Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Bursa „Yolanda Mărculescu”

Viața Medicală
Anca FLOREA vineri, 30 ianuarie 2015
   În urmă cu două decenii, ca omagiu adus memoriei mentorului şi modelului său în viaţă, soprana Georgeta Stoleriu (foto) a creat, din fonduri proprii, bursa „Yolanda Mărculescu“. De atunci, o acordă în fiecare an, la mijloc de ianuarie, unui student de la o clasă de canto a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, condusă de un alt profesor. Pedagog experimentat, aceasta alege câştigătorul ţinând seama nu doar de glasul şi acumulările de ordin tehnic-interpretativ, ci şi de aspectele umane şi caracterul lui. Pe de altă parte, în timp, s-au alăturat acestui demers şi câteva dintre fostele sale studente, precum Ileana Tonca, Liliana Nichiteanu sau Aura Twarowska, iar la ultimele ediţii, Felicia Filip. Acestea oferă, la rândul lor, burse similare unor studente care se formează sub îndrumarea Georgetei Stoleriu, la „Şcoala Stoleriu“.  
   Conform tradiţiei, în deschiderea manifestării ar fi urmat să cânte cei doi bursieri din 2014, dar, cum tenorul Adrian Dumitru nu se afla la Bucureşti, pe scenă a urcat doar soprana Anca Păuleţ, aplaudată din sală şi de Felicia Filip, cea care îi acordase bursa. Studentă abia în anul III, tânăra interpretă a încântat prin glasul deosebit de frumos, bine condus şi pus în valoare cu o expresivitate şi sensibilitate deosebite, într-o miniatură din ciclul „şapte cântece“ (versuri de Clement Marot) de Enescu şi o arie din opera „Manon“ de Massenet, acompaniată la pian de Inna Oncescu. Pentru public a fost o adevărată revelaţie, calităţile sale şi nivelul pregătirii – care, cu siguranţă, se va împlini în următorii ani de studiu – recomandând-o din plin în topul celor mai promiţătoare talente, cu mari şanse de afirmare într-o carieră importantă.
   Dialogul pe care l-am purtat cu Georgeta Stoleriu a punctat numeroase faţete ale formării şi şlefuirii unui student pentru a deveni artist. Un capitol special al conversaţiei a fost rezervat fostelor sale studente care, printr-o frumoasă întâmplare, în ultimele zile din 2014 au repurtat succese de marcă pe scene europene. De exemplu, mezzosoprana Aura Twarowska, de ani buni solistă la Staatsoper Viena, a evoluat la renumita Concertgebouw din Amsterdam, chiar în prag de An Nou. De asemenea, colega sa, soprana Ileana Tonca, a abordat, pe celebra scenă vieneză, rolul Zdenka din opera „Arabella“ de Strauss. De remarcat, una dintre cronicile apărute după primele sale spectacole puncta: „Este minunat că Staatsoper are, prin Ileana Tonca, o Zdenka absolut egală, ca nivel, interpretei personajului Arabella. Din 1999, artista este angajata teatrului. Vocea sa de soprană a devenit, între timp, rotundă şi moale, fără ca vioiciunea să-i fie afectată. În plus, îl joacă fermecător pe flăcăul Zdenka, metamorfozat în… dulcea fetiţă Zdenka!“
   La Geneva, în 31 decembrie, mezzosoprana Ruxandra Donose a continuat seria reprezentaţiilor cu opereta „Marea Ducesă de Gerolstein“ de Offenbach, în care, conturând rolul titular, a stârnit entuziasmul unanim. După premieră, un cronicar sublinia: „Prin splendoarea glasului său, ca şi prin eleganţa siluetei, a avut toate datele unei mari ducese, într-o montare în care fiecare gest şi fiecare inflexiune vocală îi precizează gândurile într-o manieră menită să producă efectul comic“. Un alt articol puncta: „Scena este dominată de puternica personalitate a mezzosopranei române Ruxandra Donose, debutând în rolul care îi oferă infinite ocazii să-şi pună în valoare calităţile de actriţă, perfecta sa pronunţie în franceză şi temperamentul irezistibil. Toate acestea concură la calitatea autoparodierii, foarte exactă în sensul gândit de Offenbach. A fost la fel de convingătoare în acest rol, precum în Arsace din «Semiramida» de Rossini, pe care l-a susţinut, în urmă cu o lună, la Opera din Lyon. Formidabila sa prestaţie a pus în umbră partenerii de scenă“. 
   Sunt aprecieri care, desigur, vin să confirme – pentru a câta oară? – valoarea celor formaţi la „Şcoala Stoleriu“, de care „Doamna“ are toate motivele să fie extrem de mândră. Ea însăşi este o interpretă rafinată, glasul său de soprană păstrându-şi nealterate caratele şi prospeţimea, dublate de inteligenţa cântului expresiv şi de încărcătura interioară bogată şi nuanţată. Sunt aspecte luminate din plin şi în recitalul pe care l-a susţinut în acea seară, optând pentru două binecunoscute lieduri de Chopin – „Mädchens Wunsch“ şi „Intimité“–, aducând stări şi gânduri diverse ca factură, dar la fel de rafinat şi sensibil exprimate. În final, a abordat poemul dramatic „The Music Lesson“ de Felicia Donceanu (text Brânduşa Predescu), impresionant ca implicare şi trăire emoţională, reflectată prioritar în cântul care ţese, de la şoaptă la acutul sfâşietor, povestea unei iluzii, evocarea unei persoane iubite. Urmărind acea demonstraţie de mare artă, mă gândeam că, desigur pe alte coordonate, i s-ar fi potrivit ideal cuvintele din cronica Ruxandrei Donose, pentru că şi la Georgeta Stoleriu, „fiecare gest, fiecare inflexiune vocală“, fiecare atitudine sau accent conturau o lume, o atmosferă cu totul aparte, impresionantă, cuprinzând întreaga audienţă. Verona Maier şi Iulia Săndulescu au creat suportul pianistic perfect integrat sensurilor cuprinse în partitură, trecând de la momente abia sugerate la cele agitate sau la sonuri ca de coral sau chiar de marş funebru (cu trimitere şi la opusuri de Chopin), excelent interpretate, construind astfel un întreg artistic entuziast aplaudat după stingerea ultimului acord.
   După asemenea regal interpretativ, Georgeta Stoleriu a anunţat câştigătoarea bursei – Antonia Martiniana (clasa Claudia Codreanu), care, din păcate, nu se afla în sală. Felicia Filip, în buna tradiţie a ultimilor ani, a oferit bursa Mirunei Iancu, studentă la clasa Georgeta Stoleriu, acolo unde, cândva, s-a format şi îndrăgita soprană. În scrisoarea adresată tinerei sale colege, ea a subliniat tocmai faptul că face parte din „stolul Stoleriu“, continuând ştafeta generaţiilor de solişti aflaţi acum, în mare parte, pe scene importante din ţară şi din lume.
   Anul viitor, în deschiderea concertului ce va anticipa înmânarea unei noi burse „Yolanda Mărculescu“, le vom asculta pe beneficiarele din 2015 şi, cu siguranţă, ne vor convinge că încrederea ce le-a fost acordată se va confirma şi de această dată. Dar până atunci, după aflarea „misterului“ din cele două plicuri ce cuprindeau numele lor şi, evident, suma de 500 de euro fiecare, toţi cei prezenţi i-au cântat „Mulţi ani trăiască“ Georgetei Stoleriu, care în 19 ianuarie îşi aniversează ziua de naştere şi iată, de 20 de ani, marchează momentul prin conferirea acelei burse ce poartă numele „Doamnei” sale, Yolanda Mărculescu.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.