Noi metode de diagnostic şi terapie în cancer sunt posibile ca urmare a cercetărilor din oncogenomică. Pe lângă descoperirea unui număr din ce în ce mai mare de markeri moleculari ai cancerului, s-a realizat şi determinarea plasmatică a profilului metabolomic specific sau analiza acizilor nucleici din plasmă. O nouă abordare terapeutică în neoplasme propune indicaţia apoptozei prin letalitate sintetică. Despre semnificaţia şi importanţa pentru oncologia clinică a acestor achiziţii discută prof. dr. Mircea Covic, la rubrica Medicina genomică.

"> GENOMICA BOLII CANCEROASE (4) - Viața Medicală
Ars Medici

GENOMICA BOLII CANCEROASE (4)

de Prof. dr. Mircea COVIC - ian. 30 2013
GENOMICA BOLII CANCEROASE (4)

Impactul genomicii cancerului în oncologia clinică

Lectura articolelor precedente dedicate oncogenomicii permite înţelegerea realizărilor extraordinare din acest nou domeniu în descifrarea mecanismelor moleculare ale bolii canceroase, precum şi a consecinţelor benefice pe care progresul cunoaşterii le-a adus în oncologia clinică. Vom încerca acum o sinteză integratoare a aplicaţiilor practice curente ale oncogenomicii şi o perspectivă a evoluţiei viitoare în acest domeniu. Considerăm însă că este utilă o rememorare a câtorva elemente esenţiale despre oncogenomică, discutate anterior (1–3).
   Boala canceroasă este o afecţiune genetică complexă, produsă de acumularea unor modificări genetice şi epigenetice, moştenite şi dobândite, în gene multiple; prin aceste evenimente, o clonă celulară capătă un set complet de capacităţi distinctive, definitorii („the hallmarks of cancer“), proliferează intens şi formează o tumoră care evoluează multistadial, creşte necontrolat şi diseminează la distanţă (4). Tumora este un „organ“ complex, alcătuit dintr-un „parenchim“, cu celule specializate heterogene (inclusiv celule stem canceroase şi celule „invazive“), şi o „stromă“ (fibroblaşti asociaţi tumorii, celule endoteliale, celule imune inflamatorii ş.a.) ce formează micromediul tumoral. Tumora evoluează în timp, dobândind o heterogenitate clonală (mai multe subpopulaţii cu diferenţe în numărul şi tipul de mutaţii) (3).
   Genele implicate în producerea cancerelor pot fi grupate în mai multe categorii funcţionale: • oncogene (gene „proliferative“)• gene supresoare ale creşterii tumorale („antioncogene“), subîmpărţite în gene „gatekeeper“ (opresc proliferarea şi activează apoptoza), gene „caretaker“ (implicate în păstrarea integrităţii/stabilităţii genomului), gene „landscaper“ (controlează micromediul celular, care produce semnale antiproliferative) • gene ce codifică microARN, cu rol reglator al celorlalte gene (1).
   Fiecare tumoră conţine un număr foarte mare de modificări genetice şi epigenetice diverse. Dar numai un număr mic de mutaţii (mai puţin de zece), numite „mutaţii conductoare“ („driver mutations“) sunt necesare pentru iniţierea clonei canceroase (mutaţii „oncogenice“) şi pentru menţinerea/expansiunea tumorală (mutaţii „de menţinere“) (5, 6). Din perspectiva utilităţii clinice, unele mutaţii conductoare au fost definite ca modificări „acţionabile“ („actionable aberrations“), în sensul că „implică acţiuni practice“deoarece au impact asupra managementului cancerului prin utilizarea lor în diagnostic, prognostic şi/sau predicţie; o parte dintre acestea sunt şi „tratabile“(„druggable aberrations“) – întrucât oncoproteinele codificate pot fi ţinta unor noi terapii, care schimbă evoluţia bolii (5).
   Identificarea mutaţiilor conductoare, mai ales a celor comune mai multor forme de cancer, a adus beneficii clinice importante, multe dintre ele fiind deja încorporate în practica oncologică: • ameliorarea diagnosticului precoce şi stabilirea subtipului molecular al bolii • optimizarea tratamentului pentru subgrupe de pacienţi cu acelaşi tip histologic de cancer, dar cu profiluri de expresie genică („semnătura moleculară“) diferite • identificarea unor noi markeri prognostici (prin analiza expresiei unor gene implicate în metastazare sau „semnătura metastatică“) • creşterea posibilităţilor terapeutice prin „inhibarea specifică, ţintită“, a proteinelor codificate de genele de cancer • monitorizarea statusului bolii şi a eficienţei tratamentului • managementul susceptibilităţii genetice la cancer (7–9). Cert este că progresele înregistrate în ultimii zece ani „pe toate fronturile“ oncologiei prefigurează „un asalt decisiv“ contra cancerului („împăratul tuturor bolilor“), responsabil de unul din opt decese în întreaga lume.
   Progresele deosebite în domeniul genomicii cancerului s-au datorat tehnologiilor revoluţionare de analiză ADN. Prin introducerea metodelor de secvenţiere a întregului genom de generaţia a doua şi a treia (mai rapide, mai precise şi mult mai ieftine), a devenit posibilă secvenţierea completă a genomului mai multor tipuri frecvente de cancer (sân, plămân, prostată, diverse hemopatii maligne ş.a.). Pe această bază, International Cancer Genome Consortium (înfiinţat în 2008) şi-a propus ca obiectiv principal „realizarea unui catalog complet al modificărilor genomice semnificative asociate cancerului (denumit TCGA TheCancer Genome Atlas)1, pentru a accelera cercetările bazelor moleculare ale cancerului“ (5). Pe termen scurt, se vor utiliza însă strategii de secvenţiere „ţintită“ a regiunilor importante de ADN, cum ar fi întregul exom al genelor de cancer (totalitatea secvenţelor codante sau exonii).

