Newsflash
Cultură

Avem şi artişti de musical

de Candid STOICA - dec. 19 2014
Avem şi artişti de musical
   Din cauza situaţiilor financiare tot mai precare, teatrele din ţară ajung foarte rar în Capitală. Unele dintre ele cu mari eforturi băneşti, altele doar la Festivalul naţional de teatru, în lipsa căruia spectatorii ar fi văduviţi de spectacole excelente. Unul dintre aceste spectacole s-a dovedit a fi cel al Teatrului german de stat din Timişoara: musicalul Cabaret, una dintre revelaţiile festivalului şi un act de mare temeritate artistică. Muzicalul a generat mai întâi un spectacol pe Broadway (1966), apoi un film, realizat în 1972 de Bob Fosse.
   Atât spectacolul newyorkez (o mie de reprezentaţii, opt premii Tony), cât şi pelicula (şapte premii Oscar) s-au bucurat de un succes uriaş. Critica a considerat Cabaret primul musical politic din istoria cinematografiei. Money, Money, cântat inimitabil de Liza Minnelli şi Joel Grey (distinşi cu Oscar pentru interpretare) a devenit şlagăr internaţional.
Povestea musicalului scris de Joe Masteroff, cu muzica lui John Kander şi cu versurile lui Fred Ebb, îşi are originile şi mai departe, în secolul trecut. Mai întâi a fost o carte de povestiri, scrisă în 1939 de Cristopher Iserwood, cu titlul: „Adio, Berlin“, dramatizată în 1951 de John van Druten, cu titlul „I am a Camera“.
   Iată că peste ani a poposit şi în România. Oare cât timp o să mai treacă până când va parcurge drumul până la Bucureşti?
   Spectacolul Teatrului german de stat din Timişoara, jucat în noua sală Studio a TNB (recuperată miraculos de Ion Caramitru) este vorbit şi jucat în germană şi tradus în română. Poartă semnătura lui Răzvan Mazilu, în calitate de regizor şi coregraf şi beneficiază de concursul muzicianului Peter Oschanitzky. Decorul ingenios a fost conceput de Dragoş Buhagiar. Montarea impresionează însă mai întâi prin excepţionala distribuţie, prin calităţile cu totul şi cu totul ieşite din comun ale interpreţilor.
   Dansator, comediograf de mare clasă, Răzvan Mazilu dovedeşte după acest spectacol, ca şi după cel de la Bucureşti cu West Side Story (pe care n-am ajuns să-l comentez), o deosebită maturitate artistică şi calităţi cu totul deosebite pentru regia de teatru, şi mai ales pentru spectacolul muzical, un spaţiu atât de pretenţios în care mai multe arte îşi dau întâlnire.
   Coregrafia lui Răzvan Mazilu, incorporând mai toate cuceririle dansului modern, se caracterizează printr-o simplitate bine orientată spre ideile temei şi supratemei suportului dramatic, fără a uita să evidenţieze calităţile corporale ale interpreţilor. Dar, dincolo de calităţile tehnice, dincolo de profesionalismul ansamblului, a impresionat în mod deosebit pasiunea şi ardoarea degajate prin jocul lor. Toţi interpreţii au desfăşurat o energie debordantă, o dăruire exemplară, o poftă de joc molipsitoare, tehnicile de dans şi cânt fiind asimilate, nu mimate exterior.
   Daniela Török, în rolul nebunaticei Sally Bowles, şi Georg Peretz, în rolul complex al prezentatorului spectacolului de bar, realizează, în opinia mea, două performanţe artistice de mare succes, îmbinând ca şi predecesorii lor din film, dansul şi cântecul cu un farmec demn de invidiat, demonstrând că şi în România există talente pentru asemenea gen de spectacole, atât de îndrăgite de publicul larg de pretutindeni. Îi secondează, cu acelaşi aplomb şi cu un simţ deosebit al detaliilor, Konstantin Keidel (în rolul lui Cliff Bradshaw), Ida Jarcsek-Gaza (domnişoara Schneider), Christian Bormann (domnul Schultz), Dana Borteanu (domnişoara Kost), Radu Vulpe (Ernst Ludwig), precum şi restul distribuţiei format din Olga şi Silvia Török, Anne-Marie Waldeck, Cristina Romândaşu, Suzana Vrânceanu, Horia Săvescu, Richard Hladick. Se pot aduce laude şi orchestrei care a interpretat cu acurateţe şi dinamism mai toate partiturile deja devenite hituri celebre.
  În câteva cuvinte, Cabaret-ul Teatrului german de stat din Timişoara este un spectacol greu de uitat. Excelent, original, doct, amuzant – caietul-program. Aş fi curios să văd şi alte realizări ale aceleiaşi instituţii. Felicitări echipei manageriale conduse de Lucian Vărşăndan.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe