Newsflash
Cultură

Afişul... document istoric, publicitate, propagandă sau fenomen artistic?

de Dr. Raluca BULEA - mar. 15 2012
Afişul... document istoric, publicitate, propagandă sau fenomen artistic?

   Pentru Institutul Polonez din Bucureşti, anul 2011 a avut o dublă însemnătate. Pe de o parte, împlinirea a zece ani de existenţă şi de activitate în România. Pe de altă parte, marcarea, în perioada iulie-decembrie, a deţinerii preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene de către Polonia. Nu în ultimul rând, momentul a coincis şi cu schimbarea conducerii reprezentanţei din ţara noastră. Toate acestea meritau o atenţie deosebită şi se impunea să fie marcate şi aduse la cunoştinţa publicului aşa cum se cuvine. În toată perioada, au fost organizate numeroase evenimente culturale, însă anvergura şi importanţa cea mai mare a avut-o expoziţia găzduită cu ospitalitate şi eleganţă de Muzeul Naţional de Artă al României, intitulată „Istoria în 192 de imagini – Afişul polonez 1917–2007“, deschisă publicului larg din septembrie 2011 până în prima parte a acestui an. Vernisajul i-a adus împreună la Bucureşti pe ES dl Marek Szczygiel, ambasadorul Poloniei, dna Aleksandra Piatkowska, directorul Departamentului diplomaţiei publice şi culturale al Ministerului polonez al Afacerilor Externe, dnii Roland Chojnacki şi Jaroslaw Godun, foşti directori al Institutului Polonez din Bucureşti, dna Maja Wawrzyk, actualul director al instituţiei menţionate.

   Ţară cu îndelungată tradiţie în transmiterea de mesaje de toate genurile prin intermediul artei grafice şi a culorilor, însoţite sau nu şi de cuvinte, Polonia este primul loc din lume unde s-a înfiinţat şi funcţionează cu succes un muzeu al afişului. Creat în 1968 la Wilanów, vechea reşedinţă a regilor Poloniei, de lângă Varşovia, Muzeul Afişului reuneşte astăzi peste 55.000 de piese, dintre care au fost alese cu grijă şi exponatele aduse pentru publicul de la Bucureşti.

   Originile acestei manifestări deopotrivă artistice şi sociale se găsesc la sfârşitul secolului XIX, când a avut loc, la Cracovia, prima expoziţie de afişe, cu o listă de autori impresionantă, pe care se regăseau nume sonore precum Henri de Toulouse-Lautrec sau Alphonse Mucha. A fost, într-o anumită măsură, o deschidere a apetitului creatorilor din Polonia pentru această modalitate de exprimare, care permitea accesul la persoane de toate tipurile, indiferent de gradul lor de cultură sau educaţie. După proclamarea statului polonez, în urma Primului Război Mondial, afişul şi-a început cu adevărat traiectoria ascendentă şi a reuşit, încetul cu încetul, să devină un adevărat fenomen la nivel naţional, recunoscut şi în mediile artistice internaţionale, care a însoţit îndeaproape momentele zbuciumate din istoria recentă a Poloniei, pentru a le reda aşa cum se cuvine. Din acest motiv, expoziţia propusă de curatoarea Maria Kurpik (totodată şi directoarea Muzeului Afişului din Wilanów) nu este doar una de artă neconvenţională, ci şi una istorică.

   În perioada interbelică, cu care se deschide „călătoria“, se remarcă două mari direcţii de exprimare. Pe de o parte, afişele de informare şi propagandă, comandate de stat, ca sprijin în lupta pentru definitivarea graniţelor ţării. Pe de altă parte, se disting afişele comerciale, publicitare, culturale şi sportive, în condiţiile începutului dezvoltării unei pieţe libere. Putem astfel vedea, cu o urmă de zâmbet pe buze, reclame pentru fiare de călcat şi maşini de spălat demult ieşite din uz, care, la vremea creării afişelor, erau „ultimul răcnet“ în domeniu. În acelaşi timp, facem şi o incursiune în lumea filmului sau a teatrului liric, căci marii actori, cântăreţi sau regizori s-au bucurat de o atenţie deosebită din partea creatorilor polonezi de afişe.

   Din păcate, acest entuziasm al creaţiei avea să fie îndreptat în direcţii deloc paşnice, odată cu izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial. Lăsând la o parte aspectele plăcute ale vieţii, în 1939, afişele aveau să revină la chemările de luptă şi la încurajarea patriotismului polonezilor, sau la mesaje care informau populaţia despre mersul războiului în plan internaţional. După 1945, nou instauratul regim comunist a folosit afişul pentru propaganda de partid, pentru a susţine „binefacerile“ sistemului şi… prietenia cu Uniunea Sovietică. Deşi cenzura era foarte aspră şi doar prietenii regimului puteau trece de ea nevătămaţi, răspunsul artiştilor care se dedicau afişului nu a întârziat să sosească. Au fost create, din această nevoie, noi modalităţi de comunicare cu publicul, care provocau reacţii intelectuale şi emoţionale şi erau capabile să transmită mesaje sugerate, mascate, care cu greu ar fi putut să se identifice la o primă privire neavizată. Această perioadă, a anilor 1950–1960, este cea în care a luat naştere cu adevărat „Şcoala poloneză de afiş“, cea care, ulterior, avea să facă parte din mişcarea de luptă împotriva comunismului, prin prezentarea acţiunilor „Solidarităţii“ şi nu numai.

   Ultimii douăzeci de ani i-au permis afişului să renunţe la luptă şi să se întoarcă la misiunea sa iniţială, cea de susţinere a campaniilor publicitare şi a evenimentelor sociale, artistice şi educative. Se poate spune că un cerc a fost închis şi că existenţa acestei modalităţi de exprimare îşi continuă adaptarea la realităţile prezente, inclusiv prin utilizarea noilor tehnici digitale pentru creaţia grafică.

   Părăsind expoziţia, după această plimbare retrospectivă, nu putem decât să aşteptăm cu interes o eventuală abordare tematică a unora din direcţiile descoperite sau o retrospectivă a anilor de la căderea comunismului până în prezent.    Revenind în 2012, Institutul Polonez ne propune un alt an aniversar, dedicat personalităţii lui Janusz Korczak (născut Henryk Goldszmit), medic pediatru şi renumit pedagog, la împlinirea a 70 de ani de la moartea acestuia şi a 100 de ani de când a fondat celebrul orfelinat de pe strada Krochmalna (astăzi Jaktorowska) din Varşovia. Între realizările care se leagă de numele lui Korczak, se distinge Convenţia ONU pentru Drepturile Copilului, adoptată în 1989, dar bazată pe conceptele filozofice şi pedagogice ale medicului polonez.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe