Scolioza congenitală reprezintă un capitol care suscită un interes deosebit
în domeniile neonatologiei, pediatriei, pneumologiei, ortopediei pentru adulţi,
dar mai ales în ortopedia pediatrică. Actualmente sunt consemnate trei
clasificări, cea mai utilizată fiind clasificarea Winter.
Şcoala românească de
ortopedie pediatrică îşi aduce contribuţia în cadrul acestui domeniu cu o nouă
clasificare ce structurează malformaţiile coloanei vertebrale din punct de
vedere etiologic, biomecanic, prognostic şi terapeutic.
Scolioza congenitală este o
malformaţie complexă a rahisului, care, de regulă, este însoţită de alte
malformaţii asociate ce creează – medicului curant, pacientului, dar mai ales
familiei – o serie de mari probleme. Din punct de vedere practic, această
diformitate a rahisului poate fi abordată atât sub aspectul severităţii
deformării, cât şi al indicaţiei terapeutice.
Clasificarea scoliozei congenitale
are din acest punct de vedere o importanţă majoră. Obiectivul medicului curant
este ca, la finele perioadei de creştere, să obţină un rahis fără
dezechilibru al umerilor şi bazinului şi fără deficit neurologic. În
principiu, succesul tratamentului se obţine când diagnosticul este stabilit
precoce, înaintea apariţiei unei curburi largi, severe şi rigide. Cercetările ştiinţifice
fundamentale au stabilit ca factori de risc, greu de apreciat clinic, expunerea
gravidelor la monoxidul de carbon, diabetul gestaţional şi administrarea
diazepamului la gravidele epileptice. Transmiterea genetică este deocamdată
superpozabilă, având în vedere atât multitudinea malformaţiilor ce se pot
asocia, cât şi prezenţa acestei malformaţii în cadrul anumitor afecţiuni cu
transmitere genetică certă.
Scoliozele congenitale pot
prezenta malformaţii segmentare, dispuse la diverse niveluri. Când acestea sunt
situate de părţi opuse, configuraţia rahisului se poate menţine echilibrată, cu
sau fără prezenţa unei curburi scoliotice.
Conceptual, clasificarea
scoliozelor congenitale trebuie să conţină, în limita datelor acumulate,
diagnosticul cu referire la date embriologice, anatomopatologice, biomecanice,
de potenţial evolutiv şi terapeutice.
Prima clasificare a scoliozelor
congenitale a fost făcută de Winter şi colab. în 1968 pe un lot de 234 de
pacienţi. Această clasificare a avut la bază investigarea pacienţilor cu
ajutorul radiografiei clasice. Tipurile de malformaţii descrise de Winter au
corespuns definiţiei ulterioare a scoliozei congenitale, aceasta fiind definită
ca o malformaţie prin defect de formare, de segmentare sau mixt (tabelul 1).
Scoliozele echilibrate reprezintă aproximativ 26% din totalul scoliozelor
congenitale şi nu necesită intervenţii operatorii: 11% sunt neevolutive şi 15%
prezintă deformări minime. Majoritatea scoliozelor congenitale (74%) prezintă,
în evoluţie, deformări marcate, cu tulburări cardiace şi respiratorii şi impun
tratament chirurgical.
În 2004, Imagama şi colab. au
elaborat o clasificare a scoliozelor congenitale având în vedere erorile de
formare şi combinaţiile structurale dintre componenta anterioară şi posterioară
a vertebrelor. Studiul a analizat, cu ajutorul CT-3D, o serie de pacienţi cu
malformaţii rahidiene congenitale şi a adus în discuţie asocierea diformităţilor
celor două componente, pentru a orienta medicul privind complexitatea
leziunilor malformative (tabelul 2).
Kawakami a clasificat, în 2009, pe
baza unui studiu CT şi CT-3D realizat pe un lot de 150 de pacienţi, scoliozele
congenitale în patru tipuri de anomalii: simple, multiple, complexe şi
pur segmentare (tabelul 3).
În clinica „Prof. dr. Alexandru
Pesamosca“ a Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii „Maria Skłodowska Curie“
Bucureşti s-au analizat, în anul 2014, 56 de pacienţi cu scolioze congenitale,
aflaţi în evidenţa clinicii în perioada 2000–2013, din care au fost operaţi,
prin diverse procedee, 42 de pacienţi.
Analiza statistică şi tipul de
malformaţii prezente la pacienţii studiaţi nu ne-a permis încadrarea tuturor în
clasificările deja amintite. Gruparea cazurilor în baza de date cunoscută din
literatură şi încadrarea celorlalţi pacienţi a configurat o nouă clasificare,
cuprinzând două grupuri mari, în funcţie de predominanţa deviaţiilor rahisului
în plan coronal şi în plan transversal: scolioze cu dezechilibru
longitudinal şi dezechilibru rotaţional.
CLASIFICAREA BURNEI-GAVRILIU
A. Scolioză congenitală cu dezechilibru longitudinal
A1. prin defect de formare cu sau fără defect de fuziune a centrilor de
osificare
a. vertebră trapezoidală
b. hemivertebră
segmentată semisegmentată
nesegmentată
adiacente (succesive)
alternante unilateral (intermitente)
alternante bilateral:
compensată decompensată
c. hemicorp
A2. prin defect de segmentare
a. unilateral
bară longitudinală unilaterală
b. bilateral bloc vertebral
A3. mixte
hemivertebră şi bară de partea opusă
hemivertebră, blocuri vertebrale şi bară longitudinală
B. Scolioză congenitală cu dezechilibru rotaţional
B1. prin efect de tragere a rahisului
punţi osoase cu sinostoză congenitală transversă-sacrată
B2. prin efect de împingere a rahisului
megapofiza procesului transvers L5
B3. prin efect mixt (împingere şi tragere)
agenezia de sacru cu malpoziţia hemibazinului
Scoliozele cu dezechilibru
longitudinal au ca substrat anatomopatologic defecte de formare, de
segmentare şi mixte.
Defectul de formare constă
în prezenţa unor vertebre trapezoidale, la care una din jumătăţile somatice
este hipoplazică şi cu pediculul de dimensiuni mult mai reduse, comparativ cu
cea de partea opusă. Defectul de formare mai poate consta şi în prezenţa unei
hemivertebre care, de regulă, are un singur pedicul (fig.1).
Hemivertebra poate fi segmentată, semisegmentată sau nesegmentată. Hemivertebra
segmentată dispune de un disc supra- şi subiacent, cea semisegmentată de un
singur disc, cealaltă faţetă a acesteia fiind reprezentată de un ţesut fibros
lamelar, iar cea nesegmentată este delimitată de două lamele fibroase, supra- şi
subiacente. Există cazuri cu mai multe hemivertebre ce pot fi situate fie de
aceeaşi parte, fie bilateral. Atunci când sunt situate de aceeaşi parte,
acestea pot fi adiacente (hemivertebre succesive) (fig. 2) sau
intercalate de vertebre normale, alternante unilateral (intermitente) (fig. 3).
Atunci când sunt situate bilateral (alternante bilateral), vorbim de o dublă
scolioză care poate fi compensată (fig. 4), dacă între cele două
hemivertebre există mai puţin de cinci vertebre normale, sau decompensată (fig.
5), dacă între cele două hemivertebre există mai mult de cinci vertebre
normale.
Defectul
de segmentare este reprezentat de o bară situată de o
parte a coloanei, care este concavă şi se poate întinde peste două, trei sau
chiar mai multe vertebre. O altă formă de defect de segmentare este reprezentată
de sinostoza sau sincondroza circumferenţială a două sau mai multe vertebre, ce
poate fi simetrică (brahispondilie) sau asimetrică (bloc vertebral scoliotic).
Defectul mixt sau bilateral
este reprezentat de o bară asociată cu una sau mai multe hemivertebre segmentate
situate de partea opusă (fig. 6). Acest tip de defect are potenţialul
evolutiv cel mai mare, de aceea se impune o evaluare corectă şi o intervenţie
operatorie la momentul oportun pentru a evita posibilele complicaţii grave.
Scoliozele cu dezechilibru rotaţional
au caracteristic predominanţa rotaţiei vertebrale în raport cu deviaţia în
plan coronar. Aceste scolioze sunt secundare unei malformaţii congenitale,
vertebrale şi/sau pelvine ce au ca efect principal rotaţia vertebrelor prin
tragere, împingere sau mixt (fig. 7). De regulă, scolioza şi rotaţia
vertebrelor nu sunt prezente la naştere. În timpul creşterii şi dezvoltării,
iniţial, apare rotaţia vertebrelor însoţite de tulburări ale mersului şi apoi
deformaţia scoliotică.
Potenţialul evolutiv depinde de
tipul de malformaţie. Prin comparaţie cu creşterea normală a coloanei
vertebrale apariţia şi evoluţia curburii sunt date de potenţialul asimetric de
creştere a părţii convexe comparativ cu partea concavă. O clasificare a
prognosticului curburii ar putea fi sintetizată astfel:
1. hemivertebră segmentată complet
(două cartilaje de creştere) cu o bară controlaterală ce se poate agrava în
zece ani;
2. bară unilaterală nesegmentată;
3. două hemivertebre consecutive
segmentate complet;
4. hemivertebră segmentată
complet;
5. hemivertebră semisegmentată;
6. vertebră cuneiformă
(corespunzătoare unui defect de formare parţial);
7. hemivertebră încarcerată (sunt
mai mici şi induc o mai mică deformare, hemivertebra fiind situată într-un bloc
fără potenţial de creştere, pediculii rămân în general normal aliniaţi).
Conceptele prezente privind
tratamentul se află într-o continuă adaptare pentru fiecare tip de diformitate
în parte. Astfel, chirurgul nu mai este nevoit să aleagă între o coloană
„lungă“ dar incurbată şi o coloană dreaptă dar „scurtă“. Se acceptă faptul că
niciun tratament nu poate să corecteze complet efectele unei erori congenitale
apărute în conformaţia coloanei vertebrale. De aceea, tratamentul trebuie
adaptat fiecărui tip de malformaţie spinală în parte, permiţând o creştere cât
mai armonioasă a rahisului.
În comparaţie cu alte clasificări,
aceasta este mai cuprinzătoare: înglobează clasificarea lui Winter,
sistematizează în funcţie de dispoziţia spaţială a hemivertebrelor gradul de
echilibru al diformităţilor şi introduce deviaţiile scoliotice induse numai de
prezenţa hemicorpului.
Pe lângă elemente definitorii
legate de formele malformative de formare şi segmentare, sunt incluse şi
cazurile mai rare ce nu pot fi cuprinse în alte clasificări. Clasificarea are
utilitate practică, diagnostică, terapeutică şi prognostică, având ca substrat
explorarea imagistică.
Clasificarea poate fi etichetată
ca fiind imagistică, bazată pe date embriologice, anatomopatologice,
biomecanice, cu valoare apreciativă asupra potenţialului evolutiv şi atitudinii
terapeutice.