În urmă cu două decenii, ca omagiu adus
memoriei mentorului şi modelului său în viaţă, soprana Georgeta Stoleriu (foto)
a creat, din fonduri proprii, bursa „Yolanda Mărculescu“. De atunci, o acordă
în fiecare an, la mijloc de ianuarie, unui student de la o clasă de canto a
Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, condusă de un alt profesor.
Pedagog experimentat, aceasta alege câştigătorul ţinând seama nu doar de glasul
şi acumulările de ordin tehnic-interpretativ, ci şi de aspectele umane şi
caracterul lui. Pe de altă parte, în timp, s-au alăturat acestui demers şi
câteva dintre fostele sale studente, precum Ileana Tonca, Liliana Nichiteanu
sau Aura Twarowska, iar la ultimele ediţii, Felicia Filip. Acestea oferă, la
rândul lor, burse similare unor studente care se formează sub îndrumarea
Georgetei Stoleriu, la „Şcoala Stoleriu“.
Conform tradiţiei, în deschiderea
manifestării ar fi urmat să cânte cei doi bursieri din 2014, dar, cum tenorul
Adrian Dumitru nu se afla la Bucureşti, pe scenă a urcat doar soprana Anca
Păuleţ, aplaudată din sală şi de Felicia Filip, cea care îi acordase bursa.
Studentă abia în anul III, tânăra interpretă a încântat prin glasul deosebit de
frumos, bine condus şi pus în valoare cu o expresivitate şi sensibilitate
deosebite, într-o miniatură din ciclul „şapte cântece“ (versuri de Clement Marot) de Enescu şi o arie din opera „Manon“ de Massenet, acompaniată la pian de
Inna Oncescu. Pentru public a fost o adevărată revelaţie, calităţile sale şi
nivelul pregătirii – care, cu siguranţă, se va împlini în următorii ani de
studiu – recomandând-o din plin în topul celor mai promiţătoare talente, cu
mari şanse de afirmare într-o carieră importantă.
Dialogul pe care l-am purtat cu Georgeta
Stoleriu a punctat numeroase faţete ale formării şi şlefuirii unui student
pentru a deveni artist. Un capitol special al conversaţiei a fost rezervat
fostelor sale studente care, printr-o frumoasă întâmplare, în ultimele zile din
2014 au repurtat succese de marcă pe scene europene. De exemplu, mezzosoprana
Aura Twarowska, de ani buni solistă la Staatsoper Viena, a evoluat la renumita
Concertgebouw din Amsterdam, chiar în prag de An Nou. De asemenea, colega sa,
soprana Ileana Tonca, a abordat, pe celebra scenă vieneză, rolul Zdenka din
opera „Arabella“ de Strauss. De
remarcat, una dintre cronicile apărute după primele sale spectacole puncta:
„Este minunat că Staatsoper are, prin Ileana Tonca, o Zdenka absolut egală, ca
nivel, interpretei personajului Arabella. Din 1999, artista este angajata
teatrului. Vocea sa de soprană a devenit, între timp, rotundă şi moale, fără ca
vioiciunea să-i fie afectată. În plus, îl joacă fermecător pe flăcăul Zdenka,
metamorfozat în… dulcea fetiţă Zdenka!“
La Geneva, în 31 decembrie, mezzosoprana
Ruxandra Donose a continuat seria reprezentaţiilor cu opereta „Marea Ducesă de
Gerolstein“ de Offenbach, în care,
conturând rolul titular, a stârnit entuziasmul unanim. După premieră, un
cronicar sublinia: „Prin splendoarea glasului său, ca şi prin eleganţa
siluetei, a avut toate datele unei mari ducese, într-o montare în care fiecare
gest şi fiecare inflexiune vocală îi precizează gândurile într-o manieră menită
să producă efectul comic“. Un alt articol puncta: „Scena este dominată de
puternica personalitate a mezzosopranei române Ruxandra Donose, debutând în
rolul care îi oferă infinite ocazii să-şi pună în valoare calităţile de
actriţă, perfecta sa pronunţie în franceză şi temperamentul irezistibil. Toate
acestea concură la calitatea autoparodierii, foarte exactă în sensul gândit de
Offenbach. A fost la fel de convingătoare în acest rol, precum în Arsace din
«Semiramida» de Rossini, pe care l-a
susţinut, în urmă cu o lună, la Opera din Lyon. Formidabila sa prestaţie a pus
în umbră partenerii de scenă“.
Sunt aprecieri care, desigur, vin să
confirme – pentru a câta oară? – valoarea celor formaţi la „Şcoala Stoleriu“,
de care „Doamna“ are toate motivele să fie extrem de mândră. Ea însăşi este o
interpretă rafinată, glasul său de soprană păstrându-şi nealterate caratele şi
prospeţimea, dublate de inteligenţa cântului expresiv şi de încărcătura
interioară bogată şi nuanţată. Sunt aspecte luminate din plin şi în recitalul
pe care l-a susţinut în acea seară, optând pentru două binecunoscute lieduri de
Chopin – „Mädchens Wunsch“ şi „Intimité“–, aducând stări şi gânduri diverse ca factură, dar la fel de rafinat şi
sensibil exprimate. În final, a abordat poemul dramatic „The Music Lesson“ de Felicia Donceanu (text Brânduşa
Predescu), impresionant ca implicare şi trăire emoţională, reflectată prioritar
în cântul care ţese, de la şoaptă la acutul sfâşietor, povestea unei iluzii,
evocarea unei persoane iubite. Urmărind acea demonstraţie de mare artă, mă
gândeam că, desigur pe alte coordonate, i s-ar fi potrivit ideal cuvintele din
cronica Ruxandrei Donose, pentru că şi la Georgeta Stoleriu, „fiecare gest,
fiecare inflexiune vocală“, fiecare atitudine sau accent conturau o lume, o
atmosferă cu totul aparte, impresionantă, cuprinzând întreaga audienţă. Verona
Maier şi Iulia Săndulescu au creat suportul pianistic perfect integrat
sensurilor cuprinse în partitură, trecând de la momente abia sugerate la cele
agitate sau la sonuri ca de coral sau chiar de marş funebru (cu trimitere şi la
opusuri de Chopin), excelent interpretate, construind astfel un întreg artistic
entuziast aplaudat după stingerea ultimului acord.
După asemenea regal interpretativ, Georgeta
Stoleriu a anunţat câştigătoarea bursei – Antonia Martiniana (clasa Claudia
Codreanu), care, din păcate, nu se afla în sală. Felicia Filip, în buna
tradiţie a ultimilor ani, a oferit bursa Mirunei Iancu, studentă la clasa
Georgeta Stoleriu, acolo unde, cândva, s-a format şi îndrăgita soprană. În
scrisoarea adresată tinerei sale colege, ea a subliniat tocmai faptul că face
parte din „stolul Stoleriu“, continuând ştafeta generaţiilor de solişti aflaţi
acum, în mare parte, pe scene importante din ţară şi din lume.
Anul viitor, în deschiderea concertului ce
va anticipa înmânarea unei noi burse „Yolanda Mărculescu“, le vom asculta pe
beneficiarele din 2015 şi, cu siguranţă, ne vor convinge că încrederea ce le-a
fost acordată se va confirma şi de această dată. Dar până atunci, după aflarea
„misterului“ din cele două plicuri ce cuprindeau numele lor şi, evident, suma
de 500 de euro fiecare, toţi cei prezenţi i-au cântat „Mulţi ani trăiască“
Georgetei Stoleriu, care în 19 ianuarie îşi aniversează ziua de naştere şi
iată, de 20 de ani, marchează momentul prin conferirea acelei burse ce poartă
numele „Doamnei” sale, Yolanda Mărculescu.