resep masakan indonesia

recept pojok game jual obral berita bola delicious recipe resep masakan indonesia resep masakan indonesia Adi Sucipto News and Entertainment

MedicHub

| | Tipareste pagina Trimite prin email Trimite prin Yahoo Messenger

Roboți și macrofagi programați

Autor: Dr. Marinela van den HEUVEL-OLĂROIU | 27 Noiembrie 2015
Roboți și macrofagi programați
     Descoperirea antibioticelor a fost una dintre cele șapte minuni ale medicinii moderne. Creșterea accesibilității la aceste medicamente care au salvat milioane de vieți a dus la apariția rezistenței bacteriene la antibiotice, un fenomen devenit o problemă de sănătate publică. Principala cauză este utilizarea nejustificată și pe scară largă a antibioticelor la om (se consideră că mai mult de jumătate din prescripții ar fi inutile) și la animale (în special în crescătorii). La aceasta se adaugă lipsa și/sau nerespectarea măsurilor de prevenție și igienă, în afara și în interiorul instituțiilor cu paturi sau în comunități și aglomerații umane. Ca urmare a globalizării și a migrației, bacteriile rezistente sunt răspândite și introduse în spitale de purtători aparent sănătoși și prin transferul de pacienți între spitale din țări diferite – de exemplu, pacienți cu arsuri grave. Prin contact direct, microorganismele se transmit de la om la om (în sporturi de contact, centre de detenție, grădinițe, rezidențe pentru vârstnici sau persoane cu dizabilități, tabere de refugiați), dar și de la animale la om. Și mai pot fi cu ușurință introduse în organism prin consumul de produse alimentare infectate, în principal carne, dar și legume contaminate.
     Din ce în ce mai multe studii arată un factor nou de creștere a rezistenței bacteriene – poluarea mediului înconjurător cu antibiotice (eritromicină, lincomicină, depistate în apa potabilă) din cauza consumului în creștere de medicamente. Din anchete se știe că majoritatea persoanelor aruncă la coșul de gunoi sau în toaletă medicamentele expirate sau de care nu mai au nevoie, în loc să le returneze farmaciilor, pentru a fi distruse în mod controlat sau reutilizate.
     În toată lumea, cazurile letale de infecții cu bacterii extrem de rezistente la antibiotice se înmulțesc. Se estimează că, în fiecare an, în Europa, sunt aproximativ 500.000 de persoane infectate cu o bacterie multirezistentă, iar în jur de 25.000 pe an decedează din această cauză. Infecțiile cu bacterii rezistente se manifestă mai ales în spital, la persoane cu sistem imunitar scăzut, și cresc considerabil
Publicitate
morbiditatea, mortalitatea și costurile de spitalizare.
     În ultimele decade, apariția microorganismelor rezistente a stimulat nu atât diversificarea și elaborarea de noi antibiotice (proces foarte costisitor), ci retragerea de pe piață a zeci de antibiotice și/sau limitarea drastică a indicațiilor acestora. Dacă, la un moment dat, existau în uz peste 150 de antibiotice diferite, astăzi numărul celor întrebuințate a scăzut sub o sută. Experții consideră că o soluție pentru rezolvarea acestei crize ar fi crearea de antibiotice prin bioinginerie. Așa-numitele antibiotice „inteligente“ sunt programate să ucidă la comandă sau să faciliteze distrugerea bacteriilor și a virusurilor fără a genera rezistență; ele sunt o realitate și sunt în studiu în laboratoare. Această nouă clasă de antibiotice cuprinde, de fapt, microorganisme (bacterii sau virusuri) programate și modificate genetic să distrugă sau să faciliteze distrugerea bacteriilor și a virusurilor patogene, prin sensibilizarea lor la antibioticele uzuale. Mecanismul de acțiune este, în cazul virusurilor, prin inactivarea ADN, iar, în cazul bacteriilor, prin „otrăvire“. Învelișul lor poate conține enzime care distrug membrana microorganismelor patogene. Deoarece aceste microorganisme emit semnale prin care își anunță poziția și identitatea, ele pot fi cu ușurință detectate de antibioticele inteligente, prin înarmarea lor cu un sistem de detecție – un fel de GPS biologic. Antibioticele „inteligente“ se pot administra singure sau în combinație cu cele chimice, obișnuite.
     Menținerea unui nivel de igienă ridicat în spitale este importantă pentru prevenția infecțiilor cu bacterii rezistente. De curând și pentru prima oară în lume, la Erasmus Medical Center din Rotterdam funcționează un program cu doi roboți de spălare a paturilor de spital. În numai cinci minute, cu doar zece litri de apă filtrată la 65°C pentru un pat, roboții înlătură microorganismele în proporție de 95–99%. Cu precizie, ei injectează apa sub presiune în toate colțurile patului și apoi îl usucă. Salteaua este de la început curățată prin aspirare. S-a calculat că se vor putea astfel curăța 50.000 de paturi într-un an. Această metodă inedită este mult mai rapidă și mai eficientă decât spălarea manuală cu apă și detergenți și a stârnit interesul multor spitale din lume. În viitor, se preconizează folosirea ei la curățarea altor echipamente, scaune pe rotile și suporți de perfuzie.
     Deocamdată este dificil de anticipat cum va evolua fenomenul rezistenței bacteriene la antibiotice. Oricând există posibilitatea ca bacteriile și virusurile să se dovedească mai inteligente și să se „înarmeze“ (să se modifice genetic) și împotriva antibioticelor programate. Se pare că bacteriile rezistente nu au devenit imune la măsurile de curățenie și la spălatul pe mâini, iar în acest context educația pacienților și a profesioniștilor din sănătate, măsurile preventive întărite de disciplină și de control rămân de mare actualitate.

Articole in legatura
Nu exista articole in legatura.
Autori in legatura
Nu exista articole in legatura.

Galerii foto in legatura
Nu exista galerie asociata acestui articol.
Fisiere la download
Nu exista fisiere disponibile pentru download.

Viaţa Medicală