Când vine 31 mai – şi vine repede („anii trec ca apa“) – observăm că numărul fumătorilor nu scade, aşişderea al celor răpuşi de acest nemilos obicei (30.000–40.000 de decese/an în România). O emoţie a complexului de neputinţă ne cuprinde, în ciuda atâtor eforturi continue făcute de instituţiile de stat şi societatea civilă, rămase, din păcate, sterile. Avem lege de profil şi dispoziţii de aplicare, interdicţii şi planul MS „Stop fumat!“, plus exemplul pozitiv al majorităţii populaţiei nefumătoare. Şi totuşi, efectul acestora este contaminat de un fenomen de viaţă greu de combătut. Anume, acela că în locul fumătorilor ce renunţă la obicei şi al zecilor de mii de decedaţi, vin din urmă valurile de fumători formaţi în mediul şcolar. (...)
"> PROIECT DE ERADICARE A FUMATULUI ÎN MEDIUL ŞCOLAR - Viața Medicală
Newsflash
Ars Medici

PROIECT DE ERADICARE A FUMATULUI ÎN MEDIUL ŞCOLAR

de Prof. dr. G. PETRESCU - iun. 4 2010
PROIECT DE ERADICARE A FUMATULUI ÎN MEDIUL ŞCOLAR

   Când vine 31 mai – şi vine repede („anii trec ca apa“) – observăm că numărul fumătorilor nu scade, aşişderea al celor răpuşi de acest nemilos obicei (30.000–40.000 de decese/an în România). O emoţie a complexului de neputinţă ne cuprinde, în ciuda atâtor eforturi continue făcute de instituţiile de stat şi societatea civilă, rămase, din păcate, sterile. Avem lege de profil şi dispoziţii de aplicare, interdicţii şi planul MS „Stop fumat!“, plus exemplul pozitiv al majorităţii populaţiei nefumătoare. Şi totuşi, efectul acestora este contaminat de un fenomen de viaţă greu de combătut. Anume, acela că în locul fumătorilor ce renunţă la obicei şi al zecilor de mii de decedaţi, vin din urmă valurile de fumători formaţi în mediul şcolar. (...)

   Cu diploma de bacalaureat într-o mână şi ţigara între degete, adolescenţii sunt în proporţie de 25–40% dependenţi de fumat. Din şcoală, efectele căutate ale nicotinei le facilitează, după cum declară, anumite stări neuropsihice (uşurinţa în concentrare la învăţat, alinarea în situaţii de încordare, ideaţie şi bună dispoziţie în ambianţa cercurilor prieteneşti ş.a.m.d.).
   Dar acestea sunt stări asigurate de fiziologia normală a corpului omenesc ce pot fi atinse cu uşurinţă printr-un simplu stil raţional de viaţă (echilibru între muncă şi repaus, alimentaţie cumpătată, programarea sistematică a activităţilor de concentrare în alternanţă cu cele de relaxare, respectarea cu stricteţe a igienei individuale şi a orelor de somn, evitarea conflictelor minore etc.). Un astfel de mod de existenţă învăţat din fragedă vârstă favorizează deprinderile cumpătate ce duc în final exact la efectele căutate… prin fumat.
   În noua sa orientare, Liga Contra Tabagismului (LCT) vizează educaţia solidă, sistematică a tineretului în şcoli, cu privire la efectele nocive ale fumatului asupra sănătăţii. Nu numai la orele de dirigenţie, ci în cadrul curriculei de învăţământ. De la preşcolari până la încheierea studiilor preuniversitare. În toate manualele, la toate materiile, lecţiile care se pretează la conexiune cu cunoştinţele despre tabagism necesită valorificare instructiv-formativă permanentă antitabagică, repetând mereu ce trebuie reţinut. Aceasta este teza fundamentală a Proiectului LCT intitulat: „Să creştem generaţii de nefumători“. Cu detaliile de rigoare, acesta a fost înaintat Ministerului Educaţiei, Inovaţiei şi Tineretului, după ce a fost discutat la Inspectoratul şcolar judeţean Cluj, apoi – împreună cu părinţii şi elevii – în simpozioane repetate. Convinşi că ne aflăm pe calea cea bună, încurajaţi fiind de răspunsul favorabil de la forurile guvernamentale ale educaţiei, în prezent, LCT redactează mici texte de adăugire în manualele şcolare. Acestea sunt orientate după titlurile lecţiilor din curricula şcolară a fiecărei materii, cu concursul direcţiunii Liceului „Emil Racoviţă“ din Cluj-Napoca. În continuare, aceste texte vor fi adresate Laboratorului de profil al MEIT pentru continuarea demersurilor în vederea introducerii lor în noile manuale. Fără concursul partenerial al acestor instituţii, LCT nu ar putea realiza proiectul iniţiat, având în vedere că aceste indicaţii se adresează unor sute de autori de manuale şcolare încredinţate celor peste 40 de edituri de profil şcolar. Promovarea este de dimensiune naţională.
   În încheiere, ţinem să afirmăm răspicat: în eradicarea fumatului în mediul şcolar, metoda educativă permanentă şi riguroasă, axată pe multiple aspecte complexe a acestui subiect, este singura în măsură să atingă scopul final. Şi, odată cu creşterea unor generaţii de nefumători, în câteva decenii, o jumătate de secol, vom deveni o naţiune eliberată de această cauză de eroziune demografică.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe