Newsflash
Cultură

Bun la jocul lui

de Alexandra NISTOROIU - nov. 6 2014
Bun la jocul lui
    Cealaltă Irina este adevărata Irina. Cealaltă Irina este Irina pe care Aurel o cunoaşte prea târziu, pentru că a refuzat să o vadă cu adevărat când era lângă el. Cealaltă Irina este un colaj de vise şi frustrări nemărturisite care mor o dată cu Irina lui Aurel.
    Dar Cealaltă Irina nu este deloc despre Irina, care rămâne, până la sfârşitul filmului o versiune negativă a arhetipului Manic Pixie Dream Girl, fără ca aici arhetipul să servească vreo funcţie estetică. Filmul este despre Aurel, aşa că pe Irina o cu­noaştem cum o cunoaşte şi el: imperfect. Ne ră­mâne volatilă, stră­ină, pe jumătate în carne şi oase, pe jumătate construită din absenţe.
    Aurel este un personaj singur. Şi de unul singur parcurge călătoria filmului. Trece de la naivitate la înţelegere, de la timiditate la curajul de-a fi sincer, de la o viaţă în care se simte ca peştele pe uscat la cea în care se simte autentic. Şi face toate trecerile astea singur. Este orfan şi s-a mutat din satul lui de munte în Bucureşti doar pentru că aşa voia Irina. E de (cel puţin) două ori dezrădăcinat. Caută în ceilalţi un ecou, o mână întinsă, un gest de bunăvoinţă, pe cineva care să vibreze la temerile lui, la ideea lui simplă de fericire sau la dorinţa lui de adevăr. Nimeni nu răspunde. E o dis­perare pe care-o simţi cu atât mai puternic ca spectator cu cât o ex­ploa­tează mai sărăcăcios Andi Vasluianu ca actor.
   În rolul lui Aurel, Vasluianu este – în lipsa unui cuvânt mai bun – minunat. Orice actor puţin mai slab s-ar fi trădat, arătându-i spectatorului cumva că se crede superior personajului său. Că îl judecă. Nu simţi asta cu Vasluianu. E o decenţă superbă în jocul lui, care poate fi, doar parţial, explicată de faptul că l-a întâlnit pe Aurel în viaţa reală (acel Aurel din povestea căruia s-a inspirat filmul lui Andrei Gruzsniczki). Este mult mai uşor să joci personaje puternice decât să găseşti demnitatea în personajele slabe, care mai degrabă inspiră milă decât inspiră. Lui Vasluianu, nu ştiu cum, i-a ieşit. Te poartă, alături de personajul său, prin mai multe etape în care mai cade câte un petic din cortina de peste adevărul lui şi, deşi, de fiecare dată, ştii mai multe despre acest adevăr decât ştie personajul, rămâi cu el. Şi deşi de la punct încolo, deznodământul nu e deloc greu de ghicit, parcă nu poţi să nu speri că se va termina altfel, că Irina lui Aurel e adevărata Irina, că nu mai e o alta de descoperit. Şi, dacă rămâi cu el până la capăt, finalul nu poate să fie frustrant, oricâte noduri ar lăsa nedezlegate. Pentru că ştii că acesta nu este un film despre rezolvarea unui mister.
    Gruzsniczki face cel mai neromânesc film românesc al ultimilor zece ani. Optează pentru un realism care nu e un scop în sine, ci serveşte poveştii. Naraţiu­nea e mai importantă pentru Gruzsniczki decât esteticul. Filmul lui nu e o declaraţie estetică, sau politică, sau filosofică. Nu are pretenţii de film de autor. Pelicula lui este povestea unui om. Spune ceva adevărat despre o altă fiinţă umană şi, făcând asta, spune ceva adevărat şi despre tine, ca spectator. Nu e o ambiţie măreaţă, nu e o idee originală, nu va crea un curent, dar e unul dintre cele mai grele lucruri de făcut. Dovadă că nu o fac mulţi. Cele mai multe producţii româneşti fie vânează un ideal estetic, abandonând pe drum spectatorul (neiniţiat sau nerăbdător), fie vânează hohote de râs/lacrimi facil de obţinut şi un tipar estetic american, agăţând spectatorul cu cârlige cu eficienţa dovedită.
     Filmul lui Gruzsniczki nu e o medie a celor două extreme. Nu este („Poliţist, adjectiv“+ „Weekend cu mama“)/2 – ca să ne raportăm la alte filme româneşti apărute în 2009. Dimpotrivă. E dovada că, fără a nega sau critica direcţiile evidente, se poate şi altfel. E dovada că un regizor poate folosi cadrele lungi, filmate oarecum de la distanţă, nu doar pentru a spune: „eu nu sunt aici, nu influenţez evenimentul“, ci şi pentru a spune, pentru a marca vizual distanţa, răceala, izolarea experimentate de Aurel. Şi pentru că nu îl interesează purismul estetic, Gruzsniczki  nu se teme de prim-planuri sau de planuri detaliu când are nevoie de ele. Când servesc poveştii. Unii ar spune că eşuează la jocul lui Porumboiu, sau al lui Puiu, sau al lui Mungiu. Eu aş zice că, deşi la primul film, e foarte bun la jocul lui.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe