resep masakan indonesia

recept pojok game jual obral berita bola delicious recipe resep masakan indonesia resep masakan indonesia Adi Sucipto News and Entertainment

MedicHub

| | Tipareste pagina Trimite prin email Trimite prin Yahoo Messenger

Dosarul electronic de sănătate. O ofertă de nerefuzat?

Autor: Dr. Gabriel DIACONU | 9 Decembrie 2016
     Am citit, cu bruma necesară de curiozitate, cel mai recent comunicat de presă al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) privind Dosarul Electronic de Sănătate (DES), la scurt timp după ce Avocatul Poporului, la chemarea noastră publică, a depus o sesizare la Curtea Constituțională privind alcătuirea fundamentelor pe care stă DES. În opinia Avocatului Poporului, aceste fundamente sunt fie insuficiente, fie strâmbe, fie inexistente. Deci DES încalcă prevederile Constituției României. Spre lămurirea Ministerului Sănătății și a CNAS, nu suntem nici habotnici, nici talibani. Subsemnatul și-a făcut datoria, de-a lungul timpului, de a sprijini demersul de implementare atât a platformei informaționale, cât și a subdiviziunilor ei (cardul de sănătate, rețeta electronică etc). Dar, la fel cum atunci am pus umărul la lămurirea unor concepte, de data aceasta ne găsim pe părți opuse ale baricadei. Ce face, în ultimii cinci ani, CNAS este împotriva legilor statului român și împotriva cetățenilor lui, fie ei asigurați ori ba. E un abuz.
     Dreptul la viață privată al cetățeanului e garantat constituțional. Datele lui personale nu pot fi procesate alandala, de oricine, oricând, oricum. Există legi și norme de legi care îi păzesc omului avuția cea mai de preț – identitatea lui. Legile spun cine, când, cum poate să manipuleze astfel de date. Date cum ar fi codul numeric personal, adresa, seria și numărul de buletin ori pașaport sunt ținute într-un anumit regim. Datele de sănătate, asemenea, sunt parte a unui întreg proces de clasificare, îndosariere și păstrare. Fișa de observație, până mai anțărț, era considerată chiar document secret, inclusiv față de pacient. Mersul vremurilor și munca asociațiilor privind drepturile pacienților au trecut treptat povara pe umerii omului bolnav. Povara de a-și vedea de datele din foaia lui de observație. Povara de a decide cu privire la destinația lor (cu câteva excepții).
     Consimțământul de a fi tratat, trebuie spus, sau consimțământul de a-ți fi prelevate și procesate date cu caracter personal, prin filtrul Legii 677 (de care vorbeam mai sus) face referire doar actorilor actului medical. Până acum, rostul administrației (CNAS & MS) era doar să opereze plăți pe baza unor coduri diagnostice. Nu să vadă date medicale ale pacienților. De-aia avem lungul drum al diagnosticelor către decontare, prin diverse căi de validare. De-aia avem praxis și malpraxis. De-aia, domnilor, avem secret profesional. Medicul nu e totuna cu autoritatea administrativă. Odată cu DES, autoritatea administrativă își bagă bocancul în actul medical în mod nepermis de mult. Asta dacă nu reacționăm prompt și viguros.
     Acum șase ani, fără vreo consultare de vreun fel, odată cu emanciparea informațională a României, fără acceptul pacienților, date de-ale lor au început să fie manipulate în interiorul sistemului construit de CNAS. S-a considerat acest accept ca fiind implicit, odată ce omul s-a dus la doctor să fie tratat și a consimțit să fie tratat. Trebuie observat totuși, cu sobrietate, că nimeni nu a consimțit ca terți (vezi firmele care au dezvoltat platforma DES) să aibă acces la datele pacienților. Cu atât mai puțin medicii de familie, care nici ei nu au fost de acord ca, odată cu update-ul din aprilie 2014, datele din SIUI să f
Publicitate
ie migrate, automat, fără opt-out, către alte sisteme. A fost o manipulare masivă de date din partea CNAS, pentru care instituția ar trebui să dea socoteală unui regulator, de vreme ce acest update a fost propus de un subcontractor CNAS ca fiind obligatoriu. Dintr-o dată, mii de medici s-au trezit în fața realității că au comis o teribilă infracțiune de divulgare de date cu caracter personal către o bază de date neautorizată, la data respectivă încă inactivă. Ea a devenit activă doar prin ordinul din 2 noiembrie 2016. Până la acest moment, Ministerul Sănătății și CNAS nu au comentat cadrul legal prin care s-a făcut acest transfer, în ce condiții de securitate și cine a răspuns de securizarea informației, calitativ și cantitativ, când a fost transferată dintr-un standard de încriptare într-altul (fie el și mai înalt, cum e HL7). Simplul fapt că au făcut-o ridică suspiciuni de transparență, inclusiv pentru viitor. Refuz să îmi încurajez pacienții să adere la un sistem informațional în care, odată ce s-au înrolat, nu au niciun cuvânt de zis cu privire la cine le va stoca, manevra și ocroti datele ulterior. Așa cum nu au avut un cuvânt referitor la cine asigură mentenanța SIUI, nu au niciun cuvânt de zis în DES, cu privire la gardienii acestuia. Cine-i păzește pe aceștia din urmă de curiozitatea abuzului, la capătul unui lung lanț de abuzuri deja petrecut?
     Cu bâlbă și candoare, amândouă autoritățile, în săptămânile de când am început acest demers pentru protejarea unui drept fundamental al omului, au invitat la conciliu. Îmi pare nu doar diletant, dar implicit malițios să propui acum formarea unor grupuri de lucru, în timp ce DES continuă să fie online, să primească în timp real date, să recircule în timp real informații. Până la lămurirea cadrului legal, DES ar trebui păzit de sine însuși, de iminentul pericol pe care-l reprezintă pentru siguranța oamenilor – care, astăzi, tot ce pot face e să ceară să le fie scoase informațiile din DES (lucru făcut imposibil prin ordinul de ministru) și asta printr-un demers laborios în instanță, de vor decide să dea statul în judecată. Invit atât colegii medici, cât și pe cei din organizațiile de pacienți să revizuiască situația la nivel de UE privind dosarele electronice de pacient. Să revizuiască prevederile Convenției 108 UE privind procesarea datelor cu caracter personal. Să revizuiască prevederile directivei 95/46/EC privind protecția datelor. Sănătatea populației include, în 2016, și sănătatea informației despre sănătate. Or, Ministerul Sănătății și CNAS au lansat la apă o cârpeală ambalată în „cel mai înalt sistem de siguranță de pe mapamond”, uitând că nu e vorba de parolă. E vorba de principiu.
     Punctual, Ministerul Sănătății trebuie, de urgență, să emită un ordin în completare prin care să specifice formularul de consimțământ informat cu privire la deschiderea unui DES, disponibil tuturor medicilor, prin care aceștia nu doar să informeze pacientul, dar să-i și lase opțiunea de a nu dori dosar electronic. E standard de bună practică. E constituțional. Mai mult, straturile de acces la DES trebuie rescrise. În lipsa unei comunități de practică în adevăratul sens al cuvântului, nimeni și oricine poate avea acces la DES. Sistemul nostru de trimitere interspecialități nu permite încă DES, cât timp e făcut „în orb” (către o specialitate oarecare), și nu cu destinație nominală (spre doctorul X din specialitatea respectivă). Mai mult, ralierea operatorilor privați de sănătate la DES nu se poate face cu mitraliera, ci cu observarea atentă a standardelor lor de practică informațională. Altfel, riști să ai milioane de pacienți ale căror date private vor fi vărsate, la comun, într-o găleată cacofonică al cărei crash costă mai mult decât o amendă administrativă. Ministerul Sănătății și CNAS au deschis o cutie a Pandorei pe care medicii, acum, nu pot decât s-o gireze sau s-o refuze în forma propusă. Dați-ne forma prin care să ne exprimăm alegerea, domnule ministru! Căci, cât timp mi se face o ofertă pe care n-am voie s-o refuz, domnule ministru, domnule președinte CNAS, am s-o refuz din principiu.
 
Articole in legatura
Nu exista articole in legatura.
Autori in legatura
Nu exista articole in legatura.
 
Galerii foto in legatura
Nu exista galerie asociata acestui articol.
Fisiere la download
Nu exista fisiere disponibile pentru download.
 

 
Viaţa Medicală