La TVR Cultural se transmite o
emisiune pentru copii. Cineva aici, adică prezentatoarea, crede că e de-ajuns
să fii tânără, blonduţă, să te costumezi în Albă ca Zăpada, să te machiezi cu
un zâmbet amabil, ca lumea să stea cu ochii lipiţi de ecran când spui că eroina
cunoscutului basm e „drăguţă“, fără să ştii, de fapt, cui te adresezi şi de ce.
Ai putea dori, de pildă, să farmeci copiii cu un spectacol al Teatrului „Puc“
din Cluj-Napoca transmis integral. Sau ai putea folosi fragmente din spectacol
ca să afle copiii ce au de făcut un regizor, un actor, un scenarist… Ai putea
să-i ajuţi, chiar, să-şi construiască un teatru de păpuşi mai mic… Dar, nu
amesteca, rogu-te, intenţiile, ca şi când n-ai şti ce vrei şi pentru cine, că
se zăpăcesc şi pot izbucni în plâns telespectatorii.
Prezentatoarea îşi începe
prestaţia încadrată de două invitate – voci clujene din basmul cu păpuşi –
despre care dovedeşte însă că nu ştie absolut nimic, pentru că le întreabă pe
dânsele cum se numesc şi ce personaje interpretează.
În treacăt şi superficial privite,
iată cum arată câteva fragmente din spectacolul transmis pe scurtătură şi
împănat cu „povestirile“ prezentatoarei: …Mama vitregă nu-i păpuşă, e doar o
umbră. (Program de austeritate?) Pentru celelalte personaje apar însă păpuşi
veritabile, însoţite de mânuitori umani, vii, în mantii negre. (Aceste „umbre“
te pot duce cu gândul la teatrul japonez tradiţional, sau îţi pot trezi spaima
de tâlhari.) Introducerea nu durează mult. Se ajunge imediat în casa piticilor.
Paturi mici, dezordine. Albă ca Zăpada, săltată de mânuitor, trece la mătură.
Apoi adoarme obosită şi apar piticii. Dimensiuni reduse, figuri de adulţi
versaţi, nasuri roşii, bărbi, voci de copii şi voci decrepite, în amestec. Dar,
să vedeţi, piticii sunt numai şase. Al şaptelea, „cel mai învăţat“ va apărea
abia la urmă, aflăm, „împreună cu Îngeraşul“. E „găselniţa viziunii
regizorale“. Ceva-ceva din al şaptelea pitic (fără Îngeraş) ni se arată şi
nouă: jovial, cu barba albă oarecum sfâşiată, pare mai degrabă un cerşetor cu
vad bun. Trei ediţii de vrăjitoare avem. Nu sunt păpuşi. Doamnele cu voci
vrăjitoreşti apar în carne şi oase. De două ori vine o hoaşcă (fleaţă, Albă ca
Zăpada primeşte de la ea armele crimei, mai întâi brâul, apoi pieptenele), iar
mărul otrăvit i-l plasează una mai tânără. Dar ce e cu Prinţul? El are părul
lung, blond, intră în cadru călare pe cal şi vorbeşte ca un adolescent cu vocea
în schimbare. Copiii telespectatori sunt invitaţi, hodoronc-tronc, să-i spună
prinţului „Bună ziua!“ Se poartă ca un bezmetic. Nici nu se ridică bine Albă ca
Zăpada din coşciug şi el o cere de nevastă. Regizorul, în schimb, Decebal
Marin, e „profesor la UNATC, secţia de păpuşerie Bucureşti“. Prezentatoarea
ispiteşte, în final, copiii cu premii „foarte interesante“. (Limbajul de lemn
n-a ieşit o clipă din scenă.) Laudă o carte care e scrisă „pe înţelesul (nu spune al cui) şi
pentru ca voi să fiţi foarte atraşi de matematică“. Fericită că s-a făcut
ora plecării, îşi ia rămas bun de la noi, telespectatorii: „Prichindeii mei, eu
sunt Adriana!“. Nu mă formalizez. Nici copilul care zilele trecute îl socotea
pe Făt-Frumos „criminal în serie“ pentru că i-a tăiat pe rând balaurului toate
cele şapte capete nu s-a sinchisit că l-a făcut „prichindel“.
…Dezbrăcându-se de Albă ca Zăpada,
Adriana cea-prea-puţin-exigentă-cu-ea-însăşi crede că şi-a îndeplinit cu cinste
sarcina de serviciu.
…Noroc că la „Publicitate“ apare
prompt o obeză matură care, trosnindu-şi viguros degetele, ne îndeamnă: „O
frecţie care te pune pe picioare!“.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.
Da, sunt de acord Aflați mai multe