resep masakan indonesia

recept pojok game jual obral berita bola delicious recipe resep masakan indonesia resep masakan indonesia Adi Sucipto News and Entertainment


| | Tipareste pagina Trimite prin email Trimite prin Yahoo Messenger

Relația medic–pacient: război sau pace?

Autor: Prof. dr. Cătălina POIANĂ | 2 Iunie 2017
     Cine se uită la televizor sau citește site-urile de știri din România are impresia că pacienții și medicii sunt în război. Că în spitale este dezastru, ca și în cabinetele medicilor de familie sau ale altor specialiști. Cum poți să schimbi această imagine nefericită? Cum să lupți cu mecanismul de selecție a știrilor care acționează astfel încât nu se vede nimic bun, dar sunt scoase în evidență orice necazuri, orice neîmpliniri? Nu are rost să ne lamentăm, reproșând presei că ar căuta doar conflicte. Asta vrea publicul și probabil că și noi privim la fel, din afară, alte domenii pe care nu le cunoaștem îndeajuns de bine. 
     La Colegiul Medicilor din Municipiul București (CMMB) am considerat că este mai util să încercăm să demonstrăm că în realitate lucrurile stau altfel. Am deschis dialogul atât cu mass-media, cât și cu pacienții. Am organizat întâlniri periodice cu reprezentanții asociațiilor de pacienți și am pornit proiecte comune, cel mai important fiind demersul de modificare a reglementărilor privind asigurarea cazurilor de malpraxis. Consultările online pe care le-am organizat în interiorul breslei au stat la baza acestor inițiative. Rezultatele acestor consultări ne-au determinat deciziile și ne-au permis să aducem argumente în dezbaterea publică. Am arătat, astfel, care sunt principalele probleme întâmpinate de medicii tineri și ne-am bucurat să constatăm că, poate și în urma eforturilor noastre, au început să fie luate măsuri pentru a stopa exodul în Occident.
     Prin chestionare difuzate în mediul online am întrebat deopotrivă medici și pacienți cum s-ar putea îmbunătăți relația dintre aceștia. Cercetarea a fost efectuată în perioada decembrie 2016–ianuarie 2017. Ne-am bucurat să constatăm că pacienții apreciază în proporție de 73% drept bună și foarte bună relația cu medicul (49% foarte bună, 24% bună). O surpriză, dacă ne raportăm la fluxurile de știri, unde lucrurile par a sta invers.
     Trebuie să recunoaștem că în 12% din cazuri relația este considerată nesatisfăcătoare. Comunicarea informațiilor necesare pacientului a fost considerată nesatisfăcătoare sau a lipsit în 15% din cazuri. Poate nu pare mult, dar ne dorim ca aceste aspecte să tindă spre zero, așa că sunt necesare analize aprofundate, care să releve cauzele lipsei de comunicare dintre medic și pacient. Este evident că timpul scurt alocat vizitei generează probleme ambilor actori implicați în actul terapeutic. Atât medicii, cât și pacienții identifică „încrederea” drept un factor important, care influențează calitatea relației și rezultatul tra
Publicitate
tamentului.
     Marea majoritate a medicilor apreciază drept bună și foarte bună relația cu pacienții (88%). Principala problemă întâmpinată în relația cu pacientul este lipsa încrederii/a respectului, spun medicii. Urmează lipsa educației pacienților, informațiile luate de pe internet și restricțiile birocratice/de sistem, arată rezultatele chestionarelor.
     Pentru a valorifica mesajul transmis de medici și pacienți prin aceste consultări, ne propunem focalizarea asupra a ceea ce putem schimba, a aspectelor care țin de aria noastră de competență. De exemplu, vom folosi datele colectate pentru a arăta decidenților că este nevoie de mai mulți medici, astfel încât medicul să poată petrece mai mult timp cu fiecare pacient în parte, și vom încerca să convingem Casa de Asigurări de Sănătate să mărească timpul consultației. De asemenea, vom propune ca în timpul rezidențiatului, indiferent de specialitate, tinerii medici să participe la cursuri de comunicare și, mai ales, să fie abilitați să stea mai mult de vorbă cu pacienții, pe înțelesul acestora.
     Comunicarea este o dimensiune a relației medic–pacient care poate fi îmbunătățită prin efortul asociațiilor de pacienți și a organizațiilor profesionale ale medicilor. Este o cerință a pacienților (majoritatea consideră cursurile de comunicare drept obligatorii), conștientizată pe deplin de medici. Mai mult, Universitatea și Colegiul Medicilor de la nivel local sunt identificate drept responsabile pentru furnizarea acestor cursuri. Pregătirea profesională continuă este alt domeniu unde CMMB poate interveni direct și chiar a făcut acest lucru, în ultimul an acționând deja pentru creșterea nivelului de pregătire profesională și îmbunătățirea comunicării.
     Programele derulate de CMMB vin în sensul solicitărilor medicilor și pacienților, așa cum arată rezultatele consultărilor publice online: CMMB a investit mai mult în EMC și comunicare (conferința anuală, noul site, consultări online) și în educația publicului pentru sănătate. Reprezentanții asociațiilor de pacienți au propus CMMB participarea în comun la conferințe, forumuri și seminarii. În cadrul acestor întâlniri, medicii vor afla mai multe despre activitatea asociațiilor, astfel încât pacienții cu unele afecțiuni cronice să poată fi îndreptați către asociațiile de profil. În acest fel, pacienții vor avea mai multe informații corecte despre boala cu care au fost diagnosticați.
     De asemenea, s-a propus ca pe site-urile societăților medicale să apară și o pagină dedicată pacientului, cu informații corecte, dar pe înțelesul publicului larg. Asociațiile de pacienți au propus chiar să se ocupe de unele module de cursuri de comunicare pentru medici. Nu în ultimul rând, asociațiile de pacienți au propus și un parteneriat CMMB pentru puncte de vedere comune în unele situații prezentate în mass-media, care influențează negativ relația dintre medic și pacient.
     Rămâne ca noi, medicii, să avem puncte de vedere comune. Și, înainte chiar de comunicarea cu pacientul, să comunicăm între noi. Ceea ce nu am întrebat încă, prin chestionarele online, este câți dintre medici dau un telefon colegului, pentru a-i semnala o greșeală sau pentru a lămuri un aspect discutabil al tratamentului, înainte de a-i reproșa public conduita terapeutică. Public însemnând nu neapărat în presă, ci în fața bolnavului.
 
Articole in legatura
Nu exista articole in legatura.
Autori in legatura
Nu exista articole in legatura.
 
Galerii foto in legatura
Nu exista galerie asociata acestui articol.
Fisiere la download
Nu exista fisiere disponibile pentru download.
 

 
Viaţa Medicală