Biomarkeri moleculari tisulari

În scopuri clinice, pentru determinarea unor biomarkeri moleculari în biopsiile tumorale, se utilizează tehnicile de genotipare a mutaţiilor cunoscute şi selectate. Folosind platforme cu debit mare, de tipul microreţelelor (microarrays), care permit analiza simultană a mii de mutaţii, este posibilă determinarea în timp real („la patul bolnavului“) a mutaţiilor germinale sau somatice din tumori, analiza metilării ADN (pentru depistarea modificărilor epigenetice) şi stabilirea profilului de expresie genică. Foarte utilă în practica curentă este însă determinarea (în ADN extras din eşantioane mici de biopsie tumorală) unui „panel de mutaţii genice“ ce afectează oncogene importante şi sunt prezente la pacienţii cu un anumit tip de cancer. La acestea se adaugă metodele de citogenetică moleculară (bazate pe FISH – hibridizare fluorescentă in situ sau pe array-CGH – microreţele de hibridizare genomică comparativă), care vor depista alte aberaţii genomice: translocaţii, deleţii, amplificări. Toate aceste tehnici, rapide şi relativ ieftine (deci accesibile şi necesare în centrele oncologice de referinţă), permit diagnosticul precoce şi stabilirea subtipului molecular de cancer, oferind soluţii pentru selec­tarea şi personalizarea unor terapii ţintite, precum şi indicatori prognostici utili.

Biomarkeri moleculari din circulaţia sanguină

În prezent, depistarea cancerelor frecvente se bazează pe datele clinice şi pe diferite modalităţi imagistice. Cu toate performanţele recente, tehnicile imagistice actuale dau un procent variabil de rezultate fals-pozitive şi necesită alte procedee invazive pentru un diagnostic definitiv. În aceste condiţii a devenit necesară descoperirea unor teste neinvazive adiţionale (practice şi cost-eficiente), care să permită, cu ajutorul unor biomarkeri sanguini, diagnosticul şi monitorizarea bolii canceroase. Identificarea acestor noi markeri moleculari a devenit posibilă datorită progreselor recente remarcabile ale oncogenomicii în descifrarea mecanismelor moleculare ale bolii canceroase, precum şi ale noilor tehnologii „multiomice“ (folosite în evaluarea genomului, transcriptomului, proteomului şi metabolomului). Biomarkerii sanguini vor permite screeningul şi diagnosticul cancerelor în primele stadii, când intervenţiile curative sunt încă posibile, clasificarea tumorilor pe subtipuri moleculare şi selecţia tratamentului specific, predicţia şi monitorizarea răspunsului terapeutic şi a recidivelor (10).
   Biomarkerii sanguini sunt reprezentaţi de diferite elemente moleculare şi celulare circulante care provin din celulele canceroase, micromediul tumoral şi interacţiunile lor cu gazda (fig. 1).
   Primii markeri identificaţi şi utilizaţi în clinică pentru screeningul unor forme de cancer au fost proteine circulante: CA125 (antigenul de cancer 125) în cancerul ovarian, CEA (antigenul carcinoembrionar) pentru cancerul de colon, PSA (antigenul prostatic specific), CA19-9 (antigenul carbohidrat 19-9) în cancerul pancreatic, AFP în hepatocarcinom. Utilitatea lor este însă limitată de specificitatea şi sensibilitatea redusă (reacţii fals-pozitive şi fals-negative), mai ales în primele stadii ale cancerelor; în plus, pentru alte cancere frecvente (plămân, sân), nu au fost descoperiţi markeri serici. Pe baza cercetărilor recente ale profilului proteomic în diferite cancere, au fost identificaţi însă numeroşi noi markeri „candidaţi“ (în special a şi b chemokine şi interleukine), cu utilitate diagnostică potenţială în tumorile incipiente (de exemplu, chemokina CXCL7 permite identificarea cancerului pulmonar cu până la 30 de luni înainte de diagnosticul clinic), mai ales în determinări combinate (multiplex immunoasay) (10). Aceşti markeri promiţători se află în stadiul de validare clinică.
   O altă categorie de markeri circulanţi o reprezintă autoanticorpii faţă de antigenele tumorale prezente în stadiile precoce ale bolii. De exemplu, determinarea concomitentă (pe microreţele proteice) a unor anticorpi multipli pentru un panel de şase antigene (BRCA1, BRCA2, HER2, p53, c-myc, NY-ESO-1), folosită în diagnosticul cancerului de sân, are o sensibilitate de 64% şi o specificitate de 85%. De asemenea, eficienţa dozării beta-carotenului şi retinolului (studiul CARET), pentru diagnosticul cancerului pulmonar în stadiul presimptomatic, se află în stadiul de validare (10).
   Progrese importante s-au obţinut şi în determinarea plasmatică a profilului metabolomic specific, prin măsurarea produşilor intermediari şi finali ai căilor metabolice modificate genetic în cancer (de exemplu, glicoliza şi ciclul Krebs).
   Analiza acizilor nucleici din plasmă poate reprezenta cea mai eficace metodă neinvazivă de diagnostic precoce şi monitorizare a pacientului (predicţia şi evaluarea răspunsului la tratament sau detecţia recidivelor). Metodele preconizate se bazează pe identificarea în plasmă a fragmentelor libere de ADN sau ARN, derivate din tumoră, şi amplificarea lor prin PCR, urmată de secvenţiere; ADN se poate extrage şi din celulele tumorale circulante. Analiza acizilor nucleici astfel obţinuţi a permis determinarea unor mutaţii specifice (de exemplu, în geneleKRAS sau TP53 în carcinoamele pancreatice), a hipermetilării ADN şi deci a inactivării unor gene (în cancerele de plămân, sân, gastrointestinale) sau detecţia unor molecule specifice de microARN necodant, cu rol reglator (de exemplu, miR-92 în cancerul colo-rectal sau miR-25 şi miR-223 în cancerul de plămân).
   În prezent, se studiază posibilitatea analizei ADN liber din plasmă sau ADN extras din celulele tumorale circulante, pentru clasificarea moleculară a tumorilor şi urmărirea răspunsului lor la tratament, fie înlocuind markerii din ţesutul tumoral – mai greu accesibil –, fie completând şi actua­lizând markerii tisulari. Promiţătoare este mai ales posibilitatea detectării unor noi evenimente moleculare (mutaţii noi) ce se produc în anumite subtipuri de cancere (pulmonar, de sân) în cursul terapiei ţintite, fără a se recurge la biopsie tumorală.
   În perioada următoare, se va evalua eficienţa abordărilor „multiomice“ integrative, prin selecţia şi validarea celor mai promiţători biomarkeri sanguini şi determinarea lor concomitentă în variate situaţii clinice specifice: screeningul populaţional, detecţia precoce, diagnosticul, evaluarea răspunsului la tratamentul şi monitorizarea recidivelor.

Tratamentul bolii canceroase

Cea mai importantă problemă clinică în boala canceroasă este însă optimizarea şi creşterea eficienţei tratamentului. Chimio­terapia anticanceroasă (fie pri­mară, fie pre- sau postope­ratorie) omoară celulele tumorale care se divid activ, folosind agenţi cito­statici (agenţi alchilanţi, anti­metaboliţi, alcaloizi din plante, antracicline etc.). Din păcate, sunt afectate şi celulele normale din compartimentele proliferative (de exemplu, măduva hemato­genă) producând nu­meroase şi grave efecte secun­dare. O soluţie este administrarea citotoxicelor „în cicluri“ (de obicei la interval de trei săptămâni), inclusiv pentru a permite recup­e­rarea ţesuturilor normale (care au mecanismele de reparare ADN intacte).
   O alternativă recentă, bazată pe descifrarea mecanismelor moleculare ale cancerogenezei, este terapia ţintită, ce vizează proteinele exprimate anormal în celule neoplazice esenţiale pentru proliferarea acestora. Prototipul terapiei ţintite (numită metaforic „glonţul magic“) a fost descope­rirea (în 1990) a imatinibului, care inhibă specific o tirozin-kinază (BCR-ABL), a cărei activare – prin translocaţia t(9;22)(q34;q11), cunoscută sub numele de cromozomul Philadelphia – produce leucemia mieloidă cronică. Terapia ţintită este o strategie importantă şi de succes, care foloseşte inactivarea proteinelor (antigenelor) tumorale cu ajutorul unor anticorpi monoclonali sau inhibitori de tirozin-kinază (ce „ţintesc“ specific o anumită proteină-receptor, ligandul acesteia sau o componentă a căii de semnal aferente), anticorpi conjugaţi cu un agent citotoxic (medicament, toxină, ARN interferent, radioizotop) sau anticorpi imunomodulatori (12). Anticorpii antitumorali distrug mult mai specific celulele canceroase (cu anumite modificări genetice sau epigenetice), afectarea celulelor normale (care nu au asemenea modificări) fiind minimă; în consecinţă, aceste terapii nu comportă efectele secundare ale chimioterapiei tradiţionale, dar administrarea lor continuă creşte riscul unor alte efecte adverse serioase şi neaşteptate şi, în plus, duce la rezistenţa celulelor canceroase faţă de tratament.
   Distrugerea celulelor canceroase cu anticorpi se poate realiza prin trei mecanisme:
   a. Acţiunea directă a anticorpilor monoclonali(fig. 2a), prin: • blocarea receptorilor sau a altor componente ale căilor de semnalizare proliferativă; de exemplu, cetuximab – inhibitor al receptorul factorului de creştere epidermal, EGFR – în cancerele de colon sau ale sferei ORL; vemurafenib – inhibitor specific al kinazei B-RAF implicată în calea de semnalizare MAPK („mitogen-activated protein kinase“), la bolnavii cu melanom care prezintă o mutaţie specifică a genei B-RAF • activarea receptorilor ce induc apoptoza; de exemplu, mapatumumab – agonist al receptorului TRAIL (TNF-related apoptosis-inducing ligand) – în tumorile de colon, plămân şi pancreas • anticorpi conjugaţi care eliberează o „încărcătură citotoxică“ în celulele canceroase (de exemplu, gemtuzumab ozogamicin – în leucemia mieloidă acută).
   b. Distrugerea imun-dependentă a celulelor canceroase(fig. 2b) prin: • cito­toxicitate celulară dependentă de anticorp (AADC) (de exemplu, rituximab – în limfoame) sau complement-dependentă (de exemplu, alemtuzumab – în leucemia limfocitară cronică cu celule B) • fagocitoză mediată de receptorul Fc • modularea imună a funcţiei celulelor T citotoxice (de exemplu, ipilimumab – în melanoame, carcinoame pulmonare sau de prostată).
   c. Efecte specifice asupra vascularizaţiei tumorale (fig. 2c) (de exemplu, bevacizumab – inhibitor al VEGF) sau stromei tumorale (de exemplu, sibrotuzumab – în cancerele de colon, sân, plămân, pancreas) (12).
   Recent, a fost propusă o nouă abordare terapeutică (pentru tumorile în care folosirea anticorpilor monoclonali nu este posibilă), folosind inducţia apoptozei prin fenomenul de letalitate sintetică (11). Acest concept se bazează pe interacţiunea genetică dintre două sau mai multe gene sau căi moleculare; inhibarea singulară a oricăreia dintre gene sau căi implicate nu afectează viabilitatea celulară, dar inhibarea lor combinată/concomitentă produce eliminarea selectivă a clonelor de celule premaligne, fără efecte citostatice asupra celulelor normale şi deci fără efecte toxice. Astfel, celulele canceroase dezvoltă rezistenţă la apoptoză, prin activarea unor „căi de supravieţuire celulară“, secundară unor mutaţii (de exemplu, a genei APC în cancerul colorectal sau a oncogenei KRAS în cancerul pulmonar fără celule mici); celulele canceroase cu aceste mutaţii pot fi eliminate prin folosirea unei combinaţii sintetic-letale între ligandul TRAIL din familia TNF şi retinilacetat, care induce apoptoza2, dar numai în celulele cu mutaţii ale APC sau KRAS (11). Un alt exemplu de letalitate sintetică este reprezentat de celulele canceroase cu mutaţii ale genelor de reparare ale leziunilor ADN (de tipul BRCA1 şi BRCA2 în cancerul ereditar de sân şi ovar sau PTEN în cancerul de prostată). Administrarea unor inhibitori ai PARP3 – poly-ADP-ribose-polimerase, o enzimă implicată în repararea ADN, duce la cumularea efectelor (amplificarea rupturilor ADN) în celulele canceroase şi moartea acestora; evident, inhibitorii PARP afectează celulele normale într-o măsură mult mai mică (11). Efectele inhibitorilor PARP sunt amplificate de radioterapie, care produce rupturi ale catenelor ADN. Din exemplele de mai sus rezultă că acest concept al letalităţii sintetice poate fi utilizat pentru o terapie personalizată în cancer, determinată de profilul individual al mutaţiilor oncogenice.
   După un deceniu de cercetări intense şi investiţii enorme, a fost introdus în practică doar un număr mic de medicamente antitumorale „ţintite“ eficiente (circa 30), deoarece anomaliile genetice în cancer s-au dovedit a fi multiple şi complexe, făcând dificilă identificarea unor „ţinte“. Mai mult, efectele obţinute cu inhibitori specifici au fost tranzitorii, fiind urmate de recidive; o explicaţie posibilă o reprezintă faptul că anumite caracteristici distinctive ale clonelor neoplazice (de exemplu, proliferarea excesivă) sunt realizate prin căi de semnalizare alternative, parţial redundante: inhibarea unei căi nu blochează fenomenul, celula malignă începând să utilizeze alte căi („rezistenţă adaptativă“). Situaţia creată a impus investigarea amplă a tuturor căilor de semnalizare activate excesiv în cancer, pentru dezvoltarea unei terapii combinate, care să permită atacul concomitent al mai multor ţinte, diminuând riscul de recidivă.
   Din păcate, problema se complică din cauza faptului că genomul celulelor canceroase evoluează pe măsura progresiei tumorale şi apare fenomenul de heterogenitate intratumorală: existenţa unor subclone minore, ce derivă din clona majoră, care au mutaţii adiţionale (însă deseori în aceleaşi gene ca şi în clona iniţială). Evoluţia policlonală „ramificată“ determină însă dificultăţi în folosirea unei terapii ţintite pe o anumită proteină şi explică recurenţa tumorală după astfel de tratamente (noi mutaţii conductoare, ce activează alte căi de semnalizare şi conferă rezistenţă la tratament) (6). Dar leziunile genetice găsite în „trunchiul principal“ (clona iniţială) sunt exprimate şi în „ramurile sale“ (subclone). În aceste condiţii, se impune schimbarea strategiilor terapeutice şi direcţionarea lor spre genă şi nu spre proteina codificată de genă, urmărind inhibiţia ei funcţională sau restaurarea structurii ei normale (13).

Predispoziţia genetică în cancer

Într-un articol anterior (2), am discutat pe larg despre importanţa determinării predispoziţiei genetice la cancer în profilaxia bolii. Studiile efectuate până în prezent relevă că în circa 30–35% din cancere există o predispoziţie genetică, ce poate fi evidenţiată prin anamneză familială şi/sau teste genetice, permiţând iniţierea unor măsuri profilactice eficiente la persoane sănătoase dar vulnerabile (14, 15). În aceste condiţii, identificarea pacienţilor şi a familiilor cu aceste tipuri de cancere devine imperativă, iar înfiinţarea unor servicii de „genetică oncologică“ în clinicile de profil este necesară şi utilă pentru sfatul genetic, testarea şi managementul persoanelor/familiilor cu risc crescut de a dezvolta cancer (16). Singura problemă o reprezintă disponibilitatea şi abilitatea clinicienilor de a aborda acest domeniu. Ca şi în cazul altor teste genetice, medicii vor fi confruntaţi însă cu dificultăţi de interpretare, care cer o expertiză în domeniu (actualizarea cunoştinţelor), precum şi cu probleme etice (de exemplu, confidenţialitatea, comunicarea rezultatelor, păstrarea probelor ADN, testarea la copii etc.) şi socioeconomice (rambursarea acestor teste, deosebit de utile, dar costisitoare).

În încheiere, vom sublinia din nou că toate realizările recente ale oncogenomicii au deschis calea medicinii personalizate în cancer, definită ca „o formă de medicină care foloseşte informaţiile despre genele, proteinele şi mediul unei persoane, pentru prevenirea, diagnosticul şi tratamentul bolii“ (US National Cancer Institute). Importanţa acestei abordări  este recunoscută de o echipă internaţională de experţi, într-un articol special din Journal of Clinical Oncology (2012), care concluzionează: „impactul potenţial al genomicii cancerului este enorm“ (5).

1TCGA se va realiza prin analiza a 500 de tumori pentru fiecare din 50 tipuri de cancere diferite.
2TRAIL se fixează pe receptorii DR4 şi DR5 („death receptors“) şi activează procaspazele 8 şi 10, declanşând apoptoza.
3Olaparib în cancerul ereditar de sân şi ovar sau cancerul colorectal, iniparib în cancerul pulmonar cu celule scuamoase.

Notă autor:

Bibliografie

1. Covic M. Genomica bolii canceroase – Gene implicate în producerea cancerului. Viaţa medicală, 2012, nr. 46

2. Covic M. Genomica bolii canceroase – Predispoziţia genetică la cancer, o soluţie valoroasă de profilaxie a bolii. Viaţa medicală, 2012, nr. 49