Newsflash
Ars Medici

Cum vorbim cu pacientul despre sfârşitul vieţii?

de Dr. Livia DIMA - iun. 26 2014
Cum vorbim cu pacientul despre sfârşitul vieţii?
   Moartea a reprezentat dintotdeauna un subiect sensibil pentru om, acesta fiind de multe ori foarte afectat de pierderea celor dragi sau pus la rândul său, în faţa faptului că viaţa sa se va încheia la un moment apropiat. Vestea morţii apropiate poate cauza uneori chiar disperare pentru pacient, care se simte „nedreptăţit“ de soartă şi ajunge să manifeste sentimente negative faţă de toţi cei implicaţi: medicul care i-a dat vestea, familia, el însuşi, divinitatea (în cazul în care este credincios) sau toţi cei sănătoşi, care, în opinia lui, nu pot să-i înţeleagă situaţia. Constatăm astfel importanţa deosebită a comu­nicării. Termenul de comunicare este legat de exis­ten­ţa noastră ca oameni, mai apoi ca societate, fiindcă fiinţele umane şi comunicarea sunt indepen­dente. Noi, ca fiinţe, interacţionăm şi relaţionăm – în cea mai mare parte sau chiar în întregime – prin actul comunicării. Fără comunicare şi limbaj, existenţa noastră pe Pământ ar fi inutilă.
    Istoric, atitudinea faţă de moarte şi de cei în apropierea decesului nu a fost constantă. În Evul Mediu (secolul XII), moartea era ceva familiar şi era acceptată. Scene de la patul morţii implicau rudele şi prietenii, accentuând implicarea familiei şi a societăţii la mâhnirea profundă. În timpul secolelor XVIII şi XIX, diverse boli ca holera, dizenteria, tuberculoza sau difteria au fost foarte răspândite. Doctorii puteau face prea puţin pentru susţinerea vieţii, astfel că moartea a fost privită ca o vindecare de boală. La începutul secolului XX, speranţa de viaţă era de aproximativ 39,6 ani în România1. În principiu, oamenii mureau acasă, puţine decese surveneau în instituţii. Astăzi, modelul s-a schimbat, moartea a devenit un scenariu clinic, astfel că multe decese se petrec în instituţii medicale.

 

Conştientizarea morţii iminente

 

   A fi conştient de moartea iminentă este adesea un sentiment intuitiv la pacient. Specialiştii trebuie să exploreze, să clarifice şi să fie conştienţi ce informaţii doreşte pacientul să-i fie confirmate şi în ce măsură. Sunt necesare deprinderi pentru comunicarea veştilor proaste. Dezvoltarea relaţiilor între persoană şi cel care-l sprijină creează o protecţie bazată pe încredere. Cel care oferă sprijin trebuie să cunoască şi să aplice toate ramurile relaţiei create. Altfel spus, „ajutorul“ este mai degrabă „pentru“ şi „cu“ persoana decât să-i facă bine persoanei în suferinţă2.

 

Pacienţii trebuie să afle diagnosticul?

 

   Într-o perioadă de timp, se considera că pacientul nu trebuie să afle de ce suferă, fiindcă vestea rea îi va influenţa negativ lupta cu boala. De-a lungul timpului, atitudinea s-a schimbat3. Con­sensul la care au ajuns experţii din mai multe ţări este formulat astfel: „Pacientului trebuie să i se comunice diagnosticul numai dacă doreşte să ştie“. O astfel de formulare lasă loc interpretărilor personale şi necesită dez­voltarea unor capacităţi deosebite la medici. De aceea, specialiştii din cadrul îngrijirilor paliative, bioeticii şi psihologiei medicale au încercat să formuleze strategii de comunicare adecvate acestei recomandări3.
   În general, pacienţii doresc să cunoască diagnosticul în procente ce variază între 90 şi 96% în studii efectuate în SUA şi Europa4. Şi românii preferă să afle adevărul despre boala lor. Un studiu realizat în ţara noastră a reliefat faptul că 95% din pacienţii români sunt dornici să ştie de ce suferă3.

 

Comunicarea veştilor proaste

 

   Comunicarea este, pe de o parte, o competenţă de bază a medicului şi parte integrantă, esenţială, a actului medical, iar, pe de altă parte, o necesitate importantă pentru pacient care aşteaptă de la specialişti atât informaţii despre boală şi tratament, cât şi contact uman susţinător. Buckman defineşte vestea proastă ca o informaţie care alterează în mod drastic şi negativ percepţia pacientului asupra viitorului său2. El a propus o strategie de anunţare a veştilor proaste în şase etape, scopul acesteia fiind realizarea unei fuziuni între preocupările pacienţilor şi demersurile medicului. El a elaborat şi o formulă mnemotehnică: SPIKES5, pentru a permite me­dicilor să-şi amintească strategia care trebuie utilizată de medici ca o unealtă pentru a ghida aspectele importante ale interacţiunii medic–paci­ent, atunci când trebuie comunicată o informaţie dificilă pacientului şi familiei: S – setting (pregătirea întâlnirii); P – perception (ce ştie pacientul?); I – invitation (cât de mult doreşte pacientul să cunoască?); K – knowledge (oferirea informaţiilor); E – empathy (răspuns la emoţiile pacientului); S – summary and strategy (planificarea şi rezuma­rea etapelor următoare).
   Moartea este un subiect tabu al timpurilor noastre. Se poate vorbi deschis despre orice trăire, sentiment, dar nu despre moarte. Este un subiect tratat cu reticenţă, despre care se vorbeşte doar în şoaptă. Muribunzii sunt însoţiţi din punct de vedere medical, dar sufleteşte şi social sunt izolaţi şi astfel multe din nevoile lor sunt ignorate. A vorbi despre moarte, mai ales cu cel aflat în ultimele clipe, este dificil, stânjenitor şi dureros, iar „marea trecere“ se face în singurătate şi teamă. Bolnavii care sunt puşi să vorbească despre experienţele trăite au găsit o mare uşurare în posibilitatea lor de a-şi exprima temerile şi sentimentele negative şi au fost capabili să atingă o stare de acceptare şi linişte sufletească.

 

 

Rubrică realizată de Hospice „Casa Speranţei“ (www.hospice.ro), promotor al îngrijirii paliative în România din 1992, centru de excelenţă în Europa de Est şi unul dintre modelele recunoscute la nivel global de servicii şi educaţie în paliaţie. Coordonator: conf. dr. Daniela Moşoiu (Universitatea „Transilvania“ din Braşov, director educaţie şi dezvoltare Hospice „Casa Speranţei“)


Notă autor:

Bibliografie

1. Gheţău V. Speranţa de viaţă a populaţiei din România. Viitorul social. 1978;7(1):142-52

2. Buckman R. How to break bad news: a guide for health professionals. John Hopkins Press, Baltimore, 1992

3. Sgarbură O, Popescu BO. Strategii practice privind comunicarea diagnosticului pacienţilor neoplazici. Stetoscop. 2006;51:38-40

4. Cassileth BR, Zupkis RV, Sutton-Smith K, March V. Information and participation preferences among cancer patients. Ann Intern Med. 1980 Jun;92(6):832-6

5. Baile WF, Buckman R, Lenzi R, Glober G, Beale EA,
Kudelka AP. SPIKES-A six-step protocol for delivering bad news: application to the patient with cancer. Oncologist.
2000;5(4):302-11

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe