Despre cardul de asigurat s-a mai scris la
această rubrică. Subiectul este însă inepuizabil şi din ce în ce mai mult
tragicomic. Dinspre CNAS am auzit deja, înainte de lansare, că vor exista
încercări de sabotare a introducerii cardului şi care vor fi activităţile
suspecte observate – de exemplu, o durată a consultaţiei de numai trei minute.
Nu voi intra în detalii despre absurditatea acestui exemplu, fiind sigură că
orice practician, din orice specialitate clinică ştie că în ambulatoriu poţi
petrece cu pacientul şi trei minute, dar şi 60, ambele fiind consultaţii în
aceeaşi măsură. În birourile CNAS, probabil, se crede că toate consultaţiile au
fix 15 minute şi se finalizează obligatoriu cu reţetă şi/sau trimitere.
Există şi o altă credinţă a celor care
ocupă (temporar) birourile CNAS şi care (teoretic) supervizează şi coordonează
echipele de informaticieni responsabile pentru măreţele sisteme informatice ale
Casei. Trec peste decizia CNAS ca medicul să fie cel care sună la helpdesk
(serviciul de asistenţă tehnică al CNAS) în cazul blocării cardului pacientului.
Este logic, nu-i aşa? Atunci când ne blocăm cardul la supermarket, casierul
închide casa şi sună la bancă să ni-l deblocheze? Cu adevărat stupefiant însă
este mesajul primit de medic prin e-mail de la helpdesk:
Conform discutiei
telefonice v-a fost alocat numarul de ticket XXXXXXX. Pentru o analiza completa
avem rugamintea sa ne transmiteti urmatoarele informatii:
– Numarul cardului
pentru care primiti mesajul de eroare (numar document);
– Log-ul SDK -Start
-%programdata%\Novensys.eCard.SDK
– Arhivati folderul
Cnas.Siui.PrimaryCard.Starter
Acestea trebuiesc
atasate mail-ului pe care ni-l transmiteti.
Recunosc, eu nu sunt doar medic. Am
absolvit în 2003 cursurile Colegiului Naţional de Informatică „Tudor Vianu“ din
Bucureşti şi încă mai ştiu să programez. Ştiu şi ce este un log şi cum
să arhivez un folder, cum poate or mai şti şi alţi medici. Mă întreb
însă cum îşi imaginează cei care ocupă birourile CNAS că majoritatea
medicilor înţeleg ce li se cere în acea linie din mesajul primit pe e-mail.
Comenzile depăşesc chiar şi cunoştinţele dobândite prin faimoasele cursuri ECDL
sau de dobândire de abilităţi IT&C finanţate prin fonduri europene pentru
personalul medical. Sigur, nu este ceva atât de complicat. În zilele noastre poţi
învăţa orice din tutoriale video pe Youtube făcute de puşti de 12 ani. De ce
trebuie însă ca medicii din România să înveţe aceste lucruri? Ce beneficiu
medical aduce această abilitate pacientului? De ce trebuie mintea acestor
profesionişti cu pregătire înaltă şi scumpă să fie ocupată cu astfel de detalii
tehnice? Vorbesc încă despre mesajul primit de la helpdesk, nu despre
Normele de aplicare ale Contractului-cadru şi regulile de prescriere din
listele A, B, C1, C2, C3 şi, în curând, D, ale medicamentelor compensate!
Franţa are carduri de asigurări de
sănătate. Fără cod PIN (cel care duce la blocarea cardului şi necesitatea
apelării helpdesk-ului), însă cu poza titularului, pentru identificare.
Nici francezii n-au nimerit-o din prima, cardul cu poză fiind abia versiunea a
doua a Carte Vitale. CNAS a decis cum va fi cardul românesc după ce
francezii s-au lămurit cum este cu poza. Şi medicii de familie români au propus
CNAS să nu aleagă varianta cu codul PIN, care va duce la blocarea cardurilor,
la timpi pierduţi cu schimbarea codurilor uitate de pacienţii vârstnici, anxioşi,
bolnavi. Sau chiar tineri şi sănătoşi, dar care folosesc foarte rar cardul de
sănătate. Nimic n-a schimbat însă opinia oamenilor din birourile CNAS. Cardul
românesc de asigurări de sănătate are cip, are cod PIN, se poate bloca şi
trebuie deblocat obligatoriu de medic. Care trebuie să facă puţină reconversie
profesională, să înveţe să caute log‑uri, să le arhiveze şi să le
trimită ataşate pe mail profesioniştilor IT de la helpdesk.
Închei articolul aici. Trebuie să văd ce
eroare am mai primit de la serverul CEAS. Adică al cardului electronic de
asigurări de sănătate, la ce vă gândiţi? Eroare Server: apel SOAP;151; HTTP
protocol error. 401 UNAUTHORIZED. Ce bine că n-am avut ca specializare în
liceu doar matematică-informatică, ci şi engleză intensiv!
PS: Până la data publicării articolului, CNAS
a schimbat procedura de deblocare. După circa trei săptămâni de la
implementarea proiectului, a devenit necesară pentru deblocare doar
transmiterea prin e-mail sau telefonic, de către medic, a datelor tipărite pe
card. Cu toată această nouă procedură, timpii de răspuns şi erorile întâmpinate
în procesul de deblocare ar putea sta la baza unui alt articol.
Medicii de familie, dar şi cei de alte specialităţi,
interesaţi să publice la această rubrică sunt invitaţi să ne scrie la adresa inprimalinie@viata-medicala.ro |