Newsflash
Cultură

Celebritățile și problemele lor de sănătate

de Anca FLOREA - ian. 10 2017
Celebritățile și problemele lor de sănătate
    De câțiva ani, lumea operei este asaltată de vești privind problemele de sănătate ale unor celebrități, având, desigur, cauze foarte diferite, dar cu același rezultat: retragerea acestora din prim-planul scenei, cu speranța ca totuși să poată reveni cândva.
    În urmă cu mai bine de un deceniu, soprana wagneriană Deborah Voigt, afectată de refuzul unui regizor de a o accepta într-un rol important din cauza dimensiunilor sale corporale, a hotărât să apeleze la o operație. În urma acesteia, soprana s-a ales cu o apariție de-a dreptul spectaculoasă, dar consecința intervenției a fost și reducerea dramatică a anvergurii vocale. Culmea este că, după o vreme, kilogramele s-au întors, dar glasul său superb nu și-a mai revenit.
    Ulterior, s-a aflat că îndrăgitul bariton Carlos Álvarez și-a anulat toate contractele, având probleme chiar la corzile vocale, deși era recunoscut pentru tehnica sa excelentă, care ar fi trebuit să-l ferească de asemenea neplăceri. Era vorba însă despre leucoplazie orală, această afecțiune ținându-l mult timp departe de scenă, cu riscul de a nu mai cânta vreodată. Și totuși, acesta a reușit să revină, agenda sa fiind acum plină, alternând spectacole și concerte, probabil într-un ritm mai diminuat. Cea mai recentă apariție a sa a avut loc la 7 decembrie, la „Scala” din Milano, în noua producție cu „Madama Butterfly” de Puccini, susținând rolul consulului Sharpless cu distincție și cu acea căldură a glasului care a cucerit întotdeauna. Melomani din întreaga lume au avut posibilitatea să-l asculte „pe viu”, pentru că acea reprezentație s-a transmis în direct la RAI1, online, la radio, în multe săli de cinematograf, ba chiar și pe un ecran imens amplasat în apropierea vestitului teatru liric. Dacă părerile referitoare la calitatea regiei și a interpreților au fost împărțite, reacția entuziastă la apariția lui Álvarez a confirmat aprecierea de care se bucură acesta.
    Din păcate, un alt superb bariton – Dmitri Hvorostovsky – este în prezent afectat de o boală extrem de dură, cu care luptă de multă vreme încercând să urce din nou pe scenă. Zilele trecute, deși avea programate spectacole la Opera din Viena, acesta a trebuit să anunțe că starea de sănătate nu-i permite să onoreze invitația, mesajul său emoționant fiind citat în comunicatul oficial al teatrului. Cuvintele sale, adresate „tuturor prietenilor, fanilor și colegilor” surprind întreaga sa tristețe la mențiunea faptului că trebuie să se retragă pentru o perioadă imposibil de anticipat ca timp. „Am analizat problemele de echilibru asociate cu boala mea, făcând extrem de dificilă pentru mine evoluția în producții scenice. Voi continua să susțin concerte și recitaluri și, de asemenea, să înregistrez pentru discuri. Cântul este viața mea și vreau să continui să aduc bucurie publicului din întreaga lume. Cu această pauză în cariera mea de operă și cu mai multă odihnă după fiecare contract, sper să am mai mult timp pentru a mă concentra asupra sănătății și tratamentului. Mulțumesc pentru toată dragostea, mesajele și urările de însănătoșire. Sprijinul vostru reprezintă enorm pentru mine”, a declarat artistul. Să sperăm că îl vom reasculta, totuși, măcar pe podiumul de concert.
    Un tenor deosebit de îndrăgit, Rolando Villazón, a fost nevoit, la rândul său, să stea departe de scenă pentru câteva stagiuni. Efortul la care, ani la rând, și-a supus corzile vocale, implicarea sa pasională în tot ceea ce cânta, fără menajamente, afectându-l serios. A revenit, însă, cu precauție și cu o sonoritate mult diminuată. Așa mi s-a părut când l-am ascultat, în urmă cu vreo cinci ani, la München. A urmat apoi o altă pauză îndelungată – ce va fi, vom vedea.
   Culmea este că un alt tenor – Jonas Kaufmann – unul dintre cei mai apreciați în ultimii ani –, și-a anulat toate spectacolele și concertele programate, deși se vorbea la început doar de o sinuzită acută. Anul trecut acesta a anulat, la Metropolitan, prezența în „Manon Lescaut” și „Carmen” și un recital la Carnegie Hall. A urmat un comunicat prin care se anunța că renumitul solist ar fi indisponibil și pentru reprezentațiile de la „Teatrul Regal” din Madrid, dar impresarul său a contrazis veridicitatea afirmației, precizând că în acea perioadă artistul a apărut în concerte la Praga, la Viena și Berlin, urmând să-și onoreze toate angajamentele. Este adevărat că, spre exemplu, în primăvară a cântat la Staatsoper în „Tosca”, alături de Angela Gheorghiu, finalul „cu surprize” difuzându-se și la posturile noastre de televiziune. Mai târziu, artistul însuși a notat, pe site-ul oficial: „Atunci când am observat că ceva nu este în ordine cu vocea mea, m-am gândit la o infecție. Investigațiile medicale au relevat însă altceva – inflamarea unui mic vas de sânge pe coardă. Pentru a evita o deteriorare permanentă, trebuie să iau o pauză vocală până când hematomul se va retrage complet. Cu durere în suflet trebuie să anulez și spectacolele cu„Povestirile lui Hoffmann” la Paris, iar în ce privește recitalul din 13 octombrie programat la TCE, sper să-l reprogramez. Tuturor celor care mi-au transmis, pe facebook sau pe e-mail, urări de însănătoșire, le mulțumesc din toată inima mea.” Să sperăm că tenorul își va reveni complet, astfel încât să îl aplaudăm, în sfârșit, la București, în cadrul festivalului „Enescu” de anul viitor, când este programat cu un recital de lied – cu siguranță, ar fi un regal. Am avut ocazia să-l urmăresc într-un ciclu de Schubert și a fost impresionant. Culmea este că Villazón are 44 de ani, iar Kaufmann – 47 – mult prea tineri pentru un posibil final de carieră.
    Pe de altă parte, și distribuțiile stagiunii curente de la Opera vieneză se modifică frecvent, pentru că îmbolnăvirile – probabil doar „de sezon” – sunt multiple. Un exemplu este reluarea producției cu „Peter Grimes” de Britten la 13 decembrie, în care, pe lângă soliștii anunțați - printre care se regăsesc și basul Sorin Coliban și soprana Simina Ivan –, sunt anunțate multe înlocuiri de ultim moment. Întreaga lume muzicală speră ca bolile, de toate felurile, să nu mai facă ravagii printre interpreții atât de prețuiți, pe care încă îi mai așteaptă în lumina reflectoarelor.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe