Newsflash
Ars Medici

Atitudinea, o terapie nescrisă

de Estera STĂMOIU - sept. 15 2017
Atitudinea, o terapie nescrisă
     Tonul articolelor și comunicărilor media nu este unul prietenos cu asistenții medicali, de multe ori prezumția de nevinovăție fiind ignorată. Ca asistenți medicali, nu putem să rămânem impasibili la ce se afirmă despre noi, deci reflectăm. Admitem fără tăgadă că asistentul medical, aflat într-un punct de convergență a unor relații sociale de maximă importanță, nu se poate sustrage de la „judecata publică”. Legătura sa cu ceea ce omul are mai de preț, sănătatea și viața, îl determină să se afle permanent în atenția publică.
     Publicul așteaptă de la asistentul medical din ce în ce mai mult. Omul de astăzi, mult mai informat decât în trecut, apreciază conduita acestor profesioniști raportându-se la propriul sistem de valori și cunoștințe. Parafrazându-l pe unul dintre cei mai cunoscuți analiști în dezvoltare personală, Stephen Covey, pot spune: „În calitatea noastră de asistenți medicali suntem răspunzători de viețile semenilor noștri”. Este însă această definiție suficientă pentru a renunța la propriile inadvertențe și a valoriza capacitatea cu care am fost binecuvântați?
     Deseori suntem prizonierii imaginii pe care societatea, subiectiv sau obiectiv, și-o construiește despre noi, suntem consecința abordărilor pe care ceilalți le au asupra noastră, dar, poate și mai des, mecanicizarea unor gesturi ;i a unor purtări dă de înțeles că nu vrem să scăpăm de o etichetare eronată. Cine a întâlnit un asistent model știe că un caracter frumos este acela care îți zâmbește, pentru că un zâmbet nu costă nimic, dar șterge lacrimi născute din suferință. Acest „talisman” înnobilează sufletul și este purtat de fiecare asistent, dar nu mereu este lăsat să iasă la suprafață. Zâmbetul și o atitudine proactivă, atentă la necesitățile celor afectați de boală, pot eficientiza recuperarea, pot deschide perspective și, mai ales, pot aduce un grad de mulțumire celui care aplică această „terapie” nescrisă.
     Să tratăm așa cum am dori să fim tratați, să ne comportăm cu fiecare pacient cu o bunăvoință fără margini, să fim gardienii sufletelor celor care își pun viața în mâinile noastre, ajutându-i să depășească orice obstacol pe care ne stă în putință să îl îndepărtăm! Să fim oameni și, nu în ultimul rând, profesioniști!
     De multe ori am spus că startul pe care îl avem în profesia de asistent medical trebuie să fie unul de calitate pentru ca asistentul să aibă un viitor pozitiv, luminos, exemplar pentru generațiile cărora le va preda ștafeta. Ce trebuie spus însă, poate, la fel de tare, este că acest start trebuie să fie însoțit de o educație personală solidă, de asumarea unor principii și valori strașnice, de asumarea responsabilităților, dar mai ales un start bun trebuie să fie acompaniat de respectul față de sine și față de cei în sprijinul cărora profesăm. Să fim noi înșine un exemplu, să fim schimbarea pe care ne-o dorim în ceilalți, să ne dedicăm viața sănătății, pentru că respectul pe care îl primim este și răspunsul respectului pe care îl oferim!
     Exercitarea profesiei noastre are la bază un ansamblu de principii și reguli ce reprezintă valorile fundamentale ale profesiei de asistent medical. Ca organizație profesională, avem privilegiul de a ne reglementa etica profesională prin Codul de etică și deontologie profesională. Acesta este garanția pe care organizația noastră și noi ca membri o dăm pacienților și întregii societăți că veghem la o bună practică profesională.
     Prevederile art. 4 și art. 5 ale acestui Cod sunt relevante în acest sens: Art. 4 – Asistentul medical generalist, moașa și asistentul medical trebuie să evite în exercitarea profesiei atitudinile ce aduc atingere onoarei profesiei și să evite tot ceea ce este incompatibil cu demnitatea și moralitatea individuală și profesională; Art. 5 – Asistentul medical generalist, moașa și asistentul medical au obligația să manifeste o conduită ireproșabilă față de bolnav, respectând întotdeauna demnitatea acestuia.
     Nu trebuie uitat că relația asistent medical–pacient se construiește pe reciprocitate, este asemenea unei alianțe. În procesul terapeutic, pacientul manifestă diverse atitudini atât față de boală, cât și față de asistenții medicali: de la încredere, stimă, simpatie, până la îndoială, teamă sau chiar desconsiderare. În același timp, asistentul medical, oricare ar fi complianța pacientului, își demonstrează competența profesională prin cunoștințe teoretice aprofundate, capacitatea de a le aplica într-o permanentă activitate creatoare, de îngrijire competentă, personalizată și umană.
     În loc de concluzie: „Într-o lume ce evoluează egocentric, etica ne-a reintegrat iubirea, astfel ca astăzi să ne ajute a așeza, la temelia eforturilor noastre medicale, partea cea mai bună din noi înșine.”

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe