Ars Medici

Variaţiile structurale ale genomului uman – baza medicinii personalizate (2)

de Prof. dr. Mircea COVIC - feb. 14 2012
Variaţiile structurale ale genomului uman – baza medicinii personalizate (2)
   Descoperirea multitudinii şi diversităţii variaţiilor structurale ale genomului uman (SNPs, indels, CNVs ş.a. – descrise în articolul precedent), care, prin configuraţia lor specifică, determină individualitatea genetică a fiecărei persoane, a deschis calea medicinii personalizate. Numeroase studii, realizate după finalizarea (în 2004) a Proiectului Genomul Uman (PGU), au demonstrat că aceste variaţii au o contribuţie semnificativă la evidenţierea diferenţelor individuale de răspuns la agresiunile mediului, susceptibilităţii la bolile comune ale adultului şi eficienţei acţiunii medicamentelor. Translaţia şi implementarea cercetărilor experimentale în clinică, la patul bolnavului, necesită însă depăşirea a patru obstacole majore:
   Identificarea şi catalogarea completă a tuturor tipurilor de variaţii structurale (frecvente şi rare) în populaţii diferite;
   Corelarea variantelor specifice sau a unor combinaţii ale acestora cu riscul diferit la bolile comune şi eficienţa unor intervenţii terapeutice;
   • Secvenţierea genomului personal, mai rapidă şi la un cost acceptabil, pentru a stabili profilul individual al variantelor structurale genomice;
   Interpretarea „în timp real“, de către medici, a informaţiilor privitoare la structura genomului pacienţilor, pentru a stabili fie măsuri adecvate de prevenire a bolii la persoanele cu risc, fie o schemă terapeutică individualizată (cu maximum de beneficii şi minimum de efecte adverse).
   Primele trei acţiuni au fost deja abordate, prin colaborarea amplă a cercetătorilor din diferite ţări, şi se speră că în 10–15 ani rezultatele vor fi operaţionale în medicina clinică; ele trebuie dublate de o pregătire susţinută a tuturor practicienilor, pentru a deveni capabili să aplice progresele medicinii genomice în folosul pacienţilor.
   Identificarea şi cartografierea variaţiilor structurale din genomul uman a început în 2002 odată cu lansarea proiectului internaţional HapMap. Obiectivul principal al proiectului a fost realizarea unei hărţi haplotipice a genomului uman, care să descrie modelele comune ale distribuţiei variantelor structurale ce interesează un singur nucleotid („single nucleotid polymorphism“ – SNP), cu scopul facilitării cercetărilor care urmăresc identificarea variantelor structurale ce afectează sănătatea, boala şi răspunsul organismelor la medicamente şi factori de mediu. Soluţia cea mai bună pentru stabilirea acestor corelaţii ar fi fost secvenţierea completă a genomului la persoane cu şi fără o anumită boală dar, în 2002, această soluţie nu era posibilă din cauza costurilor ridicate şi timpului îndelungat pentru secvenţierea întregului genom. Proiectul HapMap propunea o „scurtătură“, studiind numai SNPs frecvente, ale căror alele se întâlnesc la cel puţin 5% din populaţie.
   Pentru a înţelege logica proiectului HapMap, să ne reamintim că, în populaţie, la persoane diferite, un acelaşi segment de ADN dintr-o anumită regiune cromozomială poate prezenta, în anumite situsuri, două variante („alele“) ale unui singur nucleotid (SNPs). De exemplu, în secvenţa nucleotidică din figura alăturată (a) trei nucleotide diferă de la o persoană la alta, prezentând alelele C/T, G/A şi G/A, celelalte nucleotide fiind identice. S-a stabilit că alelele unor SNPs vecine, situate liniar pe un singur cromozom din perechea de omologi, sunt corelate, formând o combinaţie specifică, care se transmite împreună, „în bloc“, de la părinţi la descendenţi, numită haplotip. În aceeaşi figură (b) sunt prezentate 20 de SNPs comune (care se găsesc intercalate într-o secvenţă de ADN de circa 6.000 de nucleotide), ce formează împreună un haplotip; în populaţie, indivizi diferiţi au haplotipuri diferite. Asocierea puternică între SNPs dintr-o regiune permite ca, prin identificarea numai a câtorva SNPs (numite SNPs „etichetă“), alese cu grijă – A/G, T/C şi C/G, din aceeaşi figură (c) – să se reconstituie restul SNPs din haplotip. De exemplu, în figură (b), modelul A-T-C este caracteristic haplotipului 1, C-A-A haplotipului 2 etc.
   ProiectulHapMap s-a desfăşurat în trei faze, diferite prin numărul de SNPs analizate, numărul de persoane şi populaţii studiate şi tehnicile folosite. În fazele I (2005) şi II (2007) au fost cartografiate 3,1 milioane de SNPs comune1(1 la 1.000 pb), la 270 de persoane (90 de „trios“ – doi părinţi şi un copil) din patru populaţii din Europa, Africa şi Asia. Faza III (HapMap3), finalizată în septembrie 2010, a permis – prin ameliorarea tehnologiilor utilizate – analiza altor 1,6 milioane SNPs (mai rare) dar şi a 1.610 variaţii ale numărului de copii (CNV), ce acoperă 12% din genom, la 1.184 de persoane, din 11 populaţii diferite. Am subliniat aceste detalii pentru a evidenţia rezultatele deosebite ale acestui proiect, care fac din HapMap un instrument performant pentru identificarea genelor de susceptibilitate la boli comune. Pe baza cartografierii pe cromozomii umani a markerilor polimorfici de tip SNPs, s-au dezvoltat tehnici de genotipare cu debit mare, de tipul hibridării pe microreţele („microcipuri“) ADN, care, printr-o singură „scanare“ a ADN al unei persoane, determină simultan tipul şi poziţia a circa un milion de SNPs din întregul său genom.
   În ultimii cinci ani, s-a realizat un salt spectaculos al tehnologiilor de secvenţiere a ADN, care au înregistrat o creştere progresivă a preciziei şi vitezei, concomitent cu reducerea semnificativă a costurilor. A fost astfel posibilă analiza genomului diploid (şase miliarde de nucleotide) al unor persoane2, iar primele rezultate (2007–2008), comparate cu secvenţa de referinţă (haploidă) determinată prin PGU (2004), au evidenţiat marea diversitate a variaţiilor structurale, dar mai ales faptul că procentul lor este de patru-cinci ori mai mare decât se stabilise iniţial (0,1% în schiţa genomului uman din 2001). În aceste condiţii, s-a lansat, în 2008, proiectul „1.000 de genomuri“, care îşi propune stabilirea unui catalog complet şi detaliat al tuturor variantelor structurale, comune şi rare, în diferite grupuri etnice, care să permită determinarea riscurilor de boală şi personalizarea tratamentului.
   După catalogarea şi cartografierea celor mai frecvente variaţii structurale din genomul uman şi introducerea tehnicilor de genotipare cu debit mare pe microreţele (cipuri) ADN de tip SNPs, s-au iniţiat studii de asociere la nivelul întregului genom („genome-wide association studies“ – GWAS) între diferite variante structurale şi genele de susceptibilitate la boli comune. Aceste studii se bazează pe ipoteza că genele de susceptibilitate se asociază mai frecvent decât ne aşteptăm3 cu anumiţi markeri genetici (SNPs) ce definesc o anumită regiune genomică sau haplotip. Prin scanarea unui milion de SNPs din întregul genom la un grup de bolnavi şi la un grup control se poate stabili dacă un haplotip (definit printr-un anumit marker, SNPs „etichetă“) are o frecvenţă semnificativ mai mare la bolnavi comparativ cu martorii sănătoşi; în acest caz, se poate presupune că în regiunea respectivă se află o genă implicată în patogenia bolii. Identificarea „genei candidat“ (diferită de markerul SNPs ce caracterizează regiunea) şi determinarea mecanismului prin care această genă participă la producerea bolii necesită, evident, investigaţii ulterioare.
   Până în 2011, au fost efectuate peste 1.200 de studii de asociere la nivelul întregului genom (GWAS), care au examinat peste 200 de boli comune, identificându-se peste 4.000 de SNPs asociate cu diferite boli multifactoriale. Aceste asocieri sunt concordante cu ipoteza „boală comună – variantă comună“, potrivit căreia influenţele genetice în susceptibilitatea la boli comune sunt atribuite unui număr limitat de variante prezente la mai mult de 1–5% din populaţie. Printre primele succese ale acestor studii se numără identificarea unor gene asociate cu degenerescenţa maculară (CFH), boala coronariană (CDKN2A/2B), dislipidemii (SORT1), poliartrita reumatoidă (TRAF1–C5), diabetul zaharat (TCF7L2; SLC30A8; CDKAL1), astmul bronşic (ORMDL3; GSDML), obezitatea (INSIG2, FTO) etc.
