Newsflash
Ars Medici

Repere culturale vieneze

de Dr. Cătălina PANAITESCU - dec. 25 2009
Repere culturale vieneze

În afară de magia târgurilor de Crăciun, strălucitoare ca întotdeauna, Viena oferă, în această iarna amatorilor de pictură o ocazie deosebită: impresionism, expresionism şi simbolism, în două din cele mai renumite muzee ale oraşului. Astfel, muzeul „Albertina“ găzduieşte până la 10 ianuarie 2010 expoziţia Lumina în tablouri, constituită în jurul a 75 de capodopere ale impresioniştilor francezi împrumutate de la Muzeul „Wallraf-Richartz“ şi Fundaţia Corboud din Köln. Caillebotte, Cézanne, Courbet, Degas, Gauguin, Manet, Monet, Pissaro, Renoir, Signac, Sisley, Toulouse-Lautrec şi Van Gogh sunt prezentaţi sub aspectul inedit al tehnicilor şi metodelor folosite în realizarea pânzelor. (...)

Buni cunoscători ai principiilor teoretice ale opticii, majoritatea dintre ei au folosit cunoştinţele vremii despre emisia, absorbţia şi propagarea luminii, realizând o
cromatică pură şi tuşeuri fine care par trasate lejer, sub inspiraţia momentului. Cât de „spontan“ au fost însă create multe dintre picturile expuse aflăm din această expoziţie în care cinci ani de studiu cu ajutorul razelor X şi analizei chimice a culorilor folosite au relevat schiţele, desenele, schimbările de compoziţie şi
retuşurile cromatice care se ascund în spatele unora dintre ele. Mai mult decât frământările artistului, ele reflectă uneori şi progresele tehnice ale vremii în ceea ce priveşte procesul de fabricaţie şi ambalare a vopselelor, noile ustensile, palete, cutii, care au permis lucrul în exterior (dovedit, de exemplu, prin descoperirea, în vopseaua tablourilor, a unor seminţe de plante, fire de nisip sau insecte).
     Explicaţiile fiziologice ale percepţiei luminii şi descoperirile privind legile contrastului simultan al culorilor au condus în timp la cristalizarea esteticii neoimpresioniste, cu tehnica „pointillism“-ului şi mai târziu, ca reacţie la fragmentarea excesivă adusă de aceasta, la arta fauviştilor, care sunt şi ele reprezentate în expoziţie. Studii de compoziţie alăturate, reproduceri realizate cu scopul de a reda intensitatea culorilor dintr-un tablou la data pictării lui, dar şi falsuri expuse lângă originale sunt alte puncte de interes.
     Muzeul „Leopold“, situat la doi paşi de centrul istoric al Vienei, adăposteşte cea mai mare colecţie Egon Schiele. Picturile lui plac sau nu privitorului, dar nu îl pot lăsa indiferent. Liniile frânte, unghiurile proeminente şi violenţa cromatică transformă fiecare pânză într-o imagine a sufletului, fie că este vorba despre autoportrete, nuduri sau peisaje. Cu un destin tragic (moare la numai 28 de ani, răpus de gripa spaniolă) şi nu suficient apreciat de contemporanii săi, el a avut un admirator şi susţinător constant în persoana lui Gustav Klimt. Considerat cel mai important precursor al modernismului în Austria şi personalitatea cea mai reprezentativă din perioada Secesiunii vieneze, Klimt este găzduit în cadrul aceluiaşi muzeu, alături de lucrări ale contemporanilor săi: Kokoschka, Kubin, Kolo Moser, Boekl, Waldmüller, Romako s.a. (pentru a vedea însă „Sărutul“ trebuie dată o fugă până la Palatul Belvedere).
     Extrem de tulburătoare, mai ales pentru neofiţi, este expoziţia Edvard Munch und das Unheimliche, găzduită de acelaşi muzeu. Adjectivul heimlich înseamnă intim, plăcut şi provine din aceeaşi familie de cuvinte cu heim (acasă) şi heimat (patrie). Prin adăugarea prefixului un se obţine antonimul, Unheimliche, care ar putea fi definit ca ceva generator de nelinişte şi frământare. Conceptul, dezvoltat de Freud, descrie acea situaţie în care ceva poate fi perceput ca fiind familiar şi străin în acelaşi timp, generând subiectului o stare de disconfort. În literatura de specialitate se vorbeşte de disonanţa cognitivă pe care subiectul o experimentează datorită atracţiei şi repulsiei simultane faţă de acelaşi obiect (lucru sau fiinţă). Încărcătura simbolistică a lucrărilor expuse în cele patru secţiuni ale expoziţiei – Simboluri ale subconştientului, Vise şi coşmaruri, Spirite şi viziuni, Casa frământată – este foarte mare şi greu de asimilat în cursul unei singure vizite. Deşi pregătit de Goya, curentul atinge în lucrările lui Ensor, Kubin, Redon, Kocklin, Moreau proporţii obsesive. În centrul expoziţiei stau operele lui Munch, prezent printr-un număr de 35 de lucrări importante, între care ţipătul (litografie în cadrul expoziţiei vieneze), Frica, Madona, Vampirul, Autoportret în iad. Starea emoţională a artistului şi conflictele interioare sunt transpuse în viziuni ce îmbracă frecvent forma unor coşmaruri sau sunt personificate ca spirite şi monştri. Parcă venind în întâmpinarea gândului vizitatorului şi anume dacă nu cumva atmosfera sumbră a compoziţiilor, pesimismul şi preocuparea pentru aspectele morbide ale existenţei umane nu ascund anumite traume din biografia artiştilor sau chiar o anume patologie psihiatrică, organizatorii au pus pe un perete reproducerea câtorva rânduri ale lui Edvard Munch în care acesta ridică problema invers: starea psihică a privitorului este cea care influenţează percepţia. Cu alte cuvinte, înţelegem simbolurile la diferite niveluri în funcţie de experienţa de viaţă şi „coloratura“ psihică a fiecăruia.
     O imagine mai optimistă şi o plăcută stare de serenitate se pot obţine prin vizitarea expoziţiei de pictură din perioada Biedermeyer, organizată de Wien Museum: peisaje idilice cu o abundenţă de detalii în structura artistică, imagini din viaţa de zi cu zi care variază de la abordarea sobră până la cea emotivă, anecdotică, portrete la comandă ce reflectă normele sociale ale vremii cu rolurile stereotipe ale membrilor unei familii. Vizita poate fi continuată la Muzeul de mobilier, adăpostit într-o clădire din aceeaşi epocă, în care atmosfera duce cu gândul la „Alice în ţara Minunilor“: „Încearcă-mă!“ scrie pe multe dintre piesele expuse, care surprind de obicei prin elemente dincolo de aspectul utilitar şi conformist.
     O expoziţie cu adevarat interactivă este body.check/Tehnologie de înaltă clasă pentru sănătatea noastră, care poate fi vizitată la Muzeul Tehnicii. În afara aspectului didactic care vizează publicul larg, ea este atractivă chiar şi pentru profesioniştii din sănătate, deoarece permite „încălcarea teritoriului“ între diversele specialităţi medicale: se poate încerca o fotocoagulare virtuală cu laser, o ecografie transabdominală pe manechin, un diagnostic bacteriologic la microscop ş.a.m.d.
     Melomanii au de ales între Operă, unde din distribuţia multor spectacole fac parte artişti români (premiera stagiunii: Lady Macbeth din Minsk de Şostakovici, cu textul original; de excepţie însă şi seria wagneriană a Inelului Nibelungilor), Operetă, unde se improvizează mult pe marginea libretelor cunoscute sau Musikverein, unde se poate „respira“ atmosfera concertului festiv din prima zi a Anului Nou la matineurile duminicale ale faimoasei Wiener Philharmoniker.
     Iar serile trebuie întotdeauna încheiate cu o plimbare prin târgurile de Crăciun: o sugestie specială pentru cel din Spittelberg, unde farmecul imperial, auster şi uşor melancolic, al Vienei de altădată, se întâlneşte cu spiritul boem ce îi cuprinde pe locuitorii oraşului contemporan în preajma sărbătorilor de iarnă.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe