resep masakan indonesia

recept pojok game jual obral berita bola delicious recipe resep masakan indonesia resep masakan indonesia Adi Sucipto News and Entertainment

MedicHub

| | Tipareste pagina Trimite prin email Trimite prin Yahoo Messenger

Educație non-formală în sistemul sanitar

Autor: Stud. Radu PÎRLOG | 26 Ianuarie 2018
     Educația non-formală reprezintă o formă alternativă de educație care are loc în afara sistemului formal universitar și care utilizează un model participativ, lucrul în echipă și exerciții de rezolvare de probleme pentru acumularea unor abilități noi. Accentul este pus pe asimilarea de cunoștințe într-un timp scurt prin dezvoltarea de soluții pentru probleme specifice curriculei prezentate, asimilând astfel noțiunile esențiale. Acest model educațional poate fi folosit ca metodă alternativă pentru dobândirea de competențe în rândul personalului din sistemul sanitar, iar lucrul în echipe formate din medici din specialități diverse stimulează cooperarea și conceperea unor soluții și abordări multidisciplinare.
     În România, la ora actuală, sunt disponibile pe piață cursuri scurte adresate publicului larg pentru dezvoltarea de competențe în scrierea de proiecte, vorbit în public etc. Multe din aceste cursuri au curriculele adaptate pentru domeniile de marketing și antreprenoriat, informațiile prezentate nefiind de interes sau aplicabile domeniului medical. Nevoia dezvoltării unor pachete de cursuri care să vină în sprijinul curriculei universitare medicale pe partea de cercetare a fost identificată de Departamentul de sănătate publică din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, care, în doisprezece ani de scriere și implementare de proiecte de cercetare, a observat lipsa integrării în curricula medicală la nivel de licență a unor cursuri actualizate care să ofere viitorilor medici cunoștințele necesare pentru a activa în domeniul cercetării medicale. Educația medicală actuală este concentrată pe livrarea unei cantități mari de informație studenților, informație ce trebuie asimilată și reprodusă în timpul perioadelor de examinare. Învățământul medical românesc nu este concentrat pe dezvoltarea abilităților de gândire critică, rezolvare de probleme, scriere și prezentare științifică, scriere de proiecte și statistică aplicată sau alte abilități transversale. Astfel, este esențial pentru viitorii medici și tinerii profesioniști din sistem să identifice necesitatea dezvoltării unor cunoștințe elementare pentru înțelegerea și aplicarea informațiilor medicale de actualitate și pentru a putea fi competitivi pe piața muncii la nivel european.
     În 2017, Departamentul de sănătate publică din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, în parteneriat cu Asociația Action for Health, a dezvoltat o serie de cursuri scurte și modulare pentru a veni în sprijinul studenților, doctoranzilor, medicilor rezidenți și tinerilor medici care doresc să desfășoare activități de cercetare. Abordarea propusă este concepută pe nevoile
Publicitate
tinerilor din sistemul sanitar, care, din cauza programului încărcat de lucru, cumulat cu zilele de gardă, participă cu dificultate la cursuri formale, întinse pe perioade lungi de timp. Cursurile scurte desfășurate într-un mediu non-formal au potențialul prezentării unei cantități mari de informație într-un timp scurt, iar formatul cursurilor este axat pe înțelegerea și aplicarea practică de către participanți a noțiunilor prezentate. Acest format menține ridicat nivelul de interes al participanților, reușind astfel livrarea concentrată a unei cantități mari de informație. În cadrul cursurilor este folosit un raport de 70% exerciții practice de rezolvare de probleme și 30% teorie, astfel că, la finalul cursurilor, absolvenții pot opera eficient cu cunoștințele acumulate.
     Cursurile desfășurate anul trecut au fost Grant Academy, Disciple și, respectiv, Control 1.0, fiecare cu durata de patru zile, dezvoltate pentru a acoperi principalele competențe necesare activității de cercetare medicală: metode de cercetare, scriere de proiecte, statistică medicală și prezentare științifică. Seminarul Grant Academy a fost primul curs, având rolul de a forma în rândul participanților abilități necesare scrierii și redactării proiectelor de cercetare pentru competițiile naționale și internaționale, prin prezentarea și asimilarea principiilor-cheie ce stau în spatele unor propuneri de proiecte de succes. În cadrul seminarului, participanții au putut concepe propriile propuneri de proiecte într-un mediu deschis, favorabil schimbului de idei și lucrului în echipă, într-o atmosferă multidisciplinară. Seminarul s-a finalizat prin evaluarea și oferirea de recomandări de către experți evaluatori propunerilor de proiecte de cercetare dezvoltate de participanții la acest curs. Seminarul Disciple, axat pe dezvoltarea abilităților de vorbire în public și prezentare științifică, oferă participanților oportunitatea de a-și dezvolta aceste abilități într-un cadru informal, prin oferirea de sprijin continuu pentru îmbunătățirea performanțelor individuale. Control 1.0 este un curs intensiv de statistică medicală aplicată dedicat pentru personalul medical, curricula cuprinzând noțiuni fundamentale de biostatistică, probabilități și regresii esențiale pentru interpretarea informațiilor medicale din jurnalele internaționale.
     Este îmbucurător că, într-un sistem medical prezentat într-o lumină negativă, cu medici rezidenți și tineri specialiști care doresc să plece din țară și cu o competiție negativă între aceștia, se formează o comunitate nouă, tânără, care dorește să învețe, să acumuleze cunoștințe și să contribuie activ, prin cercetare și dezvoltarea de proiecte, la îmbunătățirea și dezvoltarea sistemului sanitar românesc în jurul nevoilor pacientului. Considerăm că acest model al cursurilor modulare intensive de trei-patru zile, care scot participanții din activitățile vieții de zi cu zi, reușind să îi imerseze într-un cadru de învățare cu un program de 12–14 ore/zi poate fi o soluție pentru dezvoltarea rapidă de competențe în rândul studenților, doctoranzilor, medicilor rezidenți și tinerilor medici.
     Aceste evenimente reprezintă doar începutul unui nou tip de formare în sistemul medical, axat pe dobândirea de competențe prin metode alternative, care încurajează colaborarea și lucrul în echipă. În următorii ani, ne așteptăm ca tot mai multe instituții și ONG-uri care acționează în domeniu să își adapteze modulele educaționale în jurul principiilor educației non-formale.
 
 
Articole in legatura
Nu exista articole in legatura.
Autori in legatura
Nu exista articole in legatura.
 
Galerii foto in legatura
Nu exista galerie asociata acestui articol.
Fisiere la download
Nu exista fisiere disponibile pentru download.
 

 
Viaţa Medicală