimbanci, dresori, frumoase graţii moderne, matroane, îngeri căzuţi, sfinţi de pripas, prostituate, purtători de cruce, de semilună, de steag, faraoni, regi, magi, Anubis, Tao, Christ… O, despre Acesta, veşti nu tocmai bune. La Cina cea de taină (alta!) e cam mare vânzoleală, iar Graalul pare rătăcit (abandonat) între resturile unui festin la care participanţii au aerul că pun la cale afaceri grase, cu sunet plăcut de arginţi.
   Pentru edificare, mergeţi la expoziţia Grand circus de la BNR (Biblioteca, nu Banca!) pe cheiul Dâmboviţei. Este deschisă până în 10 ianuarie 2014. Vă veţi putea simţi deodată mai bogaţi. Şi mândri de a fi ceea ce suntem: români. O fi rău? O fi bine?

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe