Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Așteptând Crăciunul

Viața Medicală
Anca FLOREA vineri, 13 ianuarie 2017
     Se apropie ultimele zile din an, iar scena muzicală continuă să fie ofertantă, nu doar prin programe de sezon, ci și prin seri speciale dedicate creației camerale, simfonice sau de operă și de operetă. Spre exemplu, la Muzeul „Enescu” a avut loc un recital aparte, avându-l în prim-plan de Josu de Solaun, câștigătorul secțiunii de pian la ediția din 2014 a Concursului „George Enescu”. Acesta a abordat, alături de violonistul Jesús Reina, suita enesciană „Impresii din copilărie”, atât de specială, dificilă și complexă, dar cuceritoare într-o interpretare adecvată. Anterior, violonistul a cântat Sonata de Janáček în compania pianistei Anna Petrova, aceasta evoluând apoi, împreună cu violonista norvegiană Anna Margrethe Nilsen, într-o Sonată de Bartók. Pentru a închide „cercul”, tânăra norvegiană a colaborat cu Solaun într-o lucrare de Szymanowski. Spectacolul a avut o structură echilibrată și atractivă, cuprinzând opusuri semnate de reprezentanți de marcă ai școlilor naționale de secol XX.
     Teatrul „Excelsior” a găzduit o nouă producție de teatru coregrafic din „ciclul Gigi Căciuleanu”, inventivul dansator și coregraf imaginând, sub titlul „#EmojiPlay”, un spectacol ce „îmbină în mod aparent ludic un limbaj tridimensional (cel al dansActorilor) cu vizuala și strania (încă) lume bidimensională a acestor tinere metafore numite emoji”. Ca de obicei, spectacolul a fost precedat de o conferință de presă, în care autorul a explicat resorturile ce au condus la nașterea originalei creații „ce aduce în prim-plan transformarea comunicării clasice într-un cumul de semne universal recognoscibile”.
     La Sala Polivalentă, Opera comică pentru copii a prezentat, sub genericul „Poveste de Crăciun”, un mozaic în care s-au îmbinat opera, opereta, muzica de cor și cea pop, precum și colinde tradiționale, balet clasic și flamenco. Conform comunicatului oficial, pe scenă s-au aflat 300 de interpreți, iar în sală aproape 4.000 de spectatori mari și mici. Aceștia au aplaudat momente susținute de soprana Felicia Filip (directorul Operei pentru copii), baritonul Iordache Basalic (de la ONB), binecunoscuții balerini ai Operei Naționale – Corina Dumitrescu și Gigel Ungureanu -, violonistul Mario Hossen (de la Viena). Lor li s-au alăturat și Laura Bretan, câștigătoarea concursului „Românii au talent”, sosită de la Chicago, Alina Eremia și dansatorul Lucas Molina de la Buenos Aires. Au acompaniat Orchestra Simfonică București și Ionel Tudor Band, conduse de Gheorghe Iliuță și Andrei Tudor, iar corurile „Cantus mundi”, invitate din țară, au fost dirijate de Cezar Verlan. Întreaga desfășurare a călătoriei printre genuri muzicale atât de diferite a fost călăuzită de Oana Șerban și Valentin Tiron (de la Opera pentru copii), în regia lui Cristian Mihăilescu.
     Vorbind despre melodii îndrăgite și cântate aici sau în lume, trebuie spus că, la sala Radio, s-au readus datinile și obiceiurile de Crăciun și de Anul Nou, prin cete tradiționale de colindători venite din Alba, Arad, Gorj, Maramureș, Mehedinți, Sibiu, Suceava și Teleorman. Dar pe podium a concertat și Corul Academic Radio care, dirijat de Ciprian Țuțu, a propus piese de Gheorghe Dima, Tiberiu Brediceanu sau Emil Monția, dar și piese clasice precum „We wish you a Merry Christmas” sau „Jingle bells”. Invitați au fost membrii grupului vocal „Anatoly”, iar la pian a cântat Carmen Săndulescu.
     Sub cupola Ateneului, Orchestra Română de Tineret a revenit pe scenă într-o partitură vocal-simfonică – o noutate în repertoriul ansamblului –, prezentând oratoriul „Messiah” de Händel într-o combinație cumva inedită, colaborând cu corul „Preludiu” - condus de Voicu Enăchescu -, sub bagheta lui Cristian Măcelaru (din SUA), în cvartetul solistic regăsindu-se soprana Irina Ionescu, mezzosoprana Hilary Summers, tenorul Sunnyboy Dladla și bas-baritonul Garry Griffits, aceștia sosind, de asemenea, din America.
     Iar la 23 decembrie, Orchestra Națională Radio, cu David Crescenzi la pupitru, aduce farmecul valsurilor și polcilor compuse de Strauss, alternând cu pagini celebre de Brahms, Ceaikovski sau Saint-Saëns.
     Pe de altă parte, Asociația Cultura „Viva Sighișoara” a organizat un miniturneu în cadrul căruia, pornind de la titlul „Basme pentru copii și oameni mari”, pianista Anamaria Stamp a condus spectatorii în lumea celebrelor povești: „Frumoasa din pădurea adormită”, „Frumoasa și bestia”, „Hänsel și Gretel”, „Prâslea cel voinic”, cele care au inspirat compozitori precum Ceaikovski, Humper­dinck, Ravel, Saint-Saëns, Janáček sau Dvořák. Au colaborat și violoncelista Anastasia Feruleva și clarinetistul clujean Aurelian Băcan. Concertele au avut loc la Sighișoara, Reghin și Târgu Mureș.
     În paralel, la Opera din Timișoara s-a derulat tradiționalul spectacol „Feeria fulgilor de nea” oferit de elevii Studioului de dans „Ana Valkay”. Și teatrul liric va invita melomanii, la 28 decembrie, să urmărească ansamblul Operei din Belgrad într-o reprezentație cu „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski. Iar mai târziu, la 31 decembrie, artiștii timișoreni vor evolua, ca în fiecare an, în opereta „Liliacul” de Strauss, a cărei acțiune se petrece, după cum bine se știe, chiar în noaptea de Revelion. Astfel, cei de pe scenă și cei din sală se vor bucura împreună să întâmpine Anul Nou în sunetul muzicii care, simbolic, răsună în acea seară în multe teatre lirice din lume - pentru că toată lumea vrea să intre (și) în 2017 cu zâmbetul de buze, sperând că va fi mult mai bun și, desigur, plin de muzică.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC