Odată cu progresele
făcute de tehnologie, din ce în ce mai multe activități din viața noastră, fie
ele legate de profesie ori de modul în care ne petrecem timpul liber, au de-a
face cu obiectele electronice și sunt transferate din spațiul real în cel
virtual. Nici domeniul literaturii și al editării de carte nu face excepție de
la această tendință, din ce în ce mai multe volume având, chiar și la noi,
versiuni electronice. În spiritul acestor schimbări, dar și din dorința de a
menține viu interesul pentru literatură și pentru citit, Joris Mathieu,
directorul Teatrului „Nouvelle Génération – Centre dramatique national“ din
Lyon, Franța, a inițiat proiectul construirii unei instalații digitale al cărei
nume este rod al unui adevărat melanj lingvistic (L.I.R. – Livre in room).
Sosită direct de la
Salonul internațional de carte de la Paris, cabina a fost instalată la
Institutul Francez din București timp de aproape o lună, urmând ca mai departe
să își continue călătoria la filialele din Cluj-Napoca (23 mai – 4 iunie) și
Timișoara (6 – 19 iunie), după un popas la Belgrad, în Serbia. Văzută din
afară, pare o construcție destul de greoaie, cu o formă curioasă, care permite
comparația cu o carte groasă pe ale cărei coperte nu sunt decât rânduri scrise.
Nimic care să ne sară în ochi și să ne tragă de mânecă pentru a o deschide. Și
totuși, de îndată ce întoarcem prima pagină și pătrundem în ea, suntem
iremediabil cuceriți și nu vrem să o mai scăpăm din mână.
Ceva asemănător are loc
și în cabină. Pătrundem în interior, ne izolăm de restul lumii închizând ușa,
ne instalăm comod în fotoliul care ne așteaptă și intrăm în atmosferă. Suntem înconjurați de un fond muzical cu iz
de mister și plăceri ascunse. Alături, pe raft, ne așteaptă comorile: o mână de
cărți, alese de grupul de scriitori cooptați în proiect. Alegem una, îi scanăm
codul de bare, iar dincolo de fereastra pe care o avem în față, în spatele
căreia se întrezărea o bibliotecă circulară, din cele care ajung până în tavan,
vedem plăsmuindu-se holograma unui actor ori a unei actrițe, care dau viață
unui fragment din cartea aleasă. Este o experiență inedită, complexă, ce
împletește bucuria (re)descoperirii unui text literar cu cea a jocului
actoricesc și cu ambianța creată de muzică.
Publicul francofon din
București a avut oportunitatea, în perioada 13–15 aprilie, de a discuta despre
acest proiect direct cu François Beaune, unui din scriitorii care au
selecționat cărțile disponibile în cabină. Am aflat astfel că alegerea s-a
bazat, în cazul său, pe amintirile de lectură adunate în timp, mergând către
titlurile care i-au marcat o perioadă din viață, și de care își amintește cu
drag, pe autori clasici francezi (Hugo, Colette, doamna de Lafayette etc.), dar
și traduceri din literatura universală (Cervantes, Steinbeck, Bulgakov ș.a.).
Uneori, lectura dramatizată ne oferă chiar începutul cărții (cum este cazul cu
Don Quijote). Alteori, scriitorul s-a oprit asupra acelor fragmente care pentru
el depășiseră proba timpului, rămânându-i vii în amintire chiar după mulți ani.
Ceea ce speră toți cei implicați în alcătuirea acestei adevărate biblioteci în
mișcare, care urmează să fie îmbogățită prin intervenția echipei Institutului
Francez din Iași, este ca fragmentele prezentate să determine publicul să
meargă mai departe în bibliotecă, pentru a desăvârși experiența prin lectura
integrală a cărții.
Tot în această perioadă,
Institutul Francez din România, alături de Goethe-Institut din București și
Centrul Cultural German din Iași au organizat, la București (în perioada 9–15
aprilie) și Iași (16–22 aprilie), proiectul intitulat „Parkour 2016, arta
deplasării și libertatea de mișcare în spațiul public“, care a adus laolaltă
practicanți de parkour din România, Franța și Germania. Folosindu-se numai de
propriul corp, cu antrenament și disciplină, cei care cultivă acest mod de
mișcare în aer liber în mediul urban combină alergatul, săritul și escalada, în
funcție de relieful zonei alese (cel mai adesea în parcuri), bucurându-se
totodată de posibilitatea de a împărtăși aceste experiențe cu persoane având
aceeași pasiune. În plus, această serie de evenimente alcătuite din dezbateri,
ateliere de inițiere, demonstrații practice și proiecții de filme a avut ca
scop promovarea în rândul publicului larg a acestei forme de mișcare,
câștigarea de noi practicanți, și cunoașterea grupurilor din țări diferite.