Newsflash
Cultură

Baronul Münchhausen în viziune suprarealistă

de Anca FLOREA - oct. 2 2015
Baronul Münchhausen în viziune suprarealistă
     Probabil că mulți dintre cei care au asistat la manifestările ediției a XXII-a a Festivalului „George Enescu“, ori cel puțin au răsfoit caietul programului, au remarcat că, poate pentru prima dată, nu figurează niciun spectacol de operă sau de balet, apelându-se totuși la o „formulă de compromis“ prin includerea unor astfel de producții, cumva adiacente evenimentelor derulate, încadrate la categoria „alte manifestări“. Printre acestea s-au regăsit și reprezentațiile „Oedip“ de George Enescu, la Opera Națională, premiera „Un minut de dans sau UF!!!“, semnată de Gigi Căciuleanu la Teatrul Mic, dar și premiera Baronul Münchhausen de Dan Dediu, montată la Opera comică pentru copii, în regia lui Cristian Mihăilescu, acțiunea desfășurându-se în decorurile realizate de Andreea Rotaru și costumele schițate de Daniela Drăgulescu.
     Deschiderea cortinei ne dezvăluie un cadru unic, alcătuit dintr-un podium cu o turnantă care aduce în prim-plan când o arcadă cu o draperie, când un interior destul de incert, o scară ce duce la o intrare parcă de niciunde și un ecran enorm pe care apar înregistrări și imagini ale interpreților sau scene live din spectacol, dar și alte secvențe și jocuri de culori, cu sau fără legătură cu ceea ce se petrece pe scenă. Personajele se agită, se înfruntă, povestesc, dansează, intră și ies, se costumează, toate acestea sub privirile unor adolescenți, Jennifer Dumitrașcu, Justin Năstasă și Bogdan Șerban, care încearcă să-și găsească o ocupație și se amuză făcând baloane de săpun. Îmbrăcați în veșminte specifice eroilor respectivi, soliștii sunt expresivi și credibili în măsura în care pot să coreleze conținutul textului, prea dificil pentru copii, cu multe cuvinte necunoscute lor, deși rostite cu dicție, însoțite de mișcări ce se vor simpatice, adesea cu trimitere la Commedia dellʼArte.
     Evoluția acțiunii se manifestă „pe orizontală“. Autoritara Frau Kern (Andreea Iftimescu) „butonează“ telecomanda unui presupus televizor, comentând relația dintre eroi; actorul sau creditorul (Ștefan Schuller) se deghizează în diverse personaje, vorbind despre bani, dobândă, ipotecă, bârfe și altele; tânăra Lisbeth (Raluca Oprea) apare în tot felul de ipostaze, cea mai clară fiind cea de fiică a sultanului, declarându-i dragoste veșnică lui Münchhausen (Vicențiu Țăranu), iar Münchheim (Valentin Racoveanu) este omniprezent în complicata acțiune, afirmând chiar că el este Münchhausen. Până la urmă, toți se întâlnesc la o masă unde beau de zor din cutii de bere și apoi la un birou unde pun la cale noi scenarii sau noi producții teatrale, câțiva balerini dansând printre aceștia în pași jucăuși, după coregrafia lui Răzvan Mazilu. Pe fundal se proiectează aproape în permanență figuri, culori, decupaje din filme documentare de război însoțite de scurte replici și onomatopee ale compozitorului dirijor Dan Dediu, care sugerează galopul cailor unor soldați care defilează înarmați cu puști din războiul mondial, și chiar chipul unei tinere africane. Aparent un spectacol suprarealist, are loc o combinație de sugestii „de epocă“ și elemente din cotidian, pe o muzică modernă, destul de dificilă, susținută de ansamblul „Profil“, condus de autor, relaționând echilibrat cu soliștii care, la rândul lor, rezolvă cu acuratețe și muzicalitate partiturile complicate.
     În pauză, foaierul a găzduit o altă poveste, copiii întâlnindu-se cu clovnul care apare fugitiv în reprezentația propriu-zisă. Părinții și bunicii veniți cu cei mici la Opera pentru copii au fost întâmpinați cu un zâmbet larg de directorul Felicia Filip, în rol de gazdă primitoare. Am asistat la cel de al doilea spectacol, am aplaudat munca și efortul interpreților și realizatorilor și am apreciat dorința teatrului de a include în repertoriu o operă contemporană românească. Am vrut să văd și reacția copiilor care au ascultat și au privit cuminți și curioși, așa cum vor face, cu siguranță, și cei care vor fi în sală la următoarele reprezentații, programate în stagiunea curentă. La final, o fetiță a fost întrebată dacă i-a plăcut, iar răspunsul a venit prompt – „nu știu“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe