Odată cu revenirea sa la viață, Hanul Gabroveni, cândva loc de
adăstare sau înnoptare pentru drumeți și negustori veniți din locuri
îndepărtate, a devenit una dintre prezențele cele mai active de pe harta
culturală a capitalei, mai ales datorită implicării sale în proiectul București
2021, susținând candidatura orașului la obținerea titlului de Capitală
europeană a culturii peste șase ani. Institutul Polonez, care a fost prezent la
han încă de la redeschiderea din iulie 2014, s-a întors sub bătrânele arcade
restaurate cu o nouă expoziție dedicată Bucureștiului, eveniment care se
înscrie în mod firesc în seria manifestărilor culturale ce dovedesc interesul
pe care polonezii îl au pentru realitățile de zi cu zi ale vieții noastre.
Entuziasmul tineresc al fotografei Maja Demska, absolventă de graphic design
și masterandă în comunicare vizuală la Universitatea de Arte din Poznań, precum
și dorința acesteia de a explora orașul, dincolo de clișeele turistice, s-au
concretizat într-o colecție de imagini urbane, cu un unic punct de interes,
devenit banal pentru noi, însă căruia i se atribuie însușiri neașteptate. Maja
a studiat timp de un semestru la Universitatea Națională de Arte din București,
având astfel oportunitatea să exploreze orașul și să-i descopere personalitatea
ascunsă.
Expoziția intitulată sugestiv „Nu parcați!“ ne introduce într-un
București suprapopulat de autoturisme și văduvit de locuri de parcare, în care
orice localnic cu inițiativă își poate rezerva o mică parcelă pentru mașina
proprie instalând o capră, variantă derivată din obiectele folosite de
tăietorii de lemne. Deși trecem zilnic pe lângă ele, au ajuns aproape
invizibile, dar pentru un ochi de artist venit de pe alte meleaguri mai au și
altceva de spus, fapt constatat în fotografiile Majei Demska. Sala Arcelor de la Gabroveni ne întâmpină cu
o serie de suporturi, dispuse parcă la întâmplare, care susțin sub forma unor
capre în miniatură câteva exemplare ale albumului de fotografii. Astfel
descoperim cele mai neobișnuite obiecte, reciclate și salvate de la distrugere
doar pentru a ține ocupat un loc de parcare: scaune fără șezut ori spătar,
navete sau alte recipiente din plastic, cauciucuri pline cu apă sau nisip, tot
soiul de improvizații, unele simple, altele mai sofisticate, până la capre
autentice, din lemn sau metal, de-a dreptul îngrijite și vopsite cu tot
dichisul. Pentru artistă, toate acestea reprezintă expresia unui anumit tip de
creativitate și o parte din esența orașului și a locuitorilor săi.
Păstrând intenția de redescoperire a capitalei prin ochii și
obiectivele fotografice ale unor artiști străini, am vizitat și expoziția
„Microtopiile Bucureștiului. O incursiune vizuală a cinci fotografi nordici în peisajul
orașului“. Oddleiv Apneseth (Norvegia), Chris Maluszynski (Suedia), Milja
Laurila (Finlanda), Ingvar Högni Ragnarsson (Islanda) și Maja Nydal Eriksen
(Danemarca) au fost invitați de ArCuB la București pentru a descoperi și a
reinterpreta peisajul urban prin prisma propriei sensibilități și educații.
Artiștii au avut ocazia, timp de o lună, să descopere diferite locuri și
aspecte ale orașului, pașii lor purtând vizitatorii prin cartierele
rezidențiale din nordul capitalei, prin zonele înverzite ale Deltei Văcărești
sau a lacului Morii, până în cartierul Drumul Taberei sau în plin centru. Prin
intermediul artei fotografice, artiștii au urmărit obișnuitul, viața de zi cu
zi, poate și ceva din dorințele și visele locuitorilor. Nu observăm o căutare a
spectaculosului pe care îl cunoaștem prea bine și poate că tocmai această
viziune ne dovedește că proiectul este pentru noi, bucureștenii, pentru a ne
descoperi și a ne cunoaște mai bine între noi și mai puțin pentru oaspeții din
afară.