   Identificarea genelor de susceptibilitate deschide calea medicinii predictive, ce va permite depistarea precoce a persoanelor cu risc crescut pentru anumite boli comune şi iniţierea unor măsuri preventive personalizate. Paradoxal, cu toate rezultatele obţinute, progresele făcute în descifrarea rolului factorilor genetici în vulnerabilitatea (şi deci riscul) la bolile complexe, multifactoriale sunt încă modeste. Explicaţiile posibile şi perspectivele de viitor vor fi discutate într-un alt articol.
   Descifrarea mecanismelor patogenice în care sunt implicate genele de susceptibilitate va permite noi abordări terapeutice. De exemplu, studiile GWAS în degenerarea maculară legată de vârstă (una din cauzele principale de tulburări ale vederii centrale peste 50 de ani şi apoi orbire) au identificat la bolnavi două SNPs situate în gena CHF pentru factorul complement H, care cresc răspunsul inflamator (mediat de calea alternativă a sistemului complement) în maculă; acest fapt surprinzător a generat cercetări promiţătoare privind identificarea persoanelor cu risc crescut de a face degenerare maculară peste 50 de ani şi dezvoltarea unor terapii inhibitorii ce implică sistemul complement.
   Dacă identificarea factorilor de risc individual la anumite boli comune defineşte latura „predictivă şi preventivă“ a medicinii genomice, corelarea unor variante structurale specifice ale genomului uman cu eficienţa unor intervenţii terapeutice deschide calea „medicinii personalizate“, deoarece adaptează şi optimizează terapia la profilul genetic al pacientului, ajustând-o la necesităţile sale. În articolul anterior exemplificam această idee cu prezentarea variantelor genetice asociate cu răspunsul diferit la tratament al bolnavilor în hepatita cronică cu virus C. Se pot da şi alte exemple care demonstrează că medicaţia personalizată poate fi definită prin sintagma „medicamentul potrivit pentru pacientul potrivit, la momentul optim şi în doza adecvată“. Cercetările de farmacogenomică efectuate până în prezent sunt promiţătoare, justificând un optimism temperat în realizarea terapiei personalizate. Dar, despre toate acestea vom discuta, de asemenea, în articolele viitoare.
   Implementarea clinică a medicinii genomice va necesita însă depăşirea altor obstacole. Cel mai important este reprezentat de necesitatea introducerii unor tehnologii de secvenţiere a genomului personal, rapide şi la un cost acceptabil, pentru ca determinarea profilul individual al variantelor structurale genomice să fie accesibilă în practica curentă. Progresele realizate în această direcţie sunt uluitoare: la 10 ianuarie 2012 (o dată ce ar putea deveni „ziua genomului“), două companii concurente (Ilumina Inc. şi Life Technologies Corp.) au anunţat realizarea unor nanomaşini de secvenţiere capabile „să citească“ genomul uman în 24 de ore, la preţul de 1.000 de dolari per genom, considerat de mult timp „o piatră de hotar“ în genomică. Se apropie momentul în care secvenţierea completă a genomului uman va deveni o metodă de rutină a arsenalului diagnostic. Aceasta ridică însă noi şi delicate/dificile probleme pentru medici, dar şi pentru sistemul de sănătate publică şi pacienţi:
    • Cine va beneficia de secvenţierea completă a genomului?
    • Când ar trebui făcută această secvenţiere în decursul vieţii individului?
   • Cine va interpreta informaţiile obţinute despre structura genomului pacienţilor, pentru a stabili fie măsuri adecvate de prevenire a bolii la persoanele cu risc, fie o schemă terapeutică individualizată (cu maximum de beneficii şi minimum de efecte adverse) elaborată „în timp real, la patul bolnavului“?
    • Cum vor putea fi evitate eventualele discriminări (la angajare, la asigurare) produse de „scurgerea“ de informaţii genomice personale (de exemplu, riscul de boală)?
   Cert este că implementarea clinică a medicinii genomice este o problemă „de viitor apropiat“, pentru care toţi clinicienii trebuie să fie „cognitiv pregătiţi“.

Notă autor:

1Ele reprezintă aproximativ 30% din cele peste zece milioane de SNPs cunoscute, la momentul respectiv.
2Printre acestea se numără şi milionarul Dan Stoicescu, fostul patron al companiei farmaceutice româneşti Sindan.
3Acest fenomen genetic se numeşte „dezechilibru de înlănţuire“.