De câteva săptămâni bune, telefonul sună
necontenit. Jumătate din apeluri nu sunt pentru a solicita o programare, nici
pentru vreo urgenţă. Sunt pacienţii care au primit cardul de asigurat şi care
vor să se sfătuiască cu medicul de familie: „Ce să fac cu el, doamna doctor?“.
Majoritatea bolnavilor vin cu cardul la cabinet pentru că aşa au citit în
scrisoare: „La următoarea vizită la medic să vă prezentaţi cu această scrisoare
şi cu cardul“.
Constat, cu îngrijorare, cât haos şi câtă
birocraţie există în sistemul nostru medical şi cât de prigonite sunt cadrele
medicale, iar Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) nu este deloc unic şi
nici integrat. Cum de s-a ajuns atât de rău? Medicul de familie este,
într-adevăr, consilierul pacientului, dar pe probleme de sănătate, nu
administrative, juridice sau de altă natură. Societatea românească susţine
pregătirea unui medic pentru ani buni de studiu şi e păcat de sacrificiile şi
eforturile făcute de fiecare în parte dacă medicul este transformat într-un simplu
funcţionar, într-un ghişeu de informaţii, într-un robot. Actul medical este
alterat din cauza restricţiilor, a sistemului informatic care dă erori, a
grijii medicilor de a nu greşi completarea actelor, cu atenţia la coduri,
protocoale, steluţe şi diezi. Timpul alocat consultaţiei se reduce, de la un an
la altul, în favoarea asistenţei tehnice a calculatorului, a imprimantelor
(matriceale şi cu laser), iar asistenţa medicală a pacientului depinde de
funcţionarea SIUI, a internetului, a token-ului
cu semnătura electronică şi a celorlalte dispozitive periferice.
Privind în urmă, la începutul reformei
sanitare, în anul 1999, îmi amintesc că am pornit cu entuziasm şi încredere
spre privatizarea sistemului medical. Noi, medicii de familie, fiind în prima
linie am înţeles că sunt probleme organizatorice care urmau să fie remediate
într-un termen scurt. Astfel, am acceptat lista lunară transmisă de casa de
asigurări cu persoanele înscrise care aveau codul numeric personal (CNP) eronat
şi ne-am anunţat pacienţii, îndrumându-i spre serviciul de evidenţă a
populaţiei, pentru a li se corecta CNP. După finalizarea bazei de date privind
evidenţa populaţiei a apărut o nouă problemă, cea a codurilor dublate: unii
pacienţi se înscriseseră la doi medici de familie şi trebuiau să se decidă
pentru unul singur. Problema a fost rezolvată şi de data aceasta de medicii de
familie, care s-au lovit imediat de o nouă problemă: distribuirea carnetelor de
asigurat. Aceste documente trebuiau ridicate de medicii de familie de la casele
judeţene de asigurări, pe bază de semnătură şi borderou, urmând a fi
distribuite pacienţilor, tot pe bază de semnătură, tot cu borderou, după ce în
prealabil se verifica veridicitatea datelor personale înscrise pe carnet. La
eliberarea carnetului se decupa un cupon semnat şi parafat de medicul de
familie, care trebuia înapoiat la casa de asigurări, însoţit de un borderou în
dublu exemplar. „Cuponiada“ – cum am numit-o noi – a fost un proiect destinat
eşecului, fără finalitate şi fără utilitate, soldat cu pierderea unui timp
preţios, care nu a mai putut fi acordat îngrijirii pacienţilor. Privind în
urmă, constat că, în ciuda acestor probleme administrative, calitatea actului
medical nu era alterată de erori SIUI, nici de funcţionarea serverului sau a
imprimantelor.
SIUI a fost implementat la nivel naţional în
anul 2010, având sprijinul medicilor de familie, care îşi puneau speranţele în
încheierea erei borderourilor şi în reducerea birocraţiei. La scurt timp am
constatat că avem de-a face cu un SIUI bolnav, cu simptome ciudate, necunoscute
cadrelor medicale. Au apărut dificultăţi în înregistrarea serviciilor medicale
în SIUI, consultaţia nu putea fi urmată de eliberarea reţetei din cauza unor
mesaje de genul „Pacientul selectat este decedat“ sau „Pacientul nu este
asigurat“, deşi pacientul era viu, în cabinet, cu dovada de asigurat în mână.
De atunci, medicii testează zilnic SIUI, iar sesizările medicilor determină
upgradarea SIUI, cu versiuni actualizate periodic, în funcţie de problemele
apărute. Pe lângă problemele SIUI şi obligativitatea de a înregistra serviciile
medicale în sistemul informatic, a rămas şi obligativitatea de a înregistra
aceleaşi date şi în fişa pacientului, şi în registrele medicale. Munca
birocratică a cadrelor medicale s-a dublat, afectând şi mai mult timpul acordat
pacientului.
Reţeta
electronică şi implementarea ei au fost susţinute de medicii de familie cu
speranţa debirocratizării sistemului. Au fost chiar medici care au participat
la implementarea acestui program şi au primit o bonificaţie pentru munca lor de
testare. Din păcate, reţeta electronică trebuie tipărită şi pe suport de
hârtie, semnată şi parafată de medic, deşi toţi medicii de familie au semnătură
electronică şi reţeta este validată online în sistem.
Ordinul
privind distribuirea cardului de sănătate de medicii de familie a fost picătura
care a umplut paharul frustrărilor acumulate în ani întregi de muncă
birocratică inutilă, improprie profesiei medicale. Reprezentanţii noştri au
transmis mesajul categoric al medicilor de familie şi au reuşit să convingă
decidenţii că distribuirea cardului nu reclamă cunoştinţe şi abilităţi
medicale. Va urma iniţializarea cardului, care poate fi efectuată de orice
furnizor de servicii medicale, însă inscripţionarea datelor va fi realizată
doar de medicul de familie. O altă muncă birocratică va afecta timpul acordat
pacienţilor.
Atenţia medicilor de familie este îndreptată acum spre cititorul de
card: să fie compatibil cu sistemul de operare, să fie dotat cu tastatură şi
afişaj, să aibă tastele bine conturate, astfel încât pacienţii să tasteze uşor
pinul. Urmează perioada de testare a cardului, în care vom diagnostica erorile
legate de incompatibilitatea cardului cu SIUI, cu sistemul de operare,
problemele legate de cititoare, de pin etc.
E
prea mult! Noi, medicii, dorim să ne tratăm pacienţii, nu să testăm programe
informatice. Nu dorim să ne schimbăm profesia, am investit prea mult în
pregătirea noastră profesională şi pacienţii noştri au nevoie de noi. Trebuie
să readucem pacientul în centrul sistemului medical românesc şi să-i acordăm
atenţia de care are nevoie. Acum, în al doisprezecelea ceas.
Medicii de familie, dar şi cei de alte
specialităţi, interesaţi să publice la această rubrică sunt invitaţi să ne
scrie la adresa inprimalinie@viata-medicala.ro |