Newsflash
Cultură

Aniversare „de foaier“

de Anca FLOREA - ian. 23 2014
Aniversare „de foaier“
   În urmă cu şase decenii, la 9 ianuarie 1954, actuala clădire a Operei din Bucureşti era inaugurată oficial printr-o fastuoasă montare cu Dama de pică de Ceaikovski – un spectacol care a beneficiat de o distribuţie excepţională, despre care încă se mai vorbeşte şi astăzi. Ei bine, dorind să marcheze acest moment aniversar, chiar la 9 ianuarie 2014, Opera Naţională a invitat publicul la un concert din opere în… foaier (notat în invitaţie ca fiind galben, deşi de vreo zece ani este verde). Concertul din opere a avut acompaniament de pian, asigurat cu competenţă de Ioana Maxim, Mădălina Florescu, Liana Mareş, Mihaela Vâlcea. Deşi ar fi fost de aşteptat să se desfăşoare pe scenă, implicându-se şi corul, şi orchestra, şi ansamblul de balet, s-a preferat „formula“ de foaier, surprinzătoare şi prin faptul că majoritatea soliştilor erau invitaţi, pe lângă doar câţiva angajaţi ai teatrului. Singurul bariton a fost din Rusia, o mezzosoprană a susţinut doar o intervenţie secundară, dorindu-se parcă să se „constate“ faptul că ONB nu are nici asemenea voci, dar nici başi, chiar dacă realitatea este cu totul alta. De altfel, şi sopranelor de cotă ale teatrului li s-au preferat invitate care, după ce au absolvit Universitatea Naţională de Muzică în urmă cu mulţi ani, nu cântă decât arareori în diverse concerte, dar iată că actuala conducere a ONB consideră că sunt chiar valoroase.
   Programul s-a deschis cu fragmente din „Dama de pică“, ceea ce era, desigur, firesc. Numai că în locul unor tenori dramatici, s-a optat pentru glasuri lirice, aşa încât Liviu Indricău a abordat cu mult curaj aria finală a lui Gherman, iar Lucian Corchiş s-a străduit să rezolve secvenţa duetului cu Liza, vocea sa fiind însă acoperită aproape total de cea a sopranei Alina Bottez. Cu aceeaşi intensitate în forţă, uşor agresivă, ea a cântat şi aria din primul act, pentru ca apoi soprana Iulia Isaev să interpreteze, cu fineţe şi expresivitate, aria din actul III, contrastul devenind elocvent. Au urmat pagini din opere italiene şi din nou ruseşti, într-o structură destul de amalgamată din toate punctele de vedere. Soprana Irina Baianţ (de la Operetă) a ales aria Musettei din Boema de Puccini, o altă soprană invitată – Cristina-Marta Sandu –, a preferat aria din Rusalka de Dargomîjski, ambele pline de bune intenţii. Liviu Indricău a revenit în faţa spectatorilor (nu pot spune „pe scenă“) pentru aria din Gianni Schicchi de Puccini, creaţie din care am ascultat, de asemenea, aria Laurettei, în versiunea elevei Debora Marguglio, soprană italiană foarte „crudă“, în debut absolut la Operă (fie şi în foaier).
   Sosind de la Cluj, tenorul Ştefan Pop a fost aplaudat în celebra arie finală din Rigoletto de Verdi, melomanii regăsind ceva din frumuseţea vocală care în urmă cu câţiva ani prevestea o carieră performantă, afectată însă, în scurt timp, de serioase probleme tehnice, etalând încă dezinvoltura şi aplombul celui care a evoluat totuşi, o vreme, pe scene importante. În cvartetul din aceeaşi operă au cântat, alături de soprana Veronica Anuşca, mezzosoprana Sorana Negrea şi baritonul rus Konstantin Brzhinsky, acesta prezentând apoi şi aria lui Oneghin din Evgheni Oneghin de Ceaikovski. Timbrul său robust, tipic rusesc, a fost reliefat permanent în forte, fără elementele de expresie şi frazarea cerute de partitură, surprinzând şi prin respiraţii ciudate şi prin „adaptarea“ ultimului sunet. Din aceeaşi operă, foarte tânărul tenor George-Ionuţ Vârban, student în anul I, a susţinut aria lui Lenski, glasul liric plin şi datele sale naturale deosebite stârnind imediat atenţia şi chiar admiraţia, având un potenţial ce-l recomandă ca o promisiune de viitor. Ştefan Pop a cântat (şi) aria din Traviata de Verdi, apelând şi la falset şi la „alunecări“ pe sunete incomode, păstrându-şi încă acutul, fie şi cu uşoare semne de alarmă şi manierisme.
   Din opera verdiană am ascultat apoi aria Violetei din ultimul act, soprana Irina Iordăchescu demonstrând că ştie să redea atmosfera şi dramatismul momentului prin accente şi sublinieri de efect, pentru ca apoi un grup de talentaţi instrumentişti din orchestra ONB să ofere, în aranjamentul realizat de Mladen Spasinovici, Preludiul la acel act (în formaţie de cvintet de coarde – Cristian Balaş – vioara I, Alexandra Rogalski – vioara II, Sorin Spasinovici – violă, Mladen Spasinovici – violoncel, Iustin Carp – contrabas). În încheierea concertului, am urmărit un potpuriu din baletul Coppelia de Delibes, ansamblul colaborând de această dată cu harpista Roxana Moişanu, în fragmente care, măcar aşa, au amintit că în repertoriul ONB există şi spectacole coregrafice.
   Întreaga seară a fost „guvernată“ de comentariul lui Mihai Cosma, prelungind programul mai bine de trei ore, după preambulul referitor la clădirea care împlinea, în acea zi, 60 de ani de la inaugurarea oficială (pentru că, de fapt, primul spectacol susţinut pe noua scenă a fost, în vara anului 1953, „Rusalka“, în cadrul Festivalului Mondial al Tineretului). Mihai Cosma a prezentat fiecare moment şi fiecare solist, a tradus şi textul ariilor din limba rusă, a vorbit şi despre Puşkin, şi despre stalinism, şi despre Teatrul Naţional care găzduise Opera, cândva, bombardat, apoi demolat de comunişti („pentru a înlătura un simbol al eleganţei aristocratice de până atunci“), şi despre teatrul lui Leon Popescu sau despre Teatrul „Regina Maria“. A anunţat totodată că pentru luna februarie se pregăteşte o nouă montare cu Rigoletto, pentru care la „casting“ s-au prezentat 140 de candidaţi din toate colţurile lumii (atunci de ce au fost aleşi Vasile Chişiu şi Robert Nagy?!), că se vor face reparaţii capitale în clădire, cu regretul că, fiind „de patrimoniu“, nu se poate reface faţada conform planurilor iniţiale (dar în interior se sparg pereţi, se modifică multe – doar exteriorul este „de patrimoniu“?), că pe lângă solişti, regizori, dirijori, teatrul are şi o orchestră (despre cor sau balet nimic), apoi că Angela Gheorghiu a cântat la redeschiderea Teatrului „Marinskii“ din St. Petersburg, alegând aceeaşi arie pe care acum a abordat-o prietena ei, Iulia Isaev (numai că acolo concertul-spectacol a avut o strălucire incredibilă, iar la noi Opera a fost aniversată în foaier) etc. etc.
   Doar prima parte a programului a durat astfel 90 de minute, aşa încât mulţi spectatori au plecat la pauză, alţii retrăgându-se, rând pe rând, în timpul dizertaţiei sau chiar în timp ce se cânta, pentru că era deja prea mult, pentru că la acea oră troleibuzele începeau să se retragă, pentru că scaunele pliante de lemn pe care stăteau deveneau insuportabile. După ora 22,00, rămăseseră cam jumătate din spectatori, aplaudând însă cu plăcere ariile preferate şi soliştii de calitate. Se pare că unii au dorit să îi felicite apoi pe interpreţi, dar nu toţi au fost lăsaţi de bodyguarzii vigilenţi. Păcat…
   La sfârşitul comentariului amplu, Mihai Cosma a citit mesajul semnat de prim-ministrul Victor Ponta, prin care felicita Opera pentru cei 60 de ani ai clădirii, dorind ca teatrul să ofere în continuare spectacole minunate. Numai că, spre exemplu, din 23 decembrie 2013 şi până în 12 ianuarie 2014 nu s-a programat, pe scenă, absolut nimic, singura manifestare propusă publicului fiind acel trist concert de foaier (cu pian), cu aproape 150 de locuri, cu solişti amalgamaţi, prea puţini dintre angajaţii ONB, alţii „uitaţi“ pe nedrept din motive subiective greu de înţeles, preferându-se promovarea unor „tinere speranţe“ care, în parte, au ajuns de multă vreme la maturitate, fără să urce vreodată pe scena de operă – probabil există o explicaţie, nu-i aşa?...
   Iubitorii operei vor avea prilejul, în sfârşit, să reasculte „Traviata“ în 17 şi 18 ianuarie, una dintre protagoniste fiind renumita soprană Elena Moşuc (18 ianuarie), aniversând astfel 50 de ani de viaţă şi aproape un sfert de veac de carieră strălucită. Dar până atunci, ansamblul de balet a oferit spectacole cu Spărgătorul de nuci, La Sylphide şi, în 19 ianuarie, Giselle, pregătind, în paralel, reluarea unei producţii extrem de controversate încă de la premieră – Femei, în viziunea lui Gheorghe Iancu; de ce revine în repertoriu – este o altă discuţie.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe