Newsflash
Cultură

Cine sunt fetele bune?

de Dr. Raluca BULEA - oct. 18 2013
Cine sunt fetele bune?
   În miezul verii, când toate instituţiile cu activităţi similare alegeau mai degrabă să plece în vacanţă şi să îşi refacă resursele pentru sezonul următor, Forumul Cultural Austriac şi Institutul Polonez, alături de Muzeul Naţional de Artă Contemporană ne-au lansat o invitaţie specială la o amplă expoziţie colectivă, a cărei închidere a fost marcată, la 27 şi 28 septembrie, prin simpozionul „Practicing feminism here and now“ (Practicând feminismul aici şi acum).
   Intitulată Good Girls (adică „Fete bune“), expoziţia a adus împreună peste 60 de reprezentante ale artei feminine, din zone geografice diferite, în special din Europa, dar şi din Statele Unite, Canada, Israel sau Turcia, şi aparţinând, în plus, unor generaţii diferite. Majoritatea lucrărilor expuse la MNAC au fost realizate în ultimele două decenii, dar au fost şi prezenţe venerabile, mergând din perioada interbelică până în 1990. Având ca subtitlu „Memorie. Dorinţă. Putere“, expoziţia şi-a câştigat deja recunoaşterea în plan internaţional, printre altele şi datorită temelor abordate, legate de descoperirea sinelui şi împrejurările în care se regăsesc femeile în societatea contemporană. Şi chiar dacă acest titlu poate să pară banal şi plictisitor, are în spate un mesaj puternic, în contrapondere cu două sintagme lansate anterior în zona artei contemporane. Începutul a fost marcat de Marcia Tucker în anii ’90, cu lansarea conceptului Bad Girls, care susţinea ideile feministe, pentru ca douăzeci de ani mai târziu, la Viena, să se pună, tot printr-o expoziţie, întrebarea No More Bad Girls? (Nu mai sunt fete rele?). În acest context, înţelegem mai bine alegerea curatoarelor expoziţiei de la Bucureşti, Bojana Pejic´ (Germania) şi Olivia Niţiş (România).
   Dar ce anume am putut vedea parcurgând sălile MNAC? Am avut ocazia de a descoperi o expoziţie făcută de şi despre femei, utilizând modalităţi de exprimare artistică dintre cele mai diferite, de la fotografie şi pictură la colaje, filme, serigrafii, instalaţii, montaje de obiecte din sfere diferite de activitate, obiecte de artizanat ce caută să readucă în actualitate ocupaţiile tradiţionale ale femeilor. Fiecare dintre ele ne istoriseşte situaţii simple de viaţă (cum este cazul seriei de fotografii denumite, cu umor dar şi cu fină ironie, O femeie ocupă puţin spaţiu) sau poveşti dramatice despre personaje celebre ori întâmplătoare apariţii de pe stradă.
   Am văzut, exponat după exponat, cum artistele îşi exprimă sentimentele, emoţiile, frustrările, tristeţile legate de realităţile pe care le trăiesc, impresionat redate în special în ciclul de serigrafii intitulat Femeile uitate ale Solidarităţii, pe care autoarea le-a imortalizat într-o manieră care le-a făcut aproape invizibile şi a solicitat un efort aparte al privitorului pentru a le putea distinge chipurile. Aceeaşi nemulţumire a răzbătut şi din instalaţia Plai natal. Grădină-n floare, prin care s-a transmis un mesaj de atenţionare asupra felului cum patrimoniul nostru, indiferent de natura sa, dispare, fie din cauza degradării, fie pentru că un cineva individual şi l-a însuşit cu de la sine putere. Felul în care au fost transpuse trăirile spirituale în planul material este complet diferit de la o autoare la alta, dar de fiecare dată a reuşit să ne pună pe gânduri, să ne cutremure, să ne facă să conştientizăm fenomenul.
   Oarecum surprinzător, am întâlnit destul de puţină frumuseţe pură, clasică, în rândul fetelor bune contemporane nouă, spre deosebire de doamnele născute la început de secol XX, care înţelegeau şi simţeau arta altfel. Probabil că este maladia acestui secol, o tendinţă destul de îngrijorătoare, de a pune cu predilecţie în lumina reflectoarelor senzaţionalul cu orice preţ, chiar dacă acesta ne duce în sfera urâtului, a grotescului. Pe de altă parte, nu este mai puţin adevărat că artistele sunt îndreptăţite să denunţe prin creaţiile lor abuzurile de orice fel, discriminarea, ororile războaielor şi sărăciei, dar există şi modalităţi mai subtile, mai discrete pentru a o face, şi nu ar fi necesar să recurgă atât de des la exprimări dureros de explicite. Ar fi bine ca balanţa între ce este frumos şi urât în artă să ajungă din nou la un echilibru. La încheierea vizitei, am putut spune că nu a fost o plimbare comodă, relaxantă, dar că a meritat totuşi să o facem, ca să nu fim dintre cei care preferă strategia struţului de a refuza să vadă unele adevăruri, în loc de a le înfrunta deschis.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe