Newsflash
Ars Medici

Malpraxisul în medicina de laborator (4)

Malpraxisul în medicina de laborator (4)

Răspunderea civilă a personalului medical

 

   Art. 642. – (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 defineşte personalul medical ca fiind „medicul, medicul dentist, farmacistul, asistentul medical şi moaşa care acordă servicii medicale“. Această definiţie legală a „personalului medical“ are implicaţii juridice deoarece malpraxisul este eroarea profesională săvârşită în exercitarea actului medical sau medico-farmaceutic, generatoare de prejudicii asupra pacientului, implicând răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare şi farmaceutice.
   Personalul medical răspunde civil pentru prejudiciile produse din eroare, care includ şi neglijenţa, imprudenţa sau cunoştinţe medicale insuficiente în exercitarea profesiunii, prin acte individuale în cadrul procedurilor de prevenţie, diagnostic sau tratament.
 Personalul medical răspunde civil şi pentru prejudiciile ce decurg din nerespectarea reglementărilor privind confidenţialitatea, consimţământul informat şi obligativitatea acordării asistenţei medicale. Personalul medical răspunde civil pentru prejudiciile produse în exercitarea profesiei şi atunci când îşi depăşeşte limitele competenţei, cu excepţia cazurilor de urgenţă în care nu este disponibil personal medical ce are competenţa necesară.
   Răspunderea civilă reglementată prin Legea nr. 95/2006 nu înlătură angajarea răspunderii penale, dacă fapta care a cauzat prejudiciul constituie infracţiune conform legii.
   Persoanele implicate în actul medical vor răspunde proporţional cu gradul de vinovăţie al fiecăruia, iar stabilirea gradului de vinovăţie se face de instanţa judecătorească competentă, potrivit legii. Personalul medical are o răspundere directă în situaţia în care s-a stabilit existenţa unui caz de malpraxis.
   Art. 643 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 defineşte situaţiile exoneratoare de răspundere stabilind faptul că personalul medical nu este răspunzător pentru daunele şi prejudiciile produse în exercitarea profesiunii: a) când acestea se datorează condiţiilor de lucru, dotării insuficiente cu echipament de diagnostic şi tratament, infecţiilor nosocomiale, efectelor adverse, complicaţiilor şi riscurilor în general acceptate ale metodelor de investigaţie şi tratament, viciilor ascunse ale materialelor sanitare, echipamentelor şi dispozitivelor medicale, substanţelor medicale şi sanitare folosite; b) când acţionează cu bună-credinţă în situaţii de urgenţă, cu respectarea competenţei acordate.

 

Răspunderea civilă a laboratoarelor medicale publice sau private furnizoare de servicii medicale, în calitate de comitente, pentru faptele personalului medical angajat, în calitate de prepus

 

Comitentul este orice persoană fizică sau juridică care exercită îndrumarea, controlul şi direcţionarea prepuşilor (subordonaţilor) în cadrul unui raport de prepuşenie. Prepusul primeşte indicaţii, instrucţiuni, directive de la comitent şi are obligaţia de serviciu de a se conforma acestora. În condiţiile art. 644 alin. 2 din Legea nr. 95/2006, calitatea de „comitent“ o are unitatea sanitară, în particular laboratorul medical, iar calitatea de „prepus“ o are „personalul medical angajat“. Unitatea sanitară poate fi chemată în justiţie în calitate de “comitent” doar în situaţia în care între aceasta şi pacient nu a existat un contract de asistenţă medicală valabil încheiat.
Art. 1373 alin. (1)  din Noul Cod Civil precizează expressis verbis: Comitentul este obligat să repare prejudiciul cauzat de prepuşii săi ori de câte ori fapta săvârşită de aceştia are legătură cu atribuţiile sau cu scopul funcţiilor încredinţate, iar in alin. (2) se dă o definiţie legală a „comitentului“: este comitent cel care, în virtutea unui contract sau în temeiul legii, exercită direcţia, supravegherea şi controlul asupra celui care îndeplineşte anumite funcţii sau însărcinări în interesul său ori al altuia. Comitentul nu răspunde dacă dovedeşte că victima cunoştea sau, după împrejurări, putea să cunoască, la data săvârşirii faptei prejudiciabile, că prepusul a acţionat fără nicio legătură cu atribuţiile sau cu scopul funcţiilor încredinţate. Diferit de această situaţie, în cazul existenţei culpei prepusului (culpa implică ideea că fapta care a cauzat prejudiciul este imputabilă autorului, cât şi conştientizarea acţiunii sau inacţiunii, a caracterului antisocial şi a urmărilor produse), unitatea sanitară în calitate de „comitent“, după ce a reparat prejudiciul suferit de pacient, ori de alte persoane, are la dispoziţie o acţiune în regres împotriva prepusului pe temeiul dispoziţiilor art. 1.384 ori art. 1.596 lit.c) din Noul Cod Civil. Unităţile sanitare în calitate de de „comitent“, în condiţiile art. 644 alin. 2 din Legea nr. 95/2006, răspund în condiţiile legii civile pentru prejudiciile produse de personalul medical angajat, în solidar cu acesta, deoarece au obligaţia de a garanta despăgubirea celor care au suferit prin acţiuni ori inacţiuni comise de „prepuşi“ în exercitarea normală a funcţiilor încredinţate.

Într-un laborator de analize medicale, calitatea de prepus o are medicul de medicină de laborator ori medicul cu competenţe de hematologie-hemobiologie, ori cu alte competenţe medicale specifice medicinii de laborator, care semnează buletinul de analize medicale, deşi, în fapt, determinările au fost executate de biologi, biochimişti, biofizicieni, aceştia neavând calitatea de „personal medical angajat“, condiţie cerută de art. 644 alin. 2 din Legea nr. 95/2006. În ipoteza producerii unui prejudiciu, ori a unui caz de malpraxis în activitatea unui laborator de analize medicale, operează principiul solidarităţii acestora în repararea lui, conform prevederilor art. 1.382 din Noul Cod Civil.

 

Procedura de stabilire a cazurilor de răspundere civilă profesională pentru medici, farmacişti şi alte persoane din domeniul asistenţei medicale

 

   La nivelul autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, conform prevederilor art. nr. 668. – (1) din Legea nr. 95/2006, se constituie Comisia de monitorizare şi competenţă profesională pentru cazurile de malpraxis. Comisia are în componenţă reprezentanţi ai autorităţilor de sănătate publică judeţene şi, respectiv, ai municipiului Bucureşti, casei judeţene de asigurări de sănătate, colegiului judeţean al medicilor, colegiului judeţean al medicilor dentişti, colegiului judeţean al farmaciştilor, ordinului judeţean al asistenţilor şi moaşelor din România, un expert medico-legal, sub conducerea unui director adjunct al autorităţii de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. Comisia poate fi sesizată de: a) persoana sau, după caz, reprezentantul legal al acesteia, care se consideră victima unui act de malpraxis săvârşit în exercitarea unei activităţi de prevenţie, diagnostic şi tratament; b) succesorii persoanei decedate ca urmare a unui act de malpraxis imputabil unei activităţi de prevenţie, diagnostic şi tratament.
   Deşi art. 670 din Legea nr. 95/2006 expressis verbis se referă doar la „act de malpraxis săvârşit în exercitarea unei activităţi de prevenţie, diagnostic şi tratament“,considerăm că în această categorie se includ şi actele de malpraxis ce derivă dintr-o activitate a unui laborator de analize medicale  atunci când unui pacient îi este eliberat un buletin de analize ce corespunde, de fapt, altui pacient, ori rezultatele înscrise în buletin se datorează unor citiri eronate, fiind excluse buletinele de analize false, caz în care survine răspunderea penală potrivit art. 289 din Codul penal, respectiv art. 325 din Noul Cod Penal al României, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 510 din 24/07/2009, care va intra în vigoare la 1 februarie 2014.
   În componenţa comisiei, prin tragere la sorţi, din lista naţională a experţilor, va fi inclus şi un grup de experţi sau un expert care dispun de cel puţin acelaşi grad profesional şi didactic cu persoana reclamată, în funcţie de complexitatea cazului, însărcinat cu efectuarea unui raport asupra cazului. Experţii au acces la toate documentele medicale aferente cazului, a căror cercetare o consideră necesară, şi au dreptul de a audia şi înregistra depoziţiile tuturor persoanelor implicate. În termen de 30 de zile experţii întocmesc un raport asupra cazului pe care îl înaintează Comisiei. Comisia adoptă o decizie asupra cazului, în maximum trei luni de la data sesizării. Fiecare parte interesată are dreptul să primească o copie a raportului experţilor şi a documentelor medicale care au stat la baza acestuia.
   Conform art. 672 din Legea nr. 95/2006, Comisia stabileşte, prin decizie, dacă în cauză a fost sau nu o situaţie de malpraxis. Decizia se comunică tuturor persoanelor implicate, inclusiv asiguratorului, în termen de cinci zile calendaristice. În cazul în care asiguratorul sau oricare dintre părţile implicate nu este de acord cu decizia Comisiei, o poate contesta la instanţa de judecată competentă, în termen de 15 zile de la data comunicării deciziei. Procedura stabilirii cazurilor de malpraxis nu împiedică liberul acces la justiţie potrivit dreptului comun. Întreaga procedură de stabilire a cazurilor de malpraxis, până în momentul sesizării instanţei, este confidenţială. Încălcarea confidenţialităţii de către persoana care a făcut sesizarea duce la pierderea dreptului de a beneficia de procedura de conciliere. Încălcarea confidenţialităţii de către membrii Comisiei sau experţii desemnaţi de aceasta atrage sancţiuni profesionale şi administrative, conform regulamentelor aprobate.
   Instituirea unei astfel de proceduri, în urma căreia să se stabilească dacă a existat sau nu malpraxis a urmărit degrevarea instanţelor de judecată de sarcina administrării unui probatoriu complex, constând în depoziţii de martori, expertize de specialitate, interogatorii, analiza unor înscrisuri medicale.
   În fapt, întreaga procedură instituită prin dispoziţiile art. 668 – art. 681 din Legea nr. 95/2006 nu şi-a dovedit eficienţa, durata proceselor nu s-a scurtat, iar situaţia se va complica prin incidenţa dispoziţiilor art. 43 alin. (21) din Legea 192/2006 actualizată privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, text care dispune „În procesele şi cererile în materie civilă şi comercială, înainte de introducerea cererii de chemare în judecată, părţile pot încerca soluţionarea litigiului prin mediere“, îndeosebi după 1 august 2013.
   Art. 601 alin. (1) din   Legea 192/2006, în mod practic, cu începere de la 1 august 2013, instituie obligaţia legală pentru părţi ca, anterior declanşării unei acţiuni în instanţă sau până la termenul dat de instanţă în acest sens, să se prezinte la mediator în vederea informării cu privire la posibilitatea soluţionării diferendelor pe calea medierii, adică prin dialog şi negociere. Astfel, în litigiile ce pot face, potrivit legii, obiect al medierii sau al altei forme alternative de soluţionare a conflictelor, părţile şi/sau partea interesată, după caz, sunt ţinute să facă dovada că au participat la şedinţa de informare cu privire la avantajele medierii, în următoarele materii: d) în domeniul răspunderii profesionale în care poate fi angajată răspunderea profesională, respectiv cauzele de malpraxis, în măsura în care prin legi speciale nu este prevăzută o altă procedură.
   Conform OUG nr. 90/2012 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cei care vor să înceapă un proces sunt obligaţi să participe la şedinţa de informare, în caz contrar cererea lor de chemare în judecată fiind respinsă. OUG nr. 4/2013 prevede că dispoziţiile OUG nr. 90/2012 referitoare la sancţiunea inadmisibilităţii se aplică numai proceselor începute după 1 august 2013. Reclamantul este obligat să participe la şedinţa de informare, în vreme ce pârâtul este invitat de reclamant să o facă. În consecinţă, sancţiunea inadmisibilităţii îl afectează doar pe reclamant.
   Faţă de modul în care a fost implementată procedura stabilirii cazurilor de malpraxis în baza Legii nr. 95/2006, care  nu a  împiedicat liberul acces la justiţie potrivit dreptului comun, ne exprimăm rezerva că procedura medierii, astfel cum medierea a fost instituită prin dispoziţiile art. 601 alin. (1) din   Legea 192/2006, cu modificările aduse prin OUG nr. 4/2013 va contribui efectiv la soluţionarea mai rapidă a cazurilor de malpraxis, cu atât mai mult cu cât chiar în condiţiile Ord. nr. 482/2007 al MSP, în art. 18, art. 25 şi art. 26 sunt menţionate situaţiile în care, chiar dacă era stabilită de Comisia pevăzută de art. 668. alin. (1) din Legea nr. 95/2006 existenţa unui caz de malpraxis, nu se putea tranzacţiona asupra cuantumului despăgubirilor şi al modalităţii de plată a acestora, acestea fiind lăsate în competenţa exclusivă a instanţei de judecată.

Notă autor:

Bibliografie

15. Ordinul nr. 386 din 07.04.2004 emis de Ministerul Sănătăţii privind aprobarea Normelor de aplicare a Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003, publicat în M. Of., Partea I nr. 356 din 22/04/2004

16. Norma din 07.04.2004 de aplicare a Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003, publicată în M. Of., Partea I nr. 356 din 22/04/2004

17. Legea 192/2006 actualizată privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, publicată în
M. Of., Partea I nr. 441 din 22 mai 2006, actualizata şi completată prin O.G. nr. 13/2010

18. http://www.srh.org.ro/SRH/PROTOCOALE%20DE%20DIAGN.SI%20TRATAM. IN%20HEMATOLOGIE-%20INSTIT.ONCOL.CLUJ-NAPOCA-%20SECTIA%20HEMATOLOGIE% 20-%202012.pdf

19. Florin I. Mangu. Malpraxisul medical: răspunderea civilă medicală, Bucureşti, Wolters Kluwer, 2010

20. Dreptul nr. 2/2013, Lacrima Rodica Boilă: Discuţii privitoare la răspunderea civilă pentru încălcarea obligaţiei medicului de informare a pacientului, pag. 103-124

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe