Newsflash
Cultură

Brand de ţară

de Anca FLOREA - sept. 19 2014
Brand de ţară
La finalul unei „Veri magice“ bogate şi extrem de atractive atât ca ofertă muzicală, cât şi ca nivel al interpreţilor, publicul ce umplea sala Ateneului a ascultat, cu încântare, interpretarea oferită de Orchestra Naţională de Tineret a Franţei, aflată pentru prima oară în România. În seara precedentă, orchestra susţinuse un concert la Casino Sinaia, în cadrul Festivalului „Enescu şi muzica lumii“, iar la Bucureşti a abor­dat un program cu totul diferit, sub bagheta reputatului Dennis Russell Davies. Ansamblul, alcătuit din aproape o sută de instrumentişti, a cucerit, încă de la primele măsuri, prin densitatea şi omogenitatea sonoră, prin greutatea apăsătoare a momentelor grave, prin frazarea elegantă şi coloristica bogată, subliniată şi prin crescendo/descres­cendo-urile de mare efect, realizate cu supleţe şi cu o unitate impresionantă a construcţiei.
Dirijorul a optat pentru o lucrare mozartiană marcată de tristeţe, „Maurerische Traue­rmusik“, pe care a condus-o cu o gestică restrânsă, dar incisivă, extrem de precisă şi de eficientă, şi cu un temperament aparte, „trădând“ anvergura unui adevărat maestru. Lucrarea a fost destul de ciudat legată de poemul simfonic „Aşa grăit-a Zarathustra“ al lui Strauss, de o expresivitate şi o plasticitate a imaginilor care i-au ţinut cu respiraţia tăiată şi pe spectatorii poate mai puţin famili­arizaţi cu specificul straussian, relevat cu ştiinţă şi rafinament, într-o relaţie impecabilă între partizi, cu solo-uri de mare frumuseţe, trădând calitatea fiecărui membru al orchestrei. După o astfel de încărcătură emoţională, cu secvenţe de un lirism suveran sau de apoteoză şi dramatism, în care percuţia a avut un rol cu impact special, interpreţii au schimbat „registrul“ în suita simfonică din opera „Claude“ de Thierry Escaich. Este vorba de o lucrare surprinzătoare prin structurile ritmice pregnante, adesea cu trimiteri la sonurile de jazz, inedit combinate cu intervenţii la orgă, susţinute chiar de compozitor. Thierry Escaich a convins că este un creator de forţă, inspirat şi poate nonconformist, capabil să surprindă publicul prin pagini bine echilibrate şi cu un farmec ce demonstrează din plin că şi muzica modernă poate să entuziasmeze dacă este scrisă cu talent şi fără extravaganţe inutile, dar cu sinceritate şi cu bucurie debordantă.
După pauză, l-am regăsit pe compozitor la orgă, în interpretarea monumentalei Simfonii nr. 3 de Saint-Saëns, contribuind la împlinirea unui opus a cărui dificultate ţine tocmai de solicitarea permanentă a ansamblului în conturarea unor secţiuni transparente, ce alternează cu izbucniri strălucitoare. Dirijorul a reuşit să găsească modalitatea prin care să confere consistenţă chiar şi suprafeţelor poate mai diluate ideatic, fără a lăsa vreo clipă să treneze, muzica urmându-şi cursul captivant şi perfect logic. Entuziasmaţi, spectatorii au aplaudat minute în şir, dar probabil că efortul şi amploarea programului l-au determinat pe dirijor să nu acorde un bis. A fost însă o seară magică, împlinind astfel un festival de reală cotă internaţională, în cadrul căruia am descoperit orchestre de tineret de mare valoare, parcă tot mai bune de la o ediţie la alta. Şi deja m-am întrebat ce va cuprinde ediţia de anul viitor, pe care, cu siguranţă, Dorin Ioniţă şi al său Lanto Communication o gândesc încă de pe acum.
După ce au fost încântaţi să descopere, la Sinaia, splendoarea Castelului Peleş, apoi peisajul de pe Valea Prahovei, iar la Bucureşti – fascinaţia Ateneului, o parte din tinerii instrumentişti francezi au cântat, în diverse formule camerale, în ambianţa elegantă a Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română“, clădire ridicată la iniţiativa lui Nicolae Iorga în primii ani ai veacului trecut. Ei au răspuns astfel invitaţiei lui Marin Cazacu, în dublă calitate de manager al Centrului şi de fondator al Festivalului de la Sinaia. Am redescoperit astfel calitatea lor care, în ciuda tinereţii, se reflectă şi în maniera de a interpreta lucrări de factură diversă în plan stilistic şi interpretativ. Instrumentiştii au fost excelenţi în cvartetele de coarde de Mendelssohn Bartholdy sau de Smetana, în Trio pentru vioară, corn şi pian de Brahms, în „Bagatelle“ de Dvoˇrák, în transcripţie pentru două viori, contrabas şi acordeon, apoi în sonata pentru flaut, violă şi harpă de Debussy, cântate cu plăcere şi sensibilitate, interpreţii dovedind că au experienţă şi în astfel de genuri extrem de pretenţioase. Partea a doua a concertului a oferit o colaborare între ansamblul „Violoncelissimo“, format din solişti ai Orchestrei Române de Tineret, sub conducerea aceluiaşi incredibil Marin Cazacu, el însuşi cântând, alături de foştii săi studenţi, cu violonceliştii Orchestrei franceze. Repertoriul a fost total diferit, dar la fel de încântător: de la Constantin Dimitrescu la Mozart sau Mifune, de la Piazzolla la adaptarea unei celebre melodii care i-a făcut pe cei din sală şi pe colegii lor de pe scenă să se simtă minunat, descoperind o altă imagine a românilor, atât de huliţi în Franţa şi atât de admiraţi de francezi aici. Iar directorul Orchestrei de Tineret a Franţei a anunţat că vor organiza, la rândul lor, un turneu al orchestrei noastre, ceea ce confirmă, încă o dată, că România se poate prezenta în lume prin intermediul artiştilor noştri din generaţii diferite, prilejuind întâlnirea directă, simplă şi adevărată, a celor din străinătate cu ceea ce înseamnă cultura, talentul şi spiritul românesc. Iar oaspeţii din Franţa s-au convins definitiv că nu suntem deloc aşa cum li se spune prin mass-media…

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe