Newsflash
OPINII

„Teoria unificată” a medicinei românești

de Dr. Florin CHIRCULESCU - ian. 4 2018
„Teoria unificată” a medicinei românești
     Cine își imaginează că medicii din sistemul public mai practică o profesie liberală se înșală amarnic: oricât de dureros ar fi, statutul nostru migrează – încet, dar sigur – către cel de funcționar. Aceasta nu e o problemă locală, acum câțiva ani, la o întâlnire cu medicii europeni, colegii occidentali se plângeau de aceeași situație. Practic, relația contractuală bazată pe „banii invizibili” pe care îi presupune medicina publică amendează statutul tradițional al profesiei noastre.
     De ce stau lucrurile așa? Din cauză că actul medical își pierde individualitatea, medicina devenind tot mai mult un proces „industrial”. Medicina contemporană nu mai are de-a face cu relația medic-pacient, ci cu cea instituție-pacient, ba chiar sistem-pacient, ambele foarte dragi economiștilor din zilele noastre. Nu ne propunem să analizăm corectitudinea noii paradigme, dar nu putem să nu amintim că sistemul DRG nu și-a propus niciodată să evalueze travaliul medicului, ci doar costurile sistemului, ceea ce dă medicului doar rolul unui banal efector al politicilor sanitare, fie ele publice sau private.
     Medicii occidentali au resimțit această schimbare atât prin scăderea veniturilor, cât și prin deprecierea imaginii profesiunii medicale. Spre deosebire de statele din estul Europei, țările occidentale au îndulcit pilula, continuând să-și plătească medicii conform unei grile de salarizare apropiate de importanța socială a profesiei. Nu e cazul în România însă – noi moștenim o salarizare funestă, care s-a rostogolit de-a lungul celor 28 de ani post-1989 și care a determinat absurdități salariale: unde mai vedem medici la sfârșit de carieră mai prost plătiți decât șoferii anumitor bănci sau decât procurorii stagiari?

 

Malpraxis politic

 

     Rezultatul? Exodul medicilor către țările care îi vor plăti mai bine. Rezultatul exodului? Sistemul nostru de sănătate se prăbușește, iar România devine campioana tuberculozei și a mortalității infantile. Rezultatul prăbușirii sistemului de sănătate? Învinuirea personalului medical – cu alte cuvinte, malpraxisul nostru politic nu se preocupă să se adreseze cauzei, ci doar să găsească țapi ispășitori pentru propria-i incompetență. Să nu uităm că malpraxisul politic românesc din domeniul sanitar n-a fost sancționat niciodată. N-am văzut niciun director, ministru sau prim-ministru tradus în fața legii pentru nenumăratele cazuri de mortalitate evitabilă prin vicii de sistem, care, adunate, pot constitui un cap de acuzare asimilabil unui genocid prin dezinteres.
     Și noi, medicii, suntem vinovați: suntem vinovați prin tăcere. Un coleg spunea cândva că, atât timp cât vor persista plățile informale, medicul va rămâne o ființă tăcută, aceasta fiind, probabil, una din cauzele care îi determină și pe decidenți să nu ia măsurile de corecție necesare în ce privește veniturile noastre. „Lasă-i, domnule, că se descurcă” trebuie că-și spun, alăturându-se corului mass-media care clamează doar aceste tipare comportamentale nefaste, generatoare de audiență. Prea puțini politicieni admit că rezolvarea problemei plăților informale nu poate fi realizată decât prin creșterea veniturilor, neținând cont de experiența Poloniei, care a dublat dintr-o bucată salarizarea medicilor, stingând mai multe probleme: exodul personalului s-a redus, mulți medici s-au întors din Occident în țara de baștină, iar plățile informale s-au redus simțitor.

 

Negocieri pentru nimic

 

     Paradoxal e faptul că numărul medicilor din România nu este atât de mare, iar corecta lor salarizare n-ar implica un dezechilibru bugetar. Cu toate astea, în locul unei salarizări corecte, clasa noastră politică preferă șase milioane de cetățeni lipsiți de capacitatea de a se adresa unui sistem din ce în ce mai deficitar în ce privește numărul medicilor.
     Negocierile privind salarizarea corpului medical au un istoric aparte. Sub mandatul premierului Boc, discuția despre grila de salarizare avea loc laolaltă: medici, transportatori, pietrari, profesori, mineri etc. Fără a dori să minimalizăm importanța altor categorii profesionale, n-avem cum să nu arătăm că în atmosfera de negocieri „la grămadă” este complicat să-ți faci auzite puncte de vedere specifice, cu atât mai mult cu cât medicii au de luptat cu o imagine deficitară. În concluzie, premierul Boc n-a rezolvat problema – ce-i drept, n-a rezolvat-o nimănui, ba, mai mult, președintele Băsescu i-a îndemnat pe medici să plece din țară dacă nu le convin salariile.
     Un alt prilej de negocieri a fost în timpul guvernării hibride PNL + PSD. Câte promisiuni, câte vorbe bune... Procentul din PIB pentru medicină avea să crească, veniturile medicilor așijderea, ba chiar se preconiza și o nouă lege a sănătății. De astă dată nu s-a mai negociat la grămadă, dar rezultatul a fost același: nimic!

 

Prioritate națională?

 

     Veniturile medicilor au înregistrat creșteri semnificative abia în timpul mandatelor lui Nicolae Bănicioiu și, mai ales, Vlad Voiculescu, când, pe lângă presiunea sindicală, dar și a medicilor constituiți într-un ONG, am avut de-a face cu decidenți ce simțeau că scaunele le luau foc – deficitul de personal devenise evident, așa că întrebarea era: mai aveau, oare, românii cu cine să facă reforma sănătății sau erau condamnați la o medicină ineptă, impracticabilă în absența profesioniștilor?
     Iată că a sosit și ultima șarjă de politicieni, un neo-PSD, care, aidoma celor ce i-au precedat, spuneau că „medicina este prioritate națională”. Că deficitul personalului calificat i-a preocupat, e o realitate – au lansat semnale pe toate canalele că medicii trebuie să rămână în țară și că pentru asta trebuie să fie plătiți corect. Bunele intenții nu i-au ținut mult însă: în vara acestui an a apărut (pe surse) un document din care reieșea că MS intenționa să-i oblige pe medici să efectueze 48 de ore de lucru pe săptămână. Toate demersurile sindicale pentru a contracara această intenție s-au izbit de un zid. Nu-i mai puțin adevărat că sezonul concediilor a împiedicat coagularea unei acțiuni a medicilor, lucru la care au contribuit și promisiunile, lansate tot pe surse, din partea comisiei de sănătate a Camerei Deputaților, promisiune conform căreia „orele de gardă efectuate peste norma de 35 de ore pe săptămână” vor fi plătite corect.

 

Programul de 48 de ore

 

     De fapt, în ce privește obligativitatea programului de 48 de ore, avem de-a face cu două probleme. În primul rând, este aspectul de principiu și, totodată, „de acquis”: de ce să fim discriminați, de ce să fim singura categorie profesională din România obligată să lucreze 48 de ore pe săptămână? În al doilea rând, există un aspect financiar: dacă cele 48 de ore obligatorii reprezintă, de fapt, portița prin care decidenții își propun să ne oblige la muncă forțată?
     Temerile noastre au obiect, să fie clar! Un fost ministru PSD a stabilit cu ani în urmă, din vârful pixului, că toate gărzile sunt obligatorii, încălcând atât Codul Muncii cât și Directiva europeană a timpului de lucru. Altfel spus, PSD are antecedente de comportament discreționar, aspect pe care aproape că n-are sens să-l mai subliniem. Revenind la articolul legat de obligativitatea celor 48 de ore de lucru pe săptămână, să amintim că la această prevedere acum două luni se adăuga și faptul că veniturile „extraordinare” promise în campania electorală erau doar praf în ochi: mutarea șarjelor sociale și regulamentul de sporuri le anulau în totalitate. În consecință, în luna octombrie, sindicatele au repus pe tapet problemele salariale. Lucru ciudat, cel care a dat curs reluării negocierilor a fost însuși premierul Tudose, drept care am avut o primă întâlnire la sediul Guvernului. La negocieri, stupefacție: decidenții nu realizau (sau se făceau că nu realizează) că promisiunile lor nu au un corespondent real. Mai mult, ministrul sănătății tot încerca să mute problema: „Doctorii pleacă prea devreme din spital”, ne tot reproșa, dar când l-am întrebat ce măsuri administrative a luat împotriva cazurilor punctuale pe care le-a amintit, a ridicat din umeri, dovedind că nu era la curent cu prevederea conform căreia un medic poate pleca acasă după gardă, și că nu era la curent nici cu faptul că sute de colegi de-ai noștri stau ore în șir peste program fără a fi plătiți. Ca fapt divers, trebuie să știți că a sta fie și o singură oră peste programul trecut în pontaj reprezintă „muncă nedeclarată” și că, în cazul în care inspectoratul teritorial de muncă este sesizat, situația se concretizează în amendarea managerului. Mai mult, recidiva la acest tip de practică este sancționată cu proces penal. La aceste observații, ministrul iarăși nu a răspuns, la fel cum n-a răspuns nici la propunerea de a introduce turnichete în spitale, pentru a certifica numărul de ore petrecut de medici la serviciu.

 

Negocieri și calcule

 

     Revenind la respectiva ședință de negocieri, la care a asistat și prof. dr. Florian Popa, în calitate de consilier al premierului, mai trebuie amintit un singur lucru: până când nu s-a luat o coală de hârtie și nu s-au făcut calcule cu creionul, reprezentanții ministerului muncii, al celui de finanțe, al dialogului social și al sănătății, au susținut sistematic că veniturile din medicină vor crește. Hârtia le-a arătat însă că se înșală, motiv pentru care vicepremierul Ciolacu, prezent la discuții, a întrerupt ședința îndemnându-și subordonații: „Refaceți calculele, nu vedeți că le-ați greșit?”, a spus domnia sa, părăsind ședința.
     La a doua rundă de negocieri a participat însuși premierul. Simplificând, problemele în litigiu erau aceleași: obligativitatea celor 48 de ore/săptămână și regulamentul de sporuri, care ne aducea în situația de a nu mai dispune decât de sporuri de 1%, ceea ce era sinonim cu o scădere drastică a veniturilor. Prim-ministrul a fost tranșant în ce privește problema celor 48 de ore: „E un aspect ilegal”, a zis acesta, propunând întâlniri tehnice ulterioare. La acestea, MS a avut o atitudine bizară. Solidaritatea Sanitară ceruse în repetate rânduri datele legate de nivelul de salarizare al angajaților, însă acestea ne-au fost refuzate sistematic – la fel s-a întâmplat și acum, fapt ce ne-a împiedicat să efectuăm calcule corecte de impact. Cu toate acestea, s-a obținut un punct semnificativ din lista revendicărilor și anume cel legat de sporuri, în sensul că nu aveau să fie plafonate la 1%, ci vor fi acordate la nivelul de bază al salariului (atenție!) de la 1 ianuarie 2018. Problema spinoasă a celor 48 de ore obligatorii, însă, a primit o corecție ambiguă: „până la 48 de ore”, iar la contraargumentele noastre am primit explicații aiuritoare. „Dar noi n-am promis venituri, noi n-am promis decât salarii!”, a zis ministrul sănătății, excedat, semnalând reaua intenție, din moment ce devenise evident că veniturile riscau să fie inferioare celor din anul precedent. „N-o să putem asigura continuitatea gărzilor dacă nu vă obligăm să lucrați 48 de ore pe săptămână”, s-a mai spus acolo, ba chiar s-a ajuns la justificarea: „Poate c-o să mai vreți să stați și voi pe-acasă cu familiile și copiii (sic!) – de unde să vă scoatem ca să munciți?”.

 

Întrebări și bănuieli

 

     Drept care a urmat o nouă rundă de negocieri, patronată de premier, în care am bătut palma, inclusiv în problema celor 48 de ore obligatorii pe săptămână. Ministrul sănătății, însă, care a primit dispoziția de a organiza o întâlnire tehnică pentru a redacta acordul, n-a făcut nimic: nici întâlnire, nici discuții, nimic! I-am trimis varianta noastră de text, numai bună de introdus în Legea salarizării, dar, în afara faptului că documentul nostru a primit un număr de înregistrare la MS, nu s-a mai auzit nimic.
     Ce semnificație are acest fapt? În ce ne privește, ne-am pus mereu problema că cele 48 de ore de lucru obligatorii pe săptămână ascund intenția nemărturisită a ministrului sănătății de a acționa financiar asupra medicilor (citește: scăderea veniturilor!), cu atât mai mult cu cât explicațiile furnizate de reprezentanții săi nu ne-au convins de contrariu. Să mai spun că aceștia au invocat ITM, care, pasămite, ar acționa în teritoriu pentru a recupera banii pe gărzile efectuate deja, în număr excesiv? Să mai spun că n-am primit răspuns la remarca noastră că ITM va reacționa la fel de drastic și în ce privește obligativitatea celor 48 de ore/săptămână? Să mai amintesc că există o prevedere legală conform căreia plata gărzilor se efectuează în limita bugetului spitalului și că tocmai acest buget al spitalului este cel mai frecvent amputat de CNAS, expunându-ne la abuzul managerilor care vor dori să-și asigure bugetele pe spinarea muncii noastre forțate?
     Practic, temerea noastră este că cele 48 de ore de lucru obligatorii nu sunt decât calea prin care decidenții nu ne vor plăti munca. Bănuiala noastră a fost întâmpinată cu scepticism, dar cum să nu fim bănuitori din moment ce premierul a tranșat problema de două ori în favoarea noastră (în favoarea legalității, de fapt), iar acest lucru nu a căpătat o formulare în Legea salarizării? Mai putem avea încredere în niște parteneri de discuție care își încalcă promisiunile? De ce încalcă ministrul Bodog acordurile, de ce refuză să redacteze un articol de lege în conformitate cu Codul Muncii și cu sarcina primită de la premier?

 

Când pacientul riscă să moară

 

     Mă tem, însă, că toate aceste discuții se vor perpetua. Dacă nu vor fi cele 48 de ore obligatorii, va fi altceva, pentru că, în fond, toate aceste aspecte trebuie să facă obiectul unei noi Legi a sănătății, unei reforme reale, clamată de toată clasa politică fără ca nimeni să ia, totuși, taurul de coarne. Pe de altă parte, cum s-ar putea face o reformă a sistemului sanitar de la alt nivel decât de la nivel de premier sau președinte? A lăsa reforma sănătății pe mâna ministrului de resort e echivalent cu a da cu reforma de pământ, din moment ce respectivul ministru ar trebui să se lupte pentru resursele necesare reformei cu colegii de cabinet, inclusiv cu miniștrii „de forță”, cu ministrul apărării și cu cel de interne, de pildă, care l-ar mânca cu fulgi cu tot. La acest argument, să adăugăm unul istoric: doar premierii și președinții fac reforme sanitare reale. N-o să-i amintesc pe marii politicieni ce s-au încumetat la asemenea întreprinderi, dar o să-mi permit să-i dau un sfat celui (sau celei) care va iniția o nouă Lege a sănătății în România: ce-ar fi să pună de-un think tank? Ce-ar fi să adune la un loc mințile luminate din managementul sanitar? Să le dea casă și masă, să le dea niște ținte precise și termene și să-i verifice periodic pentru a vedea încotro o iau. O singură chestiune n-ar trebui să uite: înființarea unor asigurări private de sănătate decuplate de CNAS.
     Cât despre privați, să nu se sperie! În felul acesta, n-ar face decât să intre în normal. După debutul relativ imoral prin care și-au clădit afacerile, adică prin plată dublă, cea directă a „clientului” plus cea decontată de CNAS, funcția sectorului privat de la noi a devenit inconturnabilă: ei rezolvă deja probleme publice de sănătate și a-i reteza acum ar fi o greșeală teribilă, care ne-ar duce în colaps. Pentru viitor, însă, corect ar fi ca sursele lor de profit să provină din sisteme distincte de asigurări, cu adevărat private.
     Până atunci, a accepta formularea celor 48 de ore de lucru obligatoriu pe săptămână n-ar fi altceva decât a accepta o încălcare a principiilor, a legilor și a recomandărilor europene, iar dacă principiile noastre sunt prea diluate, gândiți-vă că, la ce clasă politică avem, nu ne putem aștepta decât că cineva, într-o bună zi, o să ne taie banii pe munca efectuată... Nu de alta, dar au ei alte scopuri cu banii – cum să plătească munca? În fond, nu suntem decât niște amărâți de cetățeni, niște generatori de costuri și nimic altceva.
     Soluția nu e decât una: să nu-i lăsăm s-o facă. Avem la dispoziție demisia în bloc în variile ei forme, și, la nevoie, greva, pentru că, orice medic o știe, când pacientul riscă să moară, se practică operații eroice, iar în cazul nostru, pacientul este sistemul public de sănătate.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe