Newsflash
Cultură

Amintirile unui visător incurabil

de Claudia VOICULESCU - iun. 6 2013
Amintirile unui visător incurabil
   Să fi făcut, oare, actorul Candid Stoica un pariu cu sine, când, ieşind din cămaşa rolurilor pe care le-a interpretat pe scena Teatrului de Comedie, dar şi pe alte scene din ţară şi din străinătate, a intrat într-o cursă-maraton a patimii scrisului? Căci nu cred că acest om s-a apucat de scris dintr-o simplă vanitate sau dintr-o trufie. Mai degrabă s-a gândit să scoată din perisabil ceea ce trece precum „clipa cea repede“ şi să nemurească asta într-o scriitură colorată, fugace, vivace, despre „acele lucruri aiuritoare care se petrec în spatele scenei“ (aşa îşi intitulează voluminosul volum cu întâmplări dintre 1971 şi 1989, apărut la Editura Zip în 2008, prefaţat de Radu Beligan şi postfaţat de George Bălăiţă) şi nu numai. Să amintesc mai întâi că acest jurnal-cronică, absolut incitant, este o panoramă a vieţii din teatru şi din culisele acestuia, ca şi din viaţa cotidiană a Bucureştiului. Candid Stoica mai are în palmares, în ordinea apariţiei, două piese de teatru – „Mircea Şeptilici sau Ultimele două ore din viaţa unui artist“ (Ed. Zip, 2011) şi „Dosarul curvelor sau Paula şi Teodor sau Căsătorie ratată“ (Ed. Zip, 2011) – şi un volum de poezii, „Gânduri despre Sara“ (Ed. Zip, 2012).
   Anul acesta, i-a apărut al doilea jurnal (urmarea celui dintâi) intitulat Culise (Ed. Tipo Moldova), cuprinzând, ca-ntr-un panop­tic, anii 1990–2000, în 830 de pagini. Ur­mează încă să apară, cât de curând, la aceeaşi editură, un volum cuprinzând şase piese de teatru.
   În volumul de faţă, autorul, bântuit de nelinişti, trece prin filtrul observaţiei (uneori al reportofonului) tot ce se întâmplă în jurul său, asemeni unui seismograf care percepe mişcările sensibile ale tectonicii sufleteşti şi sociale. În carte sunt surprinse situaţii, scene de viaţă şi dialoguri savuroase sau demas­catoare ale diferiţilor directori de teatru ai momentului, redate după imprimarea lor, la faţa locului, autorul mărturisind că „ideile vin şi pleacă. Noi trebuie doar să întindem mâna să le luăm… Eu am fost şi am rămas un visător incurabil“. Visător-visător, dar cu ochii larg deschişi, urmărind lucrul, faptul exact, fără mistificări, fără artificii, în realitatea sa nudă.
   Faptele, întâmplările decurg filmic. Drumuri, turnee cu teatrul la Londra, în America, în Rusia, la Chişinău etc. Apoi alte şi alte situaţii, trăiri, aspecte din viaţa socială, politică, din viaţa apariţiilor editoriale şi câte şi mai câte, care întregesc un tot al vieţii din Bucureşti şi din ţările vizitate în acei ani. Printre altele, sunt descrise luările de atitudine ale actorilor care organizează un marş unde strigă lozinci ca „Iliescu, nu uita, asta nu e ţara ta!“ şi care merg apoi la Guvern pentru susţinerea unor revendicări salariale şi nu numai, iar autorul consemnează: „a treia zi de la marş, o delegaţie a artiştilor, compusă din L. Bălănuţă, I. Demian, M. Albulescu, M. Arvunescu şi alţi artişti de elită, aleşi pe sprânceană, a fost primită de Ion Iliescu; artiştii şi-au exprimat fiecare doleanţele, atât ale lor personale, cât şi cele ale breslei, iar «nea Nelu», pe post de receptor, i-a ascultat având pe buze zâmbetul lui caracteristic“.
   Autorul notează apariţiile de reviste, cărţi (el însuşi deschizând un stand de cărţi în incinta teatrului), preţurile produselor din piaţă, valoarea dolarului în raport cu leul românesc, întâmplări tragice (moartea actorului Marian Hudac la UNITER, pe când participa la sărbătorirea maestrului Horea Popescu). Scene hazlii, scene dureroase, scene palpitante, sub dictonul anului 1997: „Indiferent ce şi cât merge rău, aparenţele vor arăta că totul merge bine“.
   Cartea este un remember a ceea ce am trăit după 1989, deşi poveştile, cele mai multe, sunt din spatele scenei, cu abateri, ca să zic aşa, în şi spre diverse registre. Candid Stoica, cu o dibăcie şi o abilitate demne de invidiat, ne proiectează în viaţa cetăţii, în paradigmele sociale, într-o istorie pe care am trăit-o cu toţii, cu meandrele sale morale, politice, juridice. Plină de semnificaţii, fără nimic relativ, cartea se citeşte cu sufletul la gură, dând pagină cu pagină, să retrăim, să ne reamintim de proiectarea noastră în şi dinspre evenimentele acelor ani. Cartea este oglinda în care ar trebui să ne vedem spre confruntare cu noi înşine.
   Din fragmente, autorul recompune mozaical un tablou veridic, obligându-ne parcă la reflecţie. Stilul este simplu, fără înflorituri, altfel inutile în expunerea documentată a întâmplărilor. Clipa cea repede trecătoare e statornicită aici în imperisabil. Relatarea faptelor este cea a unui reporter versat, care consemnează lucid tot ceea ce vede, fără complexe pudibonde, care se ţine drept, ghicindu-i-se, în subtext, principiile etice şi morale după care s-a condus o viaţă.
   Cartea e vie, memorabilă, cu un stil colorat. Şi mă întreb: cine pe cine a trădat: actorul pe scriitor sau invers? Să se fi completat unul pe altul într-o căutare de sine?

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe