Newsflash
Cultură

Andrei Șerban și Don Giovanni

de Candid STOICA - sept. 15 2017
Andrei Șerban și Don Giovanni
     Andrei Șerban nu a mai anunțat marele public, de data aceasta, că va face, la Opera Națională din București, un spectacol extraordinar cum n-a mai existat niciodată, cum nu s-a mai văzut, cum a declarat cu câtva timp în urmă înaintea premierei cu „Văduva Veselă”, ci doar s-a plâns la un canal tv de comediile în care e obligat să lucreze, adică să facă artă, în România de azi, fără să ia bani. Sau mai bine zis, fără bani îndestulători.
     Dar lăsând deoparte declarațiile ocazionale făcute anume pentru a stârni interesul publicului, el fiind prin excelență un manipulator de talent al opiniei publice, a conceput și materializat cu „Don Giovanni” un spectacol complex extrem de articulat în liniile lui generale, asezonat actualității, bineînțeles cu posibilitățile momentului sau, cu alte cuvinte, cu marfa oferită de producătorul actual.
     Marele regizor are prieteni și inamici pretutindeni. El e conștient că, dacă regizează un spectacol la București, trebuie să arate ca și cum ar fi realizat la Metropolitan, Covent Garden sau la Scala din Milano. Mai știe că despre spectacolul respectiv se vor pronunța gazetari de la New York Times, Le Figaro, La Stampa sau de la Allgemeine Zeitung. Un spectacol rău comentat de marile ziare ale lumii poate fi aruncat lesne în derizoriu (cum i s-a întâmplat cu ani în urmă cu Oedip), dar lăudat poate aduce marele public la teatru, buluc.
     Dacă opera respectivă a avut două premiere, una la Praga (în 1787) și alta, un an mai târziu, la Viena, Andrei Șerban s-a gândit să facă și el două premiere: una pentru avanpremieră (cu două debuturi) și alta pentru premiera propriu-zisă (cu un cap de afiș deja redutabil, Sandor Csaba) cu două distribuții complet diferite. Și a invitat publicul, după un obicei al său devenit tradițional, la trei spectacole repetiții... gratis.
     Don Juan sau Don Giovanni este de fapt un mit extras din piesa de teatru „Seducătorul din Sevilla și oaspetele de piatră”, scrisă de Tirso de Molina (publicată în 1630), despre seducătorul absolut, care s-a răspândit în toată Europa, toate popoarele dând dovadă că au un Don Juan al lor.
     Molière, Oscar Wilde, Max Frisch și Da Ponte (libretistul lui Don Giovanni) au preluat povestea, fiecare adăugându-i sau eliminându-i un episod. Maupassant l-a actualizat dându-i numele de „Bel Ami”. Nici românii nu puteau să rămână mai prejos. Gib Mihăescu, Nicolae Breban au dat literaturii câte un Don Juan al lor, dar fără conotațiile mistice ale celorlați, ei preluând doar tema seducătorului.
     Don Juanul lui Nicolae Breban se numește Rogulski, iar al lui Gib Mihăescu, Manaru. Dar Don Juan în ultimă instanță este un personaj fictiv. Unul dintre seducătorii adevărați care a trăit, și-a scris memoriile și și-a notat cuceririle se numește Casanova, dar care, spre regretul multora n-a avut un Mozart să i le imortalizeze.
     La Opera Română, în regia lui Andrei Șerban și a veșnicei sale colaboratoare Daniela Dima, Don Giovanni, Leporello, Donna Anna și Donna Elvira, personajele clasice poartă costume moderne și evoluează în fața unor cuburi înalte, viu și divers colorate, care vor să fie castele, case, blocuri. Într-unul din ele se află o scară destul de înaltă pe care dintre când în când interpreții urcă sau coboară cântând!
     Celebrul Comandor, care de fapt stârnește toată drama, nu este omorât cu spada sau stiletul, cu care umblă în poșetă constant Donna Elvira încercând să se răzbune pe Don Giovanni care a părăsit-o, ci cu un pistol banal, într-o scenă destul de anonimă. Leporello este ciomăgit de țărani cu crose de golf, iar Zerlina este sedusă cu fraze meșteșugite și promisiuni de căsătorie, procedee tipice ale seducătorilor, sărutându-i-se piciorul descălțat! Eroul este urmărit în permanență de întregi echipe de operatori și cameramani, cărora le împarte fotografii ale sale cu autograf precum și cozilor nesfârșite de fanatice admiratoare care-l divinizează, dorind să devină victimele lui.
     Lista cuceririlor lui Don Giovani expusă de Leporello e destul de lungă: în Italia șase sute patruzeci, în Germania două sute treizeci și una, o sută în Franța, iar în Turcia nouăzeci și una, în Spania sunt deja o mie trei! Dar peste tot și toate s-a auzit clar, distinct, limba italiană și mai ales minunata muzică scrisă de Mozart, un amalgam de dramă și comedie, dirijată fără sincope de Ciprian Teodorașcu, deși uneori a acoperit soliștii. Au evoluat un mănunchi de cântăreți, unii dintre ei școliți și cu diplome impresionante din străinătate, de la profesori vestiți din care regizorul a reușit, prin teribilele și doctele sale mijloacele de persuasiune, să facă adevărați actori. Impresionează prin calitatea și acuratețea vocilor în regim mediu, dar mai ales prin sfâșierea lăuntrică pe care o conferă personajelor lor: Adrian Mărcan (un Don Giovanni cu plete autentice și cu o statură atletică), Justinian Zetea (Leporello), Tiberius Simu (Octavio), Iulian Sandu (Massetto), Marius Boloș (Comandorul) dar, mai ales, Ana Maria Olteanu (o revelație în Donna Anna), Simona Neagu (Donna Elvira), Antoaneta Bucur (Zerlina). Și dacă, mirare mare, finalul e încă tributar vechilor trucuri de teatru, cum ar fi „flăcările iadului” care izbucnesc din morminte înghițind eroul, regizorul nevrând să producă acel cutremur indicat de mit când tot ce e împrejur se prăbușește, ne mulțumim cu dramatismul muzicii mozartiene. Am văzut finalul acesta într-un spectacol al teatrului I. Vazov din Sofia, într-un turneu la București, în regia lui Alexander Morfov, în urmă cu câțiva ani, în care eroul era pur și simplu împietrit de o zgură ce curgea deasupra sa, acoperindu-l total așa cum scrie legenda.
     Ar mai fi de felicitat Corina Grămoșteanu pentru truculența variatelor costume moderne, minus cel al lui Leporello. Câteva zile am avut în urechi, mai tot timpul, încântătoarea muzică mozartiană și viața ni s-a părut mai veselă, mai bună, realizând că e bine să te întâlnești din când în când cu Andrei Șerban, dar și mai bine e să auzi permanent muzica marelui, inimitabilului Wolfgang Amadeus Mozart.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe