Ultima
decadă a lunii februarie s-a dovedit ofertantă pentru melomani, propunând
spectacole sau concerte diverse, posibil de urmărit fie în sală, fie pe unde
radio, poate şi pe site-uri care retransmit producţii de mare impact.
La
Bucureşti, Teatrul „Metropolis“ a găzduit din nou reprezentaţii cu Paris, mon amour, în seri susţinute de
artiştii Operetei (printre solişti: Tina Munteanu, Bianca Ionescu, Daniela Vlădescu,
Alexandra Savu, Gladiola Niţulescu, Silvia Şohterus, Cătălin Petrescu sau
Florin Budnaru), încercând în continuare „formule“ şi locaţii unde să-şi poată
desfăşura activitatea, pentru ca iubitorii genului să nu uite că ei totuşi
(mai) există şi, până la deschiderea noului sediu (când oare?), să apară pe
scenă în astfel de proiecte sau în recitaluri care nu solicită decoruri pretenţioase
sau „maşinării“ sofisticate.
În
paralel însă, la Opera Naţională, a avut loc premiera cu Rigoletto de Verdi, într-o montare aparte, atractivă probabil în
special pentru publicul tânăr, dar viabilă şi chiar de succes, anunţându-se a
fi „de cursă lungă“, sper nu doar cu invitaţi, ci şi cu soliştii teatrului în
distribuţie.
Cei
care s-au aflat la Viena au aplaudat, cu siguranţă, premiera cu Adriana Lecouvreur de Cilea, inclusă în
repertoriul Staatsoper pentru prima oară, chiar dacă pare surprinzător. Soprana
Angela Gheorghiu a interpretat rolul titular, pe care îl abordase anterior la
Covent Garden, revenind acum la Opera vieneză într-o partitură care i se potriveşte
de minune sub toate aspectele, avantajată şi de viziunea „de epocă“, în
decoruri şi costume superbe. Pentru cei rămaşi, totuşi, acasă, ORF a transmis,
în direct, spectacolul din 22 februarie, preluat şi de postul nostru de radio
(Muzical şi Cultural), aşa încât ne-am bucurat să ascultăm o lucrare superbă
într-o interpretare „de zile mari“. Sub bagheta reputatului Evelino Pido,
ilustra noastră solistă a evoluat alături de tenorul Massimo Giordano,
mezzosoprana Elena Zhidkova, baritonul Roberto Frontali, dar şi de basul
Alexandru Moisiuc, de mulţi ani solist deopotrivă la Viena şi la Timişoara. O
producţie care poate fi revăzută şi pe site-ul Staatsoper, evident contracost,
dar... merită!
Chiar
a doua zi, la Opera din Timişoara, în Trubadurulde Verdi (recenta montare în regia tenorului-manager Corneliu Murgu), au
evoluat interpreţi unanim apreciaţi de public (şi nu doar în oraşul de pe
Bega), precum Dan Patacă, Cristian Bălăşescu, Lăcrămioara Cristescu (debut în
Leonora), invitată de la Cluj Liliana Neciu pentru rolul Azucena, parteneri
Octavian Vlaicu sau Nicoleta Colceiar, iar la pupitru Mihaela Roşca.
Întâmplător,
în acea seară de duminică, dar la Iaşi, Opera a reluat Indiile galante de Rameau, în cuceritoarea viziune a regizorului
Andrei Şerban. Dirijorul Gabriel Bebeşelea a colaborat cu o echipă de reală
calitate, reeditând performanţele din spectacolele anterioare: Cristina Grigoraş,
Andreea Chinez, Mihaela Grăjdeanu, Diana Bucur, Rodica Vică, dar şi Valentin
Marele, Adrian Ionescu, Andrei Fermeşanu, Daniel Mateianu sau Jean-Khistof
Bouton.
La
sala Radio, Orchestra Naţională a fost dirijată de David Giménez, nepotul
celebrului José Carreras, acesta optând pentru lucrări de Beethoven, Chopin (cu
pianista Dana Borşan) şi Ceaikovski. Tot acolo, la 26 februarie, Orchestra de
Cameră a cântat în compania unui cuplu de excelenţi violonişti (Liviu Prunaru şi
soţia sa, Valentina Svyatlovskaya), continuând într-un fel duelul
Stradivarius-Guarneri, în pagini de Manfredini, Ysaye, Sarasate, Wieniawsky sau
Buch, concertmaistrul renumitei orchestra Concertgebouw din Amsterdam apărând şi
în ipostază de solist, conducând deopotrivă ansamblul, spre încântarea
spectatorilor mereu atraşi de asemenea seri-eveniment.
La
Ateneu, în 27–28 februarie, sub bagheta lui Horia Andreescu, Filarmonica va susţine
un program aparte, cuprinzând o partitură de Doina Rotaru (solist:
violoncelistul Marin Cazacu) şi creaţii de Respighi sau R. Strauss, cu siguranţă
mult gustate de un public avizat şi dornic să asculte (şi) opusuri poate mai
rar incluse în stagiunea curentă, dar de mare frumuseţe. Şi tot sub această
cupolă, la 5 martie, se va derula un alt concert cu totul special, susţinut de
Orchestra Română de Tineret, dirijată de Cristian Mandeal, colaborând de această
dată cu soprana Anita Hartig şi cu baritonul George Petean, prezenţe mult
aplaudate pe scenele lumii, de la Viena la Londra, de la Milano la München sau
New